Téměř o desetinu se v létě meziročně zvýšil prodej piva v hliníkových obalech. Trend bude pokračovat, Česko přitom stále nemá vyřešený jejich zpětný odběr.
„Meziroční růst v červenci zaznamenal výstav piv v lahvích (plus dvě procenta) a také v plechovkách (plus devět procent), které prakticky kontinuálně rostou třetím rokem po sobě,“ vypočítává Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS).
„O 18 procent vzrostl i výstav piva v minisoudcích, nicméně z pohledu hektolitrů se jedná o malé množství. S optimismem hledí pivovary na červencové výsledky exportu, který se oproti loňskému červenci zvedl o 29 procent,“ přidává Ferencová další čísla.
Podle loňských statistik ČSPS činí podíl plechovek na celkovém prodeji piva devět procent. Což znamená více než třetinový nárůst oproti roku 2016. Jen pro srovnání – ve skleněných lahvích se loni prodalo 40 procent výstavu, v nerezových sudech 35 procent a v „petkách“ 12 procent.
Vlastník Prazdroje: Už žádné licence, Pilsner se bude dál vařit jen v Plzni
Hliníkových obalů v koších tedy neustále přibývá, protože Česká republika nemá vyřešený jejich zpětný odběr. Navíc v tuzemsku žádná firma neprovádí recyklaci. Právě nyní proto vrcholí práce na analýze, již provádí i pražská Vysoká škola chemicko-technologická. Studie má ukázat, jak by šlo v české realitě zavést zpětný odběr zálohovaných PET lahví a plechovek.
Třeba ministerstvo životního prostředí zatím zůstává rezervované. „Možnosti zavedení zálohového systému na PET lahve a plechovky jsme již v minulosti posuzovali a nechali si vypracovat několik analýz, ale jednoznačně z nich nevyplynuly významné přínosy pro životní prostředí,“ sdělil před nedávnem týdeníku Euro Ladislav Trylč, vedoucího resortního oddělení zpětného odběru z odboru odpadů.
Dále čtěte: