Menu Zavřít

Britský pamlsek

3. 11. 2005
Autor: Euro.cz

Nový majitel Českého Telecomu chce být největší na světě

Rozhodnutí majitele Českého Telecomu, španělské firmy Telefónica, koupit britského mobilního operátora O2, některé investory překvapilo. Očekávali totiž, že Španělé budou pokračovat ve své orientaci na rychle rostoucí trhy. Nasvědčovat tomu ostatně mohla právě i letošní koupě Českého Telecomu. Česká republika je totiž často vnímána jako odrazový můstek k expanzi dále na východ, kde mají telekomunikační operátoři stále velký prostor. Po rozhodnutí koupit O2 ovšem nemůže být pochyb o tom, že Telefónica chce celou Evropu.
Zájem Telefóniky o bývalou mobilní divizi společnosti British Telecom BT Wireless se datuje již od roku 2001. Tehdy však jednání nedospěla k závěru a obě firmy spekulace o plánovaném převzetí popřely. Telefónica se posléze po evropském neúspěchu s mobilní sítí třetí generace přeorientovala na rychle rostoucí trhy Latinské Ameriky a profilovala se jako operátor španělsky respektive, portugalsky mluvícího světa. Spekulace o akvizici BT Wireless, která se mezitím přejmenovala na O2, se naplnily až o čtyři roky později.

Velký obchod.

Za O2 Telefónica nabídla 17,7 miliardy liber, tedy přibližně 773,5 miliardy korun. Na financování akvizice získala Telefónica syndikovaný úvěr ve výši 18,5 miliardy liber. Syndikát vede americká banka Citigroup, jeho součástí je i další americký finanční ústav Goldman Sachs a britská Royal Bank of Scotland. Půjčka je druhou nejvyšší v historii telefonických firem, více si půjčil pouze France Télécom, který na akvizici mobilního operátora Orange získal v roce 2000 úvěr ve výši 30 miliard eur, tedy asi 890 miliard korun. Předpokládá se ale, že velkou část nového úvěru Telefónica v blízké době refinancuje prostřednictvím kapitálových trhů. Koupí O2 Telefónica získává přístup na největší evropské mobilní trhy. Na britském mobilním trhu O2 soupeří o první místo s Vodafonem, jeho tržní podíl v Německu je na úrovni deseti procent. Spojení velkých firem je však považováno za riskantnější operaci než koupě menšího lokálního operátora. Standard & Poor´s již snížila rating Telefóniky z A na A-. Kromě německých a britských zákazníků si ale Telefónica kupuje především zkušenosti z nejvyspělejších mobilních trhů, které může v blízké době zúročit i jinde.

MM25_AI

Tvrdá konkurence.

Velká Británie i Německo jsou trhy, na nichž se o přízeň zákazníků tvrdě bojuje. V Evropě se rozvíjí koncept virtuálních mobilních operátorů, kteří nevlastní síť, ale pouze si ji pronajímají. Díky nízkým nákladům a jednoduchému obchodnímu modelu nabízejí výrazně nižší ceny než tradiční operátoři. Virtuální operátoři nebudují vlastní pobočkovou síť, komunikaci s klienty směrují na internet, pravidlem u nich nejsou ani neplacené infolinky. Jejich tarify jsou nejen výhodnější než u současných operátorů, ale také velmi jednoduché na pochopení.
Operátor O2 na tento trend zareagoval vytvořením společných podniků s Tesco Stores ve Velké Británii a společností Tchibo v Německu. Tesco Mobile a Tchibo Mobilfunk mají výrazně nižší ceny než ostatní mobilní operátoři, ale také nižší úroveň doplňkových služeb. Díky tomu získal 02 možnost oslovit klienty, které nic jiného než cena nezajímá, a zároveň nepoškodit image své značky.
Je jen otázka času, kdy se virtuální operátoři objeví i na českém trhu. Licenci na poskytování služeb mobilních sítí již vlastní společnost GTS Novera. O vstupu na český trh mluvili i zástupci společnosti easyMobile, která začátkem tohoto roku vstoupila na britský trh, v říjnu spustila své služby v Nizozemsku a připravuje se na německý trh. Novou levnou značku může ale založit i jeden ze současných operátorů. Kdyby tato situace nastala, mohla by Telefónica využít zkušenosti O2 i v Česku.

Ostrovní laboratoř.

Díky akvizici O2 španělský holding získává také společnost Manx Telecom, která provozuje fixní i mobilní síť na ostrově Man. Právě na tomto ostrově byla spuštěna první mobilní síť HSDPA v Evropě. Dalo by se říci, že ostrov, jinak známý spíše motocyklovými závody, je jakousi laboratoří, v níž je možné zkoušet nové technologie a testovat nejen technická řešení, ale i poptávku po nových službách. Vzhledem k rozloze ostrova investice nedosahují nijak závratných hodnot. Technologii HSDPA chce v budoucnosti do své sítě zavést i český Eurotel, který prostřednictvím Českého Telecomu Telefónica také vlastní.
Právě neúspěch se sítí třetí generace zarazil v roce 2002 expanzi Telefóniky v Evropě. V letech 2000 a 2001 získala Telefónica licence na provoz sítě UMTS v Německu, Švýcarsku a Itálii. Vzhledem ke zpoždění komerční dostupnosti technologie UMTS a revidovaným odhadům poptávky po službách sítě třetí generace se ale rozhodla své aktivity v těchto zemích zmrazit a investice odepsat, což způsobilo čistou ztrátu celé skupiny v roce 2002 ve výši 5,6 miliardy euro. Tentokrát Telefónica při expanzi na zahraniční trhy nespoléhá na vlastní síly a nesnaží se budovat nový byznys sama. Zdá se, že v převzetí O2 již nic nebrání. Deutsche Telekom, který se o britskou firmu také zajímal, se ve středu rozhodl nepodat protinávrh. K tomu, aby se o ni mohl ucházet, potřeboval partnera, který by převzal německý mobilní byznys O2 (o společné nabídce jednal s nizozemskou KPN). V opačném případě by akvizici německé regulatorní orgány neposvětily. Naopak Telefónica by s nimi problém mít neměla.

  • Našli jste v článku chybu?