Menu Zavřít

Bouřka mezi dráty

31. 1. 2003
Autor: Euro.cz

Telekomunikace

PRAHA (oh) – Český trh pevných telekomunikací opět vře. Dominantní operátor Český Telecom (ČTc) minulý týden prezentoval své výsledky v segmentu největších korporátních zákazníků, což vzápětí vyvolalo řadu odmítavých reakcí jeho konkurentů z řad alternativních operátorů. Telecom vloni vyhrál 64 procent všech korporátních výběrových řízení a jeho podíl na trhu hlasových služeb u firem s více než dvoustovkou zaměstnanců dělá 80 procent.
Reakce konkurenčních operátorů na sebe nenechala dlouho čekat, poměrně svorně tvrdí: Přetahování klientů je na volném trhu běžné, důležité ale je, jaká je výsledná bilance. Proto odsuzujeme snahu dominantního operátora vytvářet dojem, že zvyšuje svůj podíl na telekomunikačním trhu. Kamil Čermák, výkonný ředitel Českého Telecomu pro korporátní klientelu, tvrdí, že operátor vyhrál 403 ze 630 výběrových řízení, které vloni vyhlásily společnosti s více než 200 zaměstnanci. Takových firem prý v Česku existuje kolem tří tisíc, přičemž ČTc do sumy nezapočítává instituce ve státní správě. V loňském roce Telecom získal 146 korporací a velkých firem, které se do jeho péče vrátily po zkušenostech s jinými operátory. „Nejvíce se k nám vraceli zákazníci od alternativních operátorů GTS (43 procent), eTel (23 procent) a Aliatel (16 procent),“ říká Čermák. Marketingový ředitel GTS David Duroň si myslí, že Telecom vytváří dojem o zvyšování vlastního podílu na trhu. „Z hospodářských výsledků Českého Telecomu je jasně viditelné, že společnosti klesají tržby. Je možné, že část tohoto poklesu je zapříčiněná snížením cen hovorného, ale to klesá všem operátorům na trhu, kterým naopak tržby rostou,“ řekl týdeníku EURO Duroň. Konkurenční eTel dokonce přišel s podezřením, že Telecom zneužívá svého dominantního postavení na trhu, když některým klientům nabízí speciální tarif, který je pod úrovní nákladů stanovených na propojení sítí. „Setkali jsme se s informací, že speciální podmínky s tarifem Business Optimal, které Telecom nabízí vybraným zákazníkům, jsou pod nákladovým základem pro výpočet ceny propojení,“ vysvětlil týdeníku EURO generální ředitel české pobočky eTel Stefan Lager. Kamil Čermák však tvrdí, že cenové nabídky, které Český Telecom předkládá klientům, jsou v souladu s regulací a rozhodně jsou nad úrovní nákladů ČTc. „My nevyhráváme cenou, ale komplexností řešení,“ dodává. David Duroň připouští, že pod zmiňovanou úrovní zatím ceny nejsou, ale velmi se jí blíží. „Především ale nechápu, co vedlo Telecom k tomu, že něco takového prezentují. Musí přece počítat s tím, že jejich konkurence na to bude reagovat,“ soudí. Přetahovaná o čísla

  • Český Telecom tvrdí: Vloni jsme vyhráli 64 procent všech korporátních výběrových řízení a náš podíl na trhu hlasových služeb u firem s více než dvoustovkou zaměstnanců dělá 80 procent.
  • Konkurenti namítají: GTS: Telecom vytváří dojem o zvyšování vlastního podílu na trhu. eTel: Dominantní operátor zneužívá svého postavení na trhu a některým klientům nabízí speciální ceny.
  • Našli jste v článku chybu?