Vláda Spojeného království si nechala udělat průzkum, ve kterém občané hodnotí běžný účet u své banky. Jedná se o součást plánu zlepšit služby pro zákazníky. Výsledky přitom musí viset v pobočkách bank. V Česku se zatím nic podobného nechystá.
Jaká je nejlepší a nejhorší bankovní instituce ve Velké Británii podle zákazníků? Na tuto otázku chtěla znát odpověď britská vláda. Vládní úřad pro trh a konkurenceschopnost oslovil 16 tisíc občanů. Ti hodnotili banku, u které mají běžný účet. Odpovídali na otázku, zda by banku doporučili svým známým a kamarádům. Hodnotili také kvalitu internetového a mobilního bankingu, podmínky kontokorentu a služby na pobočkách.
Je to poprvé, kdy se vláda dotazuje přímo zákazníků bank. Výsledek musí ukázat jednotlivé bankovní domy na svých pobočkách, upozornil server lovemoney.com. Jedná se o součást vládní politiky vůči finančnímu sektoru, který má být více transparentní. Banky ve Spojeném království mají také zveřejňovat incidenty, kdy byla narušena bezpečnost dat. Toto opatření má začít platit od února 2019.
Komerční banka rozjela velkou reorganizaci. A bude propouštět
V Česku hodnotí bankovní služby řada soukromých specializovaných internetových stránek. Jedním z nejstarších projektů jsou bankovnipoplatky.com, které založil Patrik Nacher. Poslanec a zastupitel (zvolený za ANO jako nestraník) měl být lídrem pražské kandidátky Babišova hnutí pro podzimní komunální volby. V červenci byl nahrazen ředitelem finančně poradenské firmy Fincentrum Petrem Stuchlíkem.
Shodou náhod Stuchlíkova firma pořádá anketu Banka roku. Finanční domy hodnotí porota 50 odborníků. V kategorii nejdůvěryhodnější banka hlasuje veřejnost.
Nástroj pro měření kvality bank
Nacher pro Euro.cz uvedl, že Evropské komise tlačí na členské státy, aby činily kroky pro lepší informovanost klientů bank. „Každá země by měla mít nástroj k měření ceny bankovních služeb. To je správná cesta,“ vysvětlil.
Na svém webu má kalkulátor bankovních poplatků, kde si lidé mohou porovnat nabídky jednotlivých bank. Na jeho vývoji spolupracuje s Univerzitou Hradec Králové. Kupodivu jej ale za 13 let, po dobu, kdy server provozuje, žádná státní instituce nevyzvala ke spolupráci.
Sám ale odmítl, že inicioval, aby vláda zadávala podobný průzkum jako kabinet v Londýně. „Neplánuji to, nepůsobilo by to věrohodně,“ dodal. Vláda by podle něj měla především podporovat finanční gramotnost obyvatel ČR a nezávislé informace o bankovních službách. Zbytek má vyřešit konkurence na bankovním trhu.
Kabinet ale podle poslance může finančně podpořit úřad finančního arbitra, který bezplatně rozhoduje spory mezi klienty a finančními institucemi. Úřad arbitra je přetížen, lidé čekají na jeho rozhodnutí několik měsíců.
Šéfredaktor serveru banky.cz Petr Jermář považuje krok vlády Theresy Mayové za čistý populismus. „Český bankovní trh považujeme za vysoce efektivní a pro klienty přehledný. Moderní nízkonákladové banky nabízejí klientům velmi zajímavé podmínky, na což jsou postupně nuceny reagovat i zavedené banky. Portál Banky.cz nabízí zdarma přehledné srovnávače všech bankovních produktů, který odhalí i skryté poplatky. Stát určitě nemá z veřejných peněz organizovat žádné průzkumy spokojenosti klientů bank. Stejně jako v případě sektorových daní jde o čirý populismus, který se v konečném důsledku obrací proti zájmu občanů v podobě dražších služeb či nehospodárně vynaložených peněz ze státního rozpočtu,“ reagoval pro Euro.cz.
Jak dopadlo srovnání bank ve Velké Británii?
Nejlépe Britové hodnotili internetovou banku First direkt (ta ale nemá kamenné pobočky), Metro Bank a stavební spořitelnu Nationwide, jež nabízí i bankovní služby. Metro Bank má nejlepší služby na pobočkách.
Z tradičních bank si nejlépe vedla Barclays, jež skončila na pátém místě. Na konci žebříčku se umístila Royal Bank of Scotland a Scotland's Clydesdale Bank. Do průzkumu byly zařazeny banky, které mají alespoň 150 tisíc klientů s běžným účtem.
Doporučili byste poskytovatele svého běžného účtu známým a příbuzným? | ||
---|---|---|
Pořadí | Název banky | Počet kladných odpovědí (v %) |
1 | first direct | 85 |
2 | Metro Bank | 83 |
3 | Nationwide | 73 |
4 | Coventry Building Society | 68 |
5 | Santander | 64 |
5 | Barclays | 64 |
7 | Halifax | 61 |
7 | Yorkshire Bank | 61 |
9 | Lloyds Bank | 60 |
9 | NatWest | 60 |
9 | TSB | 60 |
12 | Bank of Scotland | 57 |
13 | HSBC UK | 55 |
13 | The co-operative bank | 55 |
15 | Clydesdale Bank | 49 |
15 | Royal Bank of Scotland | 49 |
Zdroj: GfK
Dále čtěte: