Trh s polovodiči v autech roste rychleji než automobilový průmysl jako celek. Bosch staví u Drážďan obří továrnu na čipy za jednu miliardu eur.
Na dohled od drážďanského letiště vyrostlo v posledních měsících nové monstrum. Impozantní továrna zabírající plochu o velikosti 14 fotbalových hřišť se dnes obvyklým nenápadným výrobním halám podobá jen vzdáleně, spíše svou monumentálností vyvolává vzpomínky na nejlepší éru těžkého průmyslu.
Největší investice předního dodavatele automobilového průmyslu Bosch v jeho 133leté ve výši jedné miliardy euro je přitom zaměřená na tu nejjemnější technologii vyžadující sterilní prostředí. Od jara příštího roku odstartuje na drážďanském předměstí produkce polovodičů pro řízení airbagů a dalších systémů v osobních vozech.
„Žádný airbag by dnes nevystřelil bez polovodičů a senzorů, které zjistí, zda došlo k nehodě,“ zdůvodnil člen představenstva Bosch Harald Kröger. Obří investicí dává zároveň technologický gigant najevo, kterým směrem se podle něj bude vývoj automobilového průmyslu ubírat.
Už dnes je v každém nově vyrobeném voze více než 50 polovodičů, devět z toho pochází od Bosche. A nejen podle odhadů společnosti bude jejich počet i hodnota dál růst.
Podle prognózy německého svazu ZVEI zastupující přední firmy z oboru trh s polovodiči ve světové hodnotě 412 miliard dolarů aktuálně roste jen mírně, a třeba u tabletů dokonce klesá. Zatímco ve většině segmentů, jako jsou televizory či chytré telefony, by mělo docházet ke stagnaci i v následujících letech, v automobilovém průmyslu očekává ZVEI naopak prudký růst.
Příčinou jsou především tři trendy, kterými sektor aktuálně prochází, a sice elektrifikace, autonomní řízení a takzvaná konektivita, tedy propojení aut s různými aplikacemi. Podle dat z roku 2016 obsahovalo každé nové vozidlo polovodiče o průměrné hodnotě 370 dolarů.
U elektromobilů je k tomu potřeba připočítat 450 dolarů. „V roce 2030 bude asi padesát procent všech vozů vybaveno nějakou formou elektrického pohonu,“ předpokládá přitom Stephan zur Verth z ZVEI.
Bosch otevřel v Budějovicích nové vývojové centrum za 850 milionů
Konektivita by pak měla přidat na hodnotě polovodičů na palubě každého vozu dalších 100 dolarů. Opravdový boom se pak očekává s rozšířením automatizovaného řízení. Vůz bez řidiče bude podle odhadů vybaven senzory v hodnotě 1900 dolarů. „Polovodiče dnes rostou rychleji než celý automobilový průmysl,“ říká proto Jens Fabrowsky, který má v Bosch oblast polovodičů na starost.
Neznamená to však, že moderní čipy automobily výhradně zdraží. Bosch při prezentaci v drážďanské továrně představil ještě další novinku. Společnost vyvinula mikročipy vyrobené z karbidu křemíku (SiC), které mají nahradit energeticky náročnou elektroniku ve voze. Na revoluční materiál sází i někteří další výrobci.
SiC čipy mají být menší, výkonnější a omezit tepelné ztráty až o polovinu. Díky tomu slibuje Bosch prodloužení dojezdové vzdálenosti elektromobilů o šest procent, čímž se otevírá také potenciál ke zmenšení baterie a tedy zlevnění vozů. Čipy z karbidu křemíku se však nebudou vyrábět v metropoli na Labi, ale v druhém „polovodičovém“ závodě Bosch v v Reutlingenu nedaleko mateřského Stuttgartu.