Menu Zavřít

Boom až za rok

26. 8. 2002
Autor: Euro.cz

Růstu pomohou nízké úrokové míry

Srpnová velká voda zničila administrativní budovy Subterry v Praze - Braníku, zaplavila centrálu Metrostavu, škody utrpěla i IPS Skanska. Pod hladinou Vltavy se ocitla její betonárna v Holešovicích i lom v Klecanech. Přes tyto škody však bude stavebnictví při konečném účtování ztrát zřejmě výjimkou. Stavět se bude více, než kdyby povodeň Českou republiku nezasáhla. Při posuzování očekávaného stavebního boomu je ale většina firem hodně opatrná. Připouštějí, že sice bude co opravovat a znovu stavět, nicméně jak rychle budou práce postupovat, bude záležet na financích. Analytici i stavební společnosti odhadují, že stavební výroba se více oživí až v příštím roce.

MM25_AI

Žádný mimořádný růst.

„Dodali jsme asi sedm tisíc tun písku, který byl použit na stavbu protipovodňových hrází kolem Litoměřic,“ říká Vladimír Herman, generální ředitel společnosti Termac Severokámen, jednoho z největších českých producentů písku a kameniva. Okamžitě ale dodává, že v následujících týdnech a měsících neočekává žádné mimořádné zvýšení prodeje. „Vždy stojíme před otázkou, kolik peněz uvolní stát na obnovu silnic a železnic,“ vysvětluje. Očekává, že ve většině případů se pouze přesměrují již nasmlouvané dodávky na stavby nových silnic na místa, kde se budou opravovat poškozené komunikace. Na otázku, zda nepočítá i s výrazným zvýšením objemu zakázek v souvislosti s obnovou poškozených domů a komerčních objektů, Herman odpověděl: „Naším největším klientem jsou Stavby silnic a železnic. Poptávku stavebních firem a drobných stavitelů samozřejmě rádi uspokojíme, ale tyto prodeje nejsou v porovnání s dodávkami pro SSŽ až tak významné.“ Tarmac tedy neočekává žádný ekonomický boom způsobený záplavami, i když situace se prý může za několik týdnů změnit.
Stejně opatrně hovoří představitelé dalších stavebních společností. Již dnes je jasné, že budou kráceny prostředky na novou výstavbu ve prospěch nezbytných oprav. „Zvýší se podíl oprav na celkovém objemu a zřejmě velké uplatnění naleznou i společnosti střední a malé velikosti. Pro velké firmy se otevře prostor při opravách dopravní infrastruktury,“ říká Jiří Bělohlav, generální ředitel Metrostavu. Stejný názor zastává i tiskový mluvčí Subterry Pavel Stoulil: „Celkový objem stavebních prací se vlivem povodní příliš nezmění, protože peníze na renovace budou do značné míry odčerpávány z jiných projektů.“ „Nehovořil bych o nějakém výrazném boomu stavební výroby. Nicméně při likvidaci škod způsobených povodněmi bude množství příležitostí nejen pro všechny stavební firmy, ale i pro výrobce stavebních materiálů a dalších potřebných zařízení,” tvrdí Arne Kejdana, tiskový mluvčí největší stavební společností na českém trhu IPS Skanska. Povodně se též promítnou do struktury. Největší poptávka bude po pracech, které souvisejí s rekonstrukcí. „Půjde především o práce spojené s renovací dopravní infrastruktury, zničeného domovního a bytového fondu, rekonstrukce kanalizace, čističek odpadních vod a poškozených vodních děl v povodí vodních toků,“ vypočítává Pavel Stoulil. Domnívá se též, že se budou konečně brát vážně také protipovodňové stavby. „Začne se přemýšlet o kompletním přebudování infrastruktury, aby odolala sto i víceletým povodním.“

Záleží na penězích.

Jakým tempem bude obnova po povodních postupovat, závisí hlavně na financích. Jejich obstarání nebude jistě krátkodobým problémem. Situace si totiž vyžádá přehodnocení státních i místních rozpočtů. „Pomoc státu a zkrácené řízení bank proces urychlí, ale nemůžeme si od něj slibovat zahájení výstavby v několika dnech či týdnech. Půjde spíše o měsíce,“ říká Vladimír Pikora, analytik Volksbank CZ. Dodává, že skutečně velké projekty se s největší pravděpodobností rozjedou až v příštím roce. Pokud jde o budoucnost stavebnictví, je Pikora optimistou. „V jeho prospěch hovoří historicky nejnižší úrokové míry, které výstavbu zlevní. Stavebnictví proto budou čekat dobré časy. Nejlépší bude jaro 2003,“ tvrdí Pikora.
Před přílišným optimismem však například varuje skutečnost, že jedna z největších současných staveb, železniční koridor, je značně zasažena vodou a práce se mohou zdržet. Poslední údaje uvádějí, že v červnu se stavební výroba meziročně snížila o 1,3 procenta. Důvodem byl hlavně pokles nové výstavby v pozemním stavitelství. Za celé první pololetí letošního roku vzrostla stavební výroba o 3,2 procenta.

  • Našli jste v článku chybu?