Menu Zavřít

BOURBON VYTÁHL PROTI SKOTSKÉ

2. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Američtí výrobci se rozhodli rozjet kampaň proti odvěkému nepříteli

Producenti amerického bourbonu, který se pod tímto názvem smí vyrábět pouze ve Spojených státech, nejčastěji ve státě Kentucky, letos v létě zahájili několikamilionovou propagační kampaň. Jde jim o to přilákat nové vyznavače bourbonu.

Výrobci bourbonu jsou v propagaci v nezvyklé shodě, o které svědčí už více než stoleté sdružení Kentucky Distillers Association (KDA), založené v roce 1884 s cílem společného postupu při propagaci. Snaha prosadit se vedle sebe posadila největší světové konkurenty na trhu s nápoji, jako je Diageo, Seagram, Brown-Forman či Pernod Ricard, a rodinný podnik Heaven Hill. Prezident sdružení Edward O Daniels však nikdy, stejně jako ostatní členové KDA, neodpoví na dotaz, kterému bourbonu sám dává přednost. To vystihuje celé snažení asociace - propagace druhu lihoviny.

Původně byly všechny palírny rodinnými podniky. Zakládali je osadníci, kteří povětšinou přicházeli z britských ostrovů a znali nejlepší způsob skladování pšenice - pálení. Poté, co její cena vzrostla neúměrně vysoko, začali dělat pálenku ze směsi kukuřice, žita a ječmene, což ji spolu s jiným procesem zrání odlišilo od skotských whisky. Aby palírny mohl y přežít i v dobách silné konkurence druhé poloviny našeho století, začaly se slučovat nebo začleňovat do velkých nápojových skupin. To jim pomohlo rozšířit distribuční kanály celého odvětví.

Nové trhy.

Palírníci exportují bourbon od 70. let, přitom za posledních 25 let se vývoz zvýšil čtyřicetinásobně. Nejvíce rostoucím trhem byla v 80. letech Asie a v letech devadesátých je to Evropa. Nejslibnějšími a nejziskovějšími trhy cel ého průmyslu jsou Japonsko, Austrálie a Německo.

Výrobci tří nejznámějších značek bourbonu, Wild Turkey, Jack Daniels a Jim Beam, mimo běžnou reklamní kampaň zahájili i takzvaná testovací turné po zemích s největším nákupním potenciálem. Mimo již tradiční odběratele se zraky vývozců soustředí i na domov věčného konkurenta - Británii. Ze střední a východní Evropy si jako perspektivní trh vybrali pouze Českou republiku. Spotřeba v ČR podle údajů vývozců vzrostla za poslední čtyři roky dvojnásobně. Do Polska asociace překvapivě nevyváží vzhledem k vysokým daňovým překážkám a z velké části i nepřekonatelně konkurenční domácí vodce. O ruský trh se prodavači bourbonu ani nepokoušejí, jak uvedli pro týdeník EURO.

Věštění z koule.

Letošní rok však navzdory kampani není pro palírníky dvakrát úspěšný. Většina palíren skončila s pálením letos o měsíc dříve. A to přitom v plánech musejí počítat s pěti až desetiletým časovým horizontem, protože bourbon zraje vždy od čtyř let výše. Když se ho jeden rok prodá méně, pak se nahromadí ve skladech a rozdíly se těžce vyrovnávají.

Narozdíl od všech brandy musí zrát bourbon v nových sudech z bílého dubu, které se prodávají za 90 dolarů. Poté, co se z nich bourbon stočí, jejich cena klesne na polovinu a sudy nasáté osmi litry bourbonu putují právě k rivalům do Skotska, nebo do Mexika na výrobu tequily či do Francie, kde se do nich nalévá koňak.

Věční rivalové.

bitcoin školení listopad 24

Nevole mezi výrobci skotské a bourbonu panuje dlouhou dobu. Na poslední incentivy palíren bourbonu však Skotové reagují přezíravým poukázáním na to, že každá ze stran se nachází v jiné lize. „My produkujeme 80 milionů beden ročn ě a vyvážíme do více než 200 zemí. Jsme tak pětkrát větší než oni, prohlásil mluvčí Scotch Whisky Association. „Výrobci bourbonu ročně vyprodukují kolem čtrnácti milionů beden, dodal na vysvětlenou. Skotská asociace si však navíc zakládá i na delší tradici. Zatímco první zmínky o skotské se datují od roku 1494, bourbon začal v Americe pálit reverend Craig o tři století mladší.

V každém případě jsou obě strany rády, když se o nich v jakékoliv podobě píše. Skotové tuto iniciativu prý vítají. Hlavní kontrolor skotské Famous Grouse Ken Grier například dodává: „Cokoliv, co zvýší zájem o trh s pálenkou, by mohlo být dobrou zprávou. Národní televize kromě některých kabelových stanic totiž stále odmítají reklamy na tvrdý alkohol, a to zejména v USA, kde v oblastech některých států stále platí prohibice, i tam, kde se pálí bourbon. Proto musí K DA volit jinou formu reklamy. Kromě testovacích přednášek například otevírá specializované bary. Ironií je, že některé nápojové skupiny mají ve svém portfoliu bourbon i whiskey, jako Diageo. Spíše než o přetahování příznivců tak jde o zdvo jení jejich řad.

  • Našli jste v článku chybu?