Poprvé od roku 2009 zaznamenal nízkonákladový letecký dopravce easyJet pokles zisku. Byznys evropské dvojky v počtu přepravených pasažérů utrpěl zejména vinou zvýšených nákladů v důsledku pobrexitového pádu libry a obav s teroristických útoků. Roli sehrála také vlna stávek letových dispečerů ve Francii.
Vlna teroristických útoků v Paříži, Bruselu, Nice i na ruské letadlo v egyptském Šarm aš-Šajchu znamenala pro britského lowcostového dopravce silnou čáru přes rozpočet. Právě linky spojující evropské metropole s přímořskými letovisky, které následkem útoků utrpěly z hlediska poptávky nejvíce, totiž tvoří významnou část jeho byznysu. Ještě tvrdším direktem však na easyjet udeřilo červnové referendum o vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Důvěra investorů se ani po více než čtvrt roce nevrátila a tržní hodnota společnosti se stále drží o 39 procent níže než před hlasováním.
Tvrdý zásah
Na hospodářském výsledku se obě komplikace, k nimž se přidala ještě jarní série stávek francouzských letových dispečerů, projevily celkem jednoznačně. Nezdaněný zisk společnosti dosáhl v právě skončeném finančním roce 490 až 495 milionů liber (více než 15 miliard korun). To je podle agentury Bloomberg zhruba o 28 procent méně, než činil zisk v minulém období, a o 20 milionů liber (613 milionů korun) méně, než předpokládaly ekonomické analýzy. Reakce trhů na sebe nenechala dlouho čekat. Akcie easyJetu propadly o 8,9 procenta prakticky okamžitě po tom, co lutonská centrála výsledky oznámila.
Vývoj akcií easyJetu za poslední rok
Slabá libra ubíjí
Jakou přesně porci z nedosažených zisků lze přisoudit oslabené poptávce v důsledku referenda a obav cestujících z terorismu, není snadné odhadnout. Jinak je tomu však u ztrát způsobených pobrexitovým pádem libry. Následný rychlý nárůst dolarových nákladů na letecké palivo i eurových výdajů na další vstupy připravil společnost podle agentury Reuters o 90 miliard liber (2,8 miliardy korun). Podobnou ztrátu očekávají analytici i v příštím fiskálním roce.
Podle generální ředitelky Carolyn McCallové byla společnost „neúměrně zasažena mimořádnými událostmi.“ Ani tak se však nehodlá vzdát plánu na osmiprocentní navýšení přepravní kapacity v příštím fiskálním roce. „Těžké časy zažívají všechny aerolinky. Historie však ukazuje, že právě ty nejsilnější mohou v takových situacích naopak posílit,“ připomíná McCallová s vírou, že na nelehkou situaci v letecké přepravě doplatí spíše menší a méně efektivní konkurenti.
Furt lepší být lowcostem
Že se problémy netýkají jen easyJetu, potvrzují i kroky konkurence a názory odborníků. Například irský Ryanair, největší lowcostový přepravce na světě, hodlá dle oficiálního prohlášení snížit ceny letenek v následujícím půlroce v průměru o 10 až 12 procent. Analytici některých makléřských společností zase podle Reuters nabádají letecké společnosti, aby s ohledem na očekávaný pokles výnosů seškrtaly své ziskové odhady pro nadcházející období až o 10 procent.
I jejich názory se však navzájem liší. Zatímco někteří brokeři předpovídají srovnatelné ztráty napříč celým odvětvím, jiní se domnívají, že nízkonákladové společnosti dokážou nepříznivé situaci na trhu přeci jen čelit lépe než tradiční aerolinky. „Z mého pohledu je to spíše boj easyJetu a Ryanairu proti tradičním dopravcům. Lowcostové firmy totiž mohou agresivněji a obratněji snižovat náklady, aby udržely paluby svých letadel naplněné a stabilizovali růst,“ svěřuje se Reuters Robin Byde z analytické společnosti Cantor.
Že na Bydových slovech něco bude, napovídají údaje easyJetu. I přes výrazný pokles zisku přepravil od července do září rekordních 22 milionů cestujících. Obsazenost letadel přitom dosáhla skvělých 94 procent, připomíná Bloomberg.
Dále čtěte:
Další linky. Ryanair rozšíří počet spojů z Prahy na sedm
Libra prohlubuje svůj pád. Dosáhla nového 31letého minima
USA posvětily obří zakázky Airbusu a Boeingu v Íránu
Levná ropa trápí Boeing. Dreamlinery nejdou na odbyt