Velká Británie se aktuálně zmítá v chaosu. Kvůli nedostatku řidičů nákladních vozidel v zemi chybí kde co. Od potravin v supermarketech přes pivo v hospodách až po pohonné hmoty na čerpacích stanicích. Paradoxem přitom je, surovin jako takových je ve Spojeném království dost, jen se často nacházejí na špatném místě.
Čísla Asociace prodejců benzínu (PRA) hovoří jasně. Z téměř 5,5 tisíce benzínek, jež zastupuje, se zhruba dvě třetiny nacházejí zcela nasuchu a v případě ostatních se jejich poslední zásoby velmi rychle tenčí. Dle předsedy PRA Briana Maddersona může za současnou situaci „zkrátka a dobře panické skupování“ ze strany místních řidičů, kteří v uplynulých dnech vzali čerpací stanice útokem, jak podle agentury AP vysvětlil webu BBC.
„Paliva máme v zemi hodně, z pohledu motoristů je ale na špatném místě. Stále trčí v terminálech a rafinériích,“ potvrdil.
Řada lidí musela podle zmíněné agentury během víkendu čekat ve frontách na tankování dlouhé hodiny, přičemž někteří z nich se pod tíhou dané situace dostali i do konfliktů, jež si vyžádaly příjezd policie. Vedení společnosti EG Group, která na britských ostrovech provozuje přibližně 400 čerpacích stanic, se v pátek nechalo slyšet, že kvůli „bezprecedentní zákaznické poptávce“ zavádí na svých benzínkách limit, na základě něhož si motoristé smějí natankovat palivo za maximálně 30 liber, tedy necelých 900 korun. Na jedno auto tak připadne nanejvýš zhruba 22 litrů benzínu. Napsala o tom agentura Reuters.
Tradiční vánoční oběd v ohrožení
S nedostatkem řidičů nákladních automobilů se Velká Británie potýká již několik měsíců. Jedná se o důsledek současné covidové pandemie, ale také loňského vystoupení Londýna z Evropské Unie. V návaznosti na něj tamní vláda ztížila podmínky, za kterých může do Spojeného království proudit levná pracovní síla ze zahraničí. Byli to přitom často právě pracovníci z východní části EU, kteří na ostrovech nacházeli uplatnění coby řidiči kamionů a ostatních nákladních vozidel a jejichž odliv nyní způsobuje značné problémy zdejšímu dodavatelskému řetězci a potenciálně i poškozuje celou britskou ekonomiku.
https://twitter.com/Reuters/status/1442238045638508550
Potíže s nedostatkem zahraničních řidičů, respektive pracovníků jako takových, se totiž netýkají pouze pohonných hmot. Velké starosti si vedle již zmíněných supermarketů a hospodských dělají též lidé z drůbežářského průmyslu. Také v něm často působili zahraniční přistěhovalci, jejichž místa se aktuálně nedaří zaplnit.
Daná situace může podle tamních farmářů dokonce vyústit až v to, že si Britové budou muset 25. prosince nechat zajít chuť na tradičního vánočního krocana – zkrátka a dobře proto, že je před tím neměl kdo odchovat, píše BBC.
Pozdě, ale přece
Britská vláda se dlouhé týdny pravidla ohledně přijímání levných pracovníků z Evropské unie – což byla jedna z věcí, kterým chtěla pomocí brexitu zamezit – uvolnit zdráhala. Chtěla tak dotlačit zaměstnavatele k tomu, aby se při rozšiřování svých řad více zaměřovali právě na domácí pracovní sílu. Zájem měla pouze o ty zahraniční pracovníky, kteří by se mohli uplatit na vysoce kvalifikovaných postech. Koncem uplynulého týdne však přišel zvrat, tedy alespoň částečný.
Tristní situace na poli zásobování přinutila premiéra Borise Johnsona a jeho kolegy k vydání 10,5 tisíce dočasných víz. Pět tisíc z nich připadne na chybějící řidiče, zbytek náleží lidem z drůbežářského průmyslu. Platná budou od letošního října do konce roku.
Britská obchodní komora nejnovější rozhodnutí britské vlády uvítala, současně s tím se však její vedení nechalo dle AP slyšet, že přišlo „až moc pozdě a v nedostatečné míře“. A v podobném duchu se pro BBC vyjádřil i farmář Paul Kelly, jehož firma KellyBronze se specializuje právě na chov tradičních opeřenců. „V případě velkých výrobců již byly škody napáchány, jelikož odchovali méně krocanů,“ řekl. V o něco lepší pozici by podle něj mohli být snad jen malí producenti, kteří na rozdíl od předešlé skupiny sázejí spíše na domácí pracovníky.