Test
Říká se tomu globální automobilový průmysl. Zatímco brazilští dělníci se potí, aby dali dohromady dost lidových vozů pro Německo, v Česku má japonsko-francouzská továrna našlápnuto stát se nejproduktivnější na světě. Volkswagen Fox a Citroën C1 (a jeho plus minus stejní kolínští kolegové Peugeot 107 a Toyota Aygo) jsou zatím posledními plody obsese automobilek po snižování nákladů a hlavně po tvorbě minivozů. Brzy prý budou všude.
Jakkoli z obou automobilů čiší snaha o úspory, na každém se projevuje jinak. Představa Foxe zaplavujícího ulice vyvolává vyrážku tím, s jakou vervou vůz zvenčí i uvnitř hýří estetickou nenápaditostí. Fádní tvar karoserie, mdlé plasty palubní desky, absence stylu. Oživují ho jen pruhované potahy, buď černobílošedé, nebo pestrobarevné. To cé jednička má šmrnc. Od vypouklých světlometů po zadní dveře tvořené skleněnou deskou, od otáčkoměru připíchnutého ke kapličce tachometru až po tvar sedadel. Jenže Volkswagen vyzařuje jistotou ve zpracování, která místy Citroënu chybí. Stačí zabrousit dozadu a popatřit na kryt zavazadlového prostoru.
Fox má po ruce ještě něco navíc - vnitřní prostor. Do obou vozů se vejdou čtyři pasažéři, ale ve Volkswagenu se těm vzadu dýchá volněji. Za velmi výhodně investované dva a půl tisíce lze přikoupit posouvatelnou lavici, takže i za největším řidičem se na rozdíl od C1 jakž takž usadí dospělý člověk. A kufr se přitom z původních 260 litrů nesmrskne o tolik, aby netrumfnul 139 litrů v Citroënu.
Tím ovšem Volkswagenu docházejí argumenty. Na silnici se oba vozy potýkají s nerovnostmi statečně, nicméně krátký rozvor dělá svoje a na hrbolatých cestách se o jízdním komfortu nedá mluvit. Osm centimetrů, o něž je Fox vyšší (a uvnitř prostornější) než C1, přitom hraje pro větší stabilitu cé jedničky. Smrtelný hendikep představuje však až rozdíl v dynamice.
Tříválcová dvanáctistovka ve Volkswagenu dokáže akcelerovat zhruba do chvíle, než ručička tachometru mine padesátku. Potom nastává tortura vylučující smysluplně rychlé předjetí jakéhokoliv vozidla jedoucího přes 80 kilometrů v hodině. Na podřazování zapomeňte. Přestože na převodovce se mění stupně uhlazeněji než v Citroënu a motor tichostí konkurenta předčí, jadrný zvuk litrového tříválce C1 znamená i znatelně lepší odpich při sešlápnutí plynu. Ostatně ve sprintu na stovku je Fox o čtyři sekundy (17,5 versus 13,7) pomalejší.
Jistě, malé vozy patří do města a tam netřeba sprintovat. Jenže i v ulicích cé jednička exceluje. Její mrštnost napomáhá snadné ovladatelnosti, takže se s ní hravě otočíte v místech, o nichž se Foxu ani nezdá. Mohutné přední sloupky karoserie Volkswagenu zhoršují výhled z vozu a ke všemu má Citroën o 1,5 litru nižší spotřebu. Tenhle match zkrátka Fox prohrává.
Souboj má ale jeden háček: kromě termínu snižování nákladů existují i slova jako cena a kupní síla. Testované vozy stály oba kolem 280 tisíc korun. Za ty peníze můžete mít stylovější cé dvojku (než C1), nebo prostornější Polo (než Fox). Obojí bude možná s o něco horší výbavou, jenže aspoň se nebudete bát vystoupit z vozu za světla (Fox) a nebude vás mrzet, co všechno zlaté české ručičky odflákly (C1).
VW Fox 1,2
Motor zážehový tříválec
Objem 1198 cm3
Max. výkon 40 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 148 km/h
Průměrná spotřeba 6,1 litru na 100 km
Základní cena 244 900 Kč
Klady
- přesná převodovka
- kvalitnější zpracování
- prostorný interiér
Zápory
- přitažlivost mrtvé lišky
- líný motor
- cena
Citroën C1 1,0
Motor zážehový tříválec
Objem 998 cm3
Max. výkon 50 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 157 km/h
Průměrná spotřeba 4,6 litru na 100 km
Základní cena 236 900 Kč
Klady
- design karoserie
- nízká spotřeba
- ovladatelnost
Zápory
- tu a tam zpracování
- nedostatek odkládacích prostor
- cena