Menu Zavřít

BOOM SE NEKONÁ

9. 11. 2001
Autor: Euro.cz

Škoda Auto udržela polovinu českého trhu

Přestože budou celkové počty v ČR prodaných automobilů za letošní rok známy až na začátku příštího roku, již nyní je zřejmé, že slibný počáteční nárůst je tentam. Jestliže v prvním čtvrtletí vzrostl trh oproti stejnému období loňského roku o neuvěřitelných devatenáct procent, v pololetí už šlo pouze o 6,23 procenta a za devět měsíců už jen o 1,7 procenta. V absolutních číslech se podle Sdružení automobilových dovozců prodalo do konce září 110 400 nových osobních vozů. „Trend zřejmě pokračuje i na konci roku, protože trh stále dusí vysoké ceny pohonných hmot, říká motoristický redaktor Českého rozhlasu Jiří Zíta. Jeho slova potvrzují i dovozci aut. „Začátek roku byl nadějný, ale konec roku už sestupný trend nezvrátí, říká mluvčí tuzemského Fordu Martin Linhart. VW dotahuje Opel. Jestliže v oblasti prodejů aut se nakonec překvapení nekonalo, letošek rozhodně přinesl pozoruhodné změny v jednotlivých stájích tuzemského prodejního pelotonu automobilek. Vedoucí Škoda Auto zastavila nástupem levných fabií pozvolný pád svého tržního podílu a udržuje se zhruba na 50procentní hranici. Jedničkou trhu je stále Felicia, jejíž výroba bude podle informací z minulého týdne ukončena v dubnu. Zajímavější je však vývoj na druhém místě, které si tradičně rezervuje Opel. Na začátku podzimu poklesly jeho prodeje na méně než polovinu obvyklého množství, protože staré verze oblíbeného modelu Corsa byly vyprodány a nové ještě nebyly k dostání. Náskok před třetím Volkswagenem se tak snížil na minimum. „Nová Corsa je už na trhu, takže nyní vše doháníme, říká Oto Linhart z Opelu. Za první trojicí si dobře vedli Renault a Peugeot. „Máme úspěch především s malým typem 206, říká marketingová pracovnice Peugeotu Jana Hudcová. Výrazný nárůst zaznamenalo i Volvo, Mercedes Benz, Suzuki a Mitsubishi. Je však třeba říci, že v zářijových výsledcích se ještě nestačil odrazit nástup novinek, které přinesl pařížský autosalon. Daewoo klesá. V poli poražených letos s největší pravděpodobností skončí Ford, který po devíti měsících klesl v prodejích oproti loňsku o téměř čtyřicet procent. „Výrazně nižší prodeje u Fordu jsou sice zjevné – ale také dočasné, říká mluvčí Fordu ČR Martin Linhart. „Ve středu jsme české veřejnosti představili nový Ford Mondeo, který vzhledem ke svým kvalitám a rozumné ceně bude podle mého názoru znamenat přerozdělení sil ve střední třídě. Počátkem nového roku pak přijdou další varianty Transitu, s oběma produkty si troufáme vystoupat do vyšších pater žebříčku prodejnosti, tvrdí Linhart. Kromě jeho značky si pohoršily také Fiat a Honda. Zvláštní kapitolou je asijské Daewoo, na kterém se odráží existenční nejistota jeho mateřské společnosti v Jižní Koreji. Jen srovnání letošního listopadu s loňským je opravdu dramatické – před rokem zde automobilka prodala 630 vozů, nyní jen 160. „Vše začalo v létě, kdy americký Ford upustil od koupě našeho koncernu, říká marketingový manažer firmy Ladislav Jelínek. „Lidé měli strach z nedostatku náhradních dílů, ale panika byla zbytečná, závody v Koreji běží a díly chodí průběžně a v pořádku. Podle Jelínka chystá Daewoo na příští rok hned pět novinek, které by měly reputaci značky napravit. „Myslím, že klesá zájem o ojetiny ve prospěch nových aut, takže obavy o budoucnost nemáme a šestou příčku udržíme, míní Jelínek. Technické novinky. Vedle překvapení v oblasti prodejů přinesl letošek na český trh i několik zajímavých technických novinek. Japonská Honda na jaře představila model Insight s hybridním pohonem, tedy benzinovým motorem kombinovaným s elektrickou pohonnou jednotkou. Na jaře se v tuzemsku poprvé objevilo také městské dvoumístné minivozítko Smart, které vzbudilo naděje zejména v lidech, které už unavují ucpané ulice ve městech. Jak se ale ukázalo, Smart je s cenou pohybující se kolem 400 tisíc korun v České republice v podstatě neprodejný. Vždyť Felicia stojí skoro o polovinu méně. Škoda Auto splnila očekávání a v Paříži představila Fabii Combi. Na rozdíl od krátké verze, která sklízí v Evropě jednu cenu za druhou, se ale o jízdních vlastnostech delší varianty vedou ostré diskuse. Podle výsledků některých testů má stroj příliš těžkou záď. Na poli malých automobilů naopak příjemně překvapil výše zmíněný Peugeot 206. Dění ve střední a vyšší třídě se odehrávalo ve znamení takzvaných faceliftů, tedy vylepšení vzhledu osvědčených verzí. Patří sem úprava Škody Octavia stejně jako nový Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis či Honda Civic.

  • Našli jste v článku chybu?