Menu Zavřít

Boom digitální fotografie

28. 2. 2002
Autor: Euro.cz

Nikon, Canon, Sony, Kodak

bitcoin_skoleni

ORLANDO, TOKIO (mtc, bloomberg, reuters) – Významné firmy z éry klasické fotografie, jakými jsou například společnosti Nikon, Canon a Kodak, se potýkají se zmenšujícím se trhem zrcadlovek, kompaktů, filmů a fotografických papírů. Většinou se jim ale daří přejít do světa digitální fotografie, z níž generují stále větší část svých příjmů. Akcie některých se dokonce stávají hvězdami na stagnujícím technologickém trhu - například kurs akcií Nikonu na tokijské burze v únoru vzrostl o třicet procent.
Na výročním veletrhu Photo Marketing Association, který minulý týden hostila Florida, předvedli všichni významní výrobci digitálních fotoaparátů, videokamer a tiskáren i minilabů své novinky pro letošní rok. Firma Sony svoji představu blízké budoucnosti fotografického průmyslu shrnula třemi slovy: „Všechno bude digitální.“ Význam tohoto trhu je dobře vidět u společnosti Nikon, jíž prodej digitálních kamer loni generoval 21 procent tržeb. Pro letošní rok firma počítá se zdvojnásobením prodejů digitálních produktů.
Technologickou novinku, kterou možná budou časem využívat všichni výrobci digitálních fotoaparátů, prezentovala japonská společnost Sigma. Její kamera totiž jako první využívá senzor X3 - vyvinutý společností Foveon - a díky němu by jí produkované obrázky měly mít stejnou kvalitu jako z klasického kinofilmu. V současných digitálních kamerách je každý pixel (bod zachycující miliontinu obrázku) schopen snímat jen jednu ze tří základních barev, zatímco senzor X3 čte červenou, modrou a zelenou v každém pixlu. Viceprezident firmy Foveon Eric Zarakov uvedl, že technologie X3 by navíc měla snížit cenu digitálních fotoaparátů.
Tvrdá konkurence v průmyslu digitální fotografie totiž nevede jednotlivé společnosti pouze ke stálému technologickému zlepšování svých produktů, ale také k ostrému snižování cen. Všichni významní japonští výrobci proto již přesunuli, či v prvním pololetí letošního roku přesunou velkou část svých výrobních kapacit do Číny. Levnou pracovní sílu nejlidnatější země světa již využívají společnosti Sony, Minolta a Fuji a od dubna to bude platit i o Nikonu, Olympusu a Sanyu Electric.

  • Našli jste v článku chybu?