Range Rover SVR je nejvýkonnější vůz automobilky Land Rover v historii. V podstatě popírá fyzikální zákony
Představte si auto, do něhož bez problémů nacpete pět pasažérů, vyjedete v něm bez zaváhání sjezdovku a severní smyčku na Nürburgringu proletíte v čase srovnatelném s většinou supersportů. Hloupost? Ani ne. V divizi speciálních projektů automobilky Land Rover (Special Vehicle Operations) si řekli, že něco takového vytvoří. Bude v tom jezdit James Bond v novém filmu a vy se pak budete moci cítit jako agent s povolením zabíjet.
Na Range Rover SVR jsme museli chvíli čekat. Jeden z novinářů, který jej testoval před námi, totiž kompletně spálil pneumatiky, přičemž jedna stojí zhruba 20 tisíc korun. Nenapadlo ho nic lepšího než s autem, které váží takřka 2,5 tuny, driftovat na okruhu. Zní to šíleně, ale pro pětilitrový přeplňovaný osmiválec s výkonem 560 koní to není sebemenší problém.
Přebytek výkonu je všudypřítomný, odezva plynu je díky přeplňování okamžitá a z nuly na sto kilometrů v hodině vás SVR katapultuje za 4,7 vteřiny! To je něco, co v autě s takovými rozměry nečekáte. Výsledek ve vás zanechá ještě větší dojem, když si uvědomíte, že motor je v podstatě stejný jako ten v Jaguaru F-Type R, který je ale zhruba o tunu lehčí a jen o pár desetinek rychlejší.
LIBOZVUČNÝ ŘEV
Zvukový projev je v obou autech velmi podobný. Skvělý. Pokud jej chcete slyšet, najděte si facebookový profil týdeníku Euro. SVR má navzdory SUV životopisu možnost otevření výfukových klapek, které řev osmiválce ještě zesílí. Až budete projíždět ztichlou ulicí, výfuková kanonáda nebude tím jediným, co všichni uslyší. Pekelný rámus ještě umocní alarmy aut, která jste minuli. Sousedé vás asi budou nenávidět, ale koneckonců žijeme jen jednou.
S příplatkovými dvaadvaceti palcovými ráfky s úctyhodným rozměrem 295/40 je zřejmé, že rajonem nejrychlejšího rangeroveru všech dob je především silnice. Pokud jej přezujete, můžete samozřejmě směle vyrazit do jakéhokoli terénu, jak jsme si v redakci vyzkoušeli v Range Roveru Sport s osmiválcovým dieselem o objemu 4,4 litru.
S „esvéerkem“ je ale daleko větší zábava.
Udiví vás jistotou v zatáčkách a až neuvěřitelným cestovním komfortem. Pocitově je úplně jedno, jestli na dálnici jedete 130, nebo 200 km/h, maximální rychlost je mimochodem 270 km/h. Že bezpečně zabrzdíte, zajišťují masivní brzy Brembo. Musíte mít ovšem na mysli, že brzdíte obrovskou masu, takže je opravdu vhodné šlapat na pedál razantněji, než jste zvyklí. Ve 130 km/h motor točí zhruba 1800 otáček, tedy nic, co by ve vás zanechalo nějaký rušivý dojem.
Podvozek je schopný si poradit s takřka jakoukoli nerovností. Naladění SVR je samozřejmě citelně tvrdší než u běžného Range Roveru Sport, ale i tak pod sebou městské retardéry prakticky neucítíte. Sedíte hodně vysoko, což vás naplňuje jistotou, přičemž z auta je takřka dokonalý výhled. Nikde nepřekáží žádný sloupek a zrcátka by se svými rozměry neztratila ani na kamionu. Parkování v městských ulicích je sice trochu oříšek, ale zase můžete při hledání vhodného parkovacího místa bavit okolí výfukovým koncertem.
TREST ZA EKOLOGICKÁ PŘÍKOŘÍ
Spotřeba vozu s cenovkou začínající na 3,5 milionu korun nehraje zase takovou roli, ale při normální jízdě se můžete dostat na průměr pod 15 litry na 100 kilometrů, což je překvapivě slušná hodnota. Dost k tomu přispívá vynikající osmistupňová automatická převodovka ZF. Ta je úplně stejná jako v modelu Sport, s tím rozdílem, že vzhůru řadí o 50 procent rychleji.
Škoda, že interiér vozu je prakticky shodný s „obyčejnými“ modely Range Rover. Výjimkou jsou sportovní sedačky, které se opravdu povedly, jejich boční vedení je ukázkové. Bolestí modelů Land Rover je komunikační panel. Ten je sice skvěle vybavený (včetně příjmu digitální televize), ale jeho odezva je příliš pomalá. Nepřehledná navigace je pak nejspíš trestem za všechna příkoří, kterých jste se tímto vozem dopustili na životním prostředí.
Konkurence SVR není početná. Určitě mezi ní patří Porsche Cayenne Turbo S či MercedesAMG GLE63. Vozy automobilky Land Rover ovšem vždy měly punc výjimečnosti. Ten možná částečně zmizel s dostupnějšími modely Discovery Sport či Evoque. V případě SVR si ale můžete být jistí, že váš zahradník s ním jezdit nebude.
HODNOCENÍ obrovský výkon nádherný zvuk jízdní vlastnosti vzhled frustrující komunikační panel cena Vozy automobilky Land Rover ovšem vždy měly punc výjimečnosti. V případě SVR si můžete být jistí, že váš zahradník s ním jezdit nebude.
TECHNICKÉ ÚDAJE Motor: přeplňovaný osmiválec 5000 ccm Výkon: 560 koní 0–100 km/h: 4,7 sekundy Maximální rychlost: 266 km/h Průměrná spotřeba: 12,8 l/100 km Cena základní verze SVR: 3,5 milionu Kč
O autorovi| Michal Půr • pur@mf.cz