PRAHA (tpk) - Zdokonalení spolupráce Mercedesu s americkým Chryslerem a budoucnost divize vyrábějící minivozy Smart jsou hlavními tématy šéfa DaimlerChrysleru Dietera Zetscheho. „Přestože integrita jednotlivých značek koncernu musí být zachována, v minulosti se jí často zdůvodňovalo budování neviditelných bariér, které bránily účelnějšímu využití synergických efektů,“ uvedl minulý týden Zetsche. Jejich odstranění považuje za hlavní cíl při rozšiřování spolupráce mezi skupinami Mercedes-Benz a Chrysler. Konkrétní příklady však nesdělil. Odborníci považovali přitom za velmi pravděpodobné, že koncern zvolí společnou platformu za základ pro Mercedes třídy M a Jeep Grand Cherokee.
DaimlerChrysler definitivně uzavřel 11. listopadu své působení v japonské automobilce Mitsubishi Motors a prodal svůj zbývající podíl ve výši 12,4 procenta investiční bance Goldman Sachs (od níž jej minulý týden koupili nejmenovaní investoři), což by mu mělo vylepšit letošní finanční výsledky zhruba o půl miliardy eur. Načasování transakce ocenila většina analytiků. Společnost Morgan Stanley uvedla, že hotovost pomůže Mercedesu vypořádat se s náklady na snižování počtu zaměstnanců. Koncern odhaduje, že zbavení se 8500 pracovníků z německých továren Mercedesu bude stát 950 milionů eur. Snižování stavu zaměstnanců a zjednodušení procesů by měly napomoci ke zlepšení kvality vozů Mercedes, které s ní měly v nedávné minulosti problémy. Redukce nákladů a zdokonalování kvality přitom rozhodně nestojí v protikladu, tvrdí Dieter Zetsche.
Odchod DaimlerChrysleru z Mitsubishi nicméně neovlivní pokračování společných projektů, mezi něž patří zejména výroba Smartu ForFour v Nizozemsku. Pro novou generaci menšího Smartu ForTwo, kterou koncern představil coby koncept letos na autosalonu ve Frankfurtu, se však možná rýsují lepší vyhlídky. Pokud bude model imponovat americkým zákazníkům a bude-li tomu nakloněn kurz eura vůči dolaru, DaimlerChrysler hodlá vůz dodávat do Spojených států. O kroku by se mělo rozhodnout zhruba do půl roku. Zatímco prodeje superluxusního Maybachu zůstávají nadále za očekáváním, jejich dopad na finance koncernu je oproti ztrátám ve Smartu nepodstatný. Loňská provozní ztráta divize minivozů ve výši 600 milionů eur by se měla do černých čísel překlopit v roce 2007.