Z Británie dnes vyjel do Číny poprvé nákladní vlak jako přímý spoj. Cestu z jihovýchodní Anglie do východní Číny dlouhou 12 000 kilometrů urazí za tři týdny, tedy zhruba za polovinu času, již si žádá lodní doprava. Británie se během příprav na odchod z Evropské unie, který by měl nastat za dva roky, snaží posílit obchodní vztahy se státy mimo EU.
Vlak vyjel z depa ve městě Stanford-le-Hope v hrabství Essex do Barkingu ve východním Londýně, pokračoval tunelem pod kanálem La Manche a následně projíždí Francií, Belgií, Německem, Polskem, Běloruskem, Ruskem a Kazachstánem. Přepravuje vitamíny, dětské zboží a léky.
Nejde úplně o první přímý spoj na této trase. První vlak v opačném směru z Číny do Británie přijel už letos v lednu.
Projekt je součástí čínského ambiciózního plánu takzvané nové Hedvábné stezky k posílení obchodních vztahů této asijské země s Evropou. Linku mezi Londýnem a obchodním centrem I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang provozuje čínská společnost Yiwu Timex Industrial Investment.
Galerii obřích čínských projektů najdete zde:
15 gigantických čínských projektů, které mají světu vytřít zrak
„Je to jen začátek pravidelné železniční nákladní dopravy mezi Británií a Čínou,“ uvedl předseda představenstva společnosti Sü-pin Feng. „Vkládáme do Británie, země s tradicí exportu, velké naděje. Železniční doprava poskytuje výbornou alternativu přepravy velkého objemu zboží na dlouhé vzdálenosti,“ dodal.
Čínské státní železnice již provozují nákladní dopravu mezi Čínou a některými jinými evropskými městy, například Hamburkem a Madridem. Londýn je patnáctým evropským městem, které se připojuje k nové Hedvábné stezce. Premiérka Theresa Mayová navazuje na politiku Davida Camerona a v rámci přípravy na odchod země z Evropské unie usiluje o získání miliard dolarů čínských investic, informovala agentura Reuters.
Čtěte dále: