Těsně před novým rokem vyrazily z přístavního města
Dover tisíce nákladních vozidel, aby ze Spojeného království na poslední chvíli
vyvezly zboží do Evropské unie a vyhnuly se tak komplikacím a omezením, která
v důsledku brexitu od nového roku dopadají na export. Součástí nákladu
byla i umělecká díla v hodnotě stovek milionů dolarů, mezi nimi i obrazy
od francouzského malíře Henriho Matisse či argentinského umělce Lucia Fontany.
Zatímco v rámci takzvaného přechodného období, do konce minulého roku, bylo možné pohybovat se mezi Velkou Británií a EU volně, od ledna platí pro export do EU přísnější pravidla zahrnující složité daňové a celní postupy. Nejen galerie a sběratelé umění se proto museli rozhodnout, zda zůstanou ve Spojeném království, nebo svá díla přesunou do EU.
Důvodů, proč se část z nich rozhodla pro druhou z možností, může být samozřejmě několik. Obchodníci ale pravděpodobně předpokládali, že většina potenciálních kupců bude pocházet z EU, nikoli z Velké Británie. Roli může hrát i hodnota maleb, která se v dlouhodobém měřítku zdá být výhodnější při setrvání na půdě Evropské unie.
Do EU s plnou korbou
Jeden z klientů přepravní společnosti Cadogan Tate podle zpravodajské agentury Bloomberg nechal do Evropy přesunout hned 500 kusů umění, což odpovídalo dvěma třetinám jeho umělecké sbírky. Jiný nechal převézt čtvrtinu svého umění v hodnotě pěti milionů dolarů, tedy v přepočtu necelých 107 milionů korun.
O tom, že byl o přesun na poslední chvíli skutečně velký zájem, hovoří i data jiné z přepravních společností, která si nepřála být jmenována. Podle jejích statistik vzrostl počet transitů uskutečněných v prosinci oproti předchozímu roku o 75 %. Jenom během prosince přepravila tato společnost 125 děl pro 34 různých klientů, uvádí Bloomberg.
Malá část obchodníků a galerií, které působí převážně ve
Velké Británií, se rozhodla vydat zcela opačným směrem. Jedním z majitelů,
kteří se stahují do Spojeného království, je i Mattia Martinelli, majitel
londýnské galerie Robertaebasta, který se rozhodl přesunout 60 kusů umění
z Milána. Většinu jeho klientely totiž tvoří Britové. „V současné době mám
kamiony uvízlé v Británii i Itálii, protože stále není jasné, jaká jsou
pravidla. Je to chaotická situace," řekl pro Bloomberg.
Změnu nejvíce pocítí středně velcí obchodníci
Podle Chrise Evanse, generálního ředitele přepravní společnosti
Cadogan Tate, to bylo právě clo, které obchodníky a umělce donutilo
k přesunu jejich děl do EU. „Nejvíce by se nová pravidla dotkla středně
velkých galerií a obchodníků, kteří pravidelně prodávají zájemcům z Evropy,“
píše agentura Bloomberg.
Evansovu myšlenku o dopadu na střední obchodníky podporuje i
Anthony Browne, předseda Britské federace trhu s uměním, podle kterého
brexit nejméně pocítí velké globální podniky, jako jsou velké londýnské aukční
síně. Pandemie nemoci covid-19 však měla zatím na trh mnohem větší dopad než
brexit, míní Browne.
Co se týče celkového dopadu na umělecký trh ve Velké
Británii, bude podle odborníků minimální. Tržby převyšující 12,7 miliardy
dolarů (tehdy zhruba 287 miliard korun), které podle odhadů veletrhu Art Basel
tamní obchod s uměním za rok 2019 získal, z Británie totiž dělají
světovou dvojku. Obchod s EU přitom představuje pouze 20 % hodnoty jejího
trhu s uměním.