Tip E8: Wine Shop Ungelt
Kultivované prostory se zázemím vybaveným pro skladování jakostních vín, které si název vinotéka zasloužily v plném smyslu toho slova, se ve větší míře začaly objevovat teprve nedávno. V nich se objevili odborně vzdělaní a věci znalí sklepníci (sommeliéři, chcete-li) a zavedli fundovaný, poradenstvím podložený prodej vín. Nahlédněme do některých z nich, abychom poznali něco z novodobé filozofie obchodníků vínem nového věku.
Jedna z prvních opravdových vinoték se objevila v pražském Starém Městě. Wine Shopu Ungelt vládne Radim Bobek: „Kouzelný sklepní prostor, který se podařilo získat v roce 1999, byl přesně tím místem, kterému dobře vybavená vinotéka se slušným zázemím výborně padla,“ popisuje začátky. „Daná dispozice umožnila zbudovat temperovaný sklad, něco místa zbylo i na malé posezení. To, že nebylo lze nabídnout větší prostor pro hosty, tolik nevadilo. Existovalo napojení na několik roků již provozovanou restauraci (Rybí trh - poznámka redakce) a obchod sloužil vlastně i pro ni jako sklep. Její hosté si na nové spojení brzy zvykli a začali zde nakupovat víno i pro své soukromé potřeby.“
Vznikl atraktivní prostor, rozšířila se nabídka, zaangažovali odborníci, objevili se první kupující. Hned zpočátku ale přijali fakt, že se nejedná o klasický prodej, že „byznys“ je výsledkem diskuse mezi zákazníkem a prodávajícím, mnohdy dlouhé, mnohdy i bouřlivé. Kdy kupující může odejít i s jiným vínem, než pro které si přišel.
„Již jsem zmínil hlavní směr, odkud k nám přicházeli první zákazníci. Byli to lidé na nějakou úroveň nabídky zvyklí, kteří měli poměrně jasné představy. A s nimi přicházeli další, možná ne tolik ,v obraze‘, o to ale dychtivější poznání. Pro ty měl poradenský systém prodeje zpočátku velký význam. Při rozhovoru s nimi sklepník zúžil výběr na ten segment, který nejlépe vyhovoval jejich přání. Potom už bylo možné vína ochutnat a klient si sám určil, které mu ,sedí‘. Tento způsob nám přilákal mnoho zájemců, neustále s nimi pracujeme, pořádáme tematické degustace, komponujeme vína s nabídkou pokrmů…“
Wine Shop Ungelt nabízí zhruba patnáct set položek z vinařských zemí prakticky celého světa. Unikátem je záběr sortimentu z pohledu na časovou osu. Nejstarší vína se zrodila v polovině devatenáctého století. Je něco, co v Ungeltu „neumějí“, čím nemohou sloužit? „Určitě ano, jde ovšem o věci mimořádné,“ přiznává Radim Bobek. „Máme podchyceny všechny apelace francouzské, celou Itálii a všechny země na mapě vinařského světa. Samozřejmě ale ne všechny producenty. Takže umíme nabídnout vína typická pro ten který region a čtyři, pět nejosvědčenějších producentů. Když ale přijde někdo s požadavkem na vinaře méně známého nebo zcela neznámého, nejsme bohužel schopni reagovat.“
A jak si stojí naši vinaři versus ostatní svět? „Prodej vín českých a moravských představuje asi polovinu objemu, druhý největší díl patří Francii a třetí Itálii. Ostatní země jsou zastoupeny jen zlomkově. Naše vína jsou vnímána velmi pozitivně i co se týká kvality. Musíte ovšem vědět, že pracujeme jen s vinaři, kteří kromě stálé kvality mají již vypracovaný styl, dávají svým vínům jasný charakter. To, bohužel, zatím platí jen u velmi malé části našich producentů.“
Podniků, jako je vinotéka v Ungeltu, přibývá. I když jich není mnoho, Radim Bobek přiznává, že konkurenci pociťuje: „Ovšem jen do jisté míry. Svou klientelu na nás již máme ,naučenou‘, takže nevadí, když si tu a tam odskočí zakoupit něco, co třeba u nás není tak široce zastoupeno. Jako konkurenci v pravém slova smyslu bych to však nechápal. Souvisí to do značné míry s komoditou, kterou se zabýváme. Víno je součástí kulturní nadstavby, je tak nahlíženo zákazníky i prodejci. Proto i poměry mezi obchodníky jsou tu do značné míry čistší, ohleduplnější. Všichni se známe, respektujeme se a věříme si. To je nejlepší základ dobré spolupráce. I ve zdravě konkurenčním prostředí.“