The Straits Times
Mlékárenský průmysl v Číně má podle odborníků jedny z nejnižších kvalitativních standardů na světě. Hlavními viníky jsou velké společnosti ovládající tamní trh, které vykupují od farmářů mléko za velmi nízké ceny. „Zpracovatelé mléka a farmáři vědí, že problém nízkého obsahu proteinů a vysokého počtu bakterií by bylo jednoduché vyřešit pomocí peněz, ovšem oni investice naopak snižují, a to kvůli vlastním maržím“, uvedl Wang Ting-mien, místopředseda mlékárenské asociace jižní provincie Kuang-tung. Potvrdil, že kdyby měly čínské krávy k dispozici dostatek krmiva, obsah proteinu v jejich mléce by se zvýšil již v průběhu jednoho týdne. Místo toho jim však farmáři příděly opět snížili, a to kvůli nízkým výkupním cenám. Stejné důvody má také špatná úroveň zpracování mléka. Čína dokonce loni ještě více uvolnila standardy v této oblasti. Limit maximálního počtu bakterií v syrovém mléce byl zvýšen z 500 tisíc na mililitr na dva miliony na mililitr a kleslo také požadované minimální množství proteinů na 100 gramů. Podle Wanga byly standardy pro mléko a jeho úpravu revidovány na základě požadavků dvou hlavních čínských mlékárenských gigantů – Mengniu Dairy a Yili Industrial Group. Důvod byl jednoduchý. Některé jejich pobočky v provinciích nebyly schopny plnit přísnější a náročnější normy. Letos v dubnu onemocnělo 251 dětí v základní škole ve městě Jü-che v provincii Ša-an-si poté, co pily ve školní jídelně mléko vyrobené místní pobočkou firmy Mengniu. Testy však ukázaly, že mléko splňuje všechny hygienické národní standardy.
DER STANDARD **Učitelé proti maturitě**
S přípravou jednotných maturit má problémy nejen Česko, ale i sousední Rakousko. Podle loni schváleného zákona by od roku 2014 měla všechna gymnázia v zemi skládat zkoušku z matematiky, němčiny, cizí řeči a dalších předmětů: dvacet tisíc maturantů bude ve stejnou dobu vyplňovat stejné testy. O rok později by se pak do centrálně řízené zkoušky měly zapojit i odborné školy. Učitelé si ale již teď stěžují, že ne všechny předměty jsou na ostrý start připraveny. Zatímco třeba anglické nebo francouzské testy jsou již léta sjednocené, otázky z němčiny a matematiky, které vypracovává Spolkový ústav pro vzdělávání, výzkum a rozvoj (BIFIE), dosud chybí. „Musíme maturitám přizpůsobit výuku, takže s tím budeme mít spoustu práce,“ říká ředitel gymnázia v Badenu Roderich Magyar. Na jeho škole se testovaly otázky z matematiky a výsledek byl katastrofální. „Dvě třetiny gymnazistů dostaly nedostatečnou – a to jsme jedna z lepších škol,“ upozorňuje. Nadšený není ani jeho kolega Wilhelm Zillner z hornorakouského Kirchdorfu. „Z němčiny nebylo zveřejněno nic, vůbec nevíme, jak to bude vypadat,“ postěžoval si.
LE MONDE **Ještě rychlejší rychlovlak**
Francouzský koncern Alstom, výrobce známých TGV, vyvíjí nový model vysokorychlostního vlaku. Na rozdíl od starších rychlovlaků, které dosahují rychlosti kolem 300 kilometrů za hodinu, ujede nový vlak za hodinu až 400 kilometrů. Společnost, která vyrábí také zařízení pro energetiku a zabezpečovací a signalizační zařízení pro kolejovou dopravu, zažila v poslední době sérii neúspěchů. V roce 2008 představila nový vysokorychlostní vlak AGV, předchůdce nyní připravovaného AGV II. Jediná objednávka na tyto vozy však zatím přišla od italského soukromého operátora NTV, který jich koupil pětadvacet. Minulý rok pak Alstom pohořel ve výběrovém řízení na dodávku nových vlaků pro společnost Eurostar, provozující dopravu v tunelu pod kanálem La Manche. Kontrakt získala německá společnost Siemens.
FINANCIAL TIMES **Alkohol do ulic **
Francouzský výrobce alkoholu Rémy Cointreau se rozhodl pro neotřelou prodejní strategii. Po vzoru módních domů začal ve vybraných amerických městech budovat dočasné prodejny. Netradiční forma oslovení zákazníků v takzvaných pop-upech má zvýšit prodej vlajkového koňaku Louis XIII, jehož lahev stojí 2300 dolarů (38 000 korun). „Američané se během recese odtáhli od luxusního zboží, a tato značka to odnesla více než ostatní,“ vysvětloval ředitel marketingu pro vybraný koňak Augustin Depardon. První pop-up Rémy otevřel před několika týdny v New Yorku a letos chce představit další v Los Angeles a Miami. Společnost vyhledává lokality v okolí luxusních butiků s dobrým dosahem pro chodce. Například newyorský pop-up je k nalezení ve čtvrti SoHo poblíž prodejen Louis Vuitton a Mont Blanc.