železnice
Barvy města Brna bude nově v Bruselu hájit lobbista Pavel Telička. Radní moravské metropole si firmu BXL Consulting, kde je bývalý eurokomisař společníkem, najali v rámci veřejné zakázky malého rozsahu na „poradenské a komunikační služby ve věci rekonstrukce železničního uzlu Brno a systému TEN-T“.
Telička má přesvědčit Evropskou komisi o tom, aby mohl významný železniční koridor placený z peněz EU vést právě přes Brno. S tím je ale potíž – brněnská radnice se totiž již několik let hádá o přesun hlavního nádraží. Ten je však nezbytnou podmínkou, aby se moravská metropole stala jedním z železničních uzlů Evropy.
Poradenské agentuře, kterou Telička vlastní s někdejším vrchním ředitelem ministerstva zahraničí Petrem Ježkem a právnickou kanceláří Becker a Poliakoff, zaplatí Brno na zálohách 168 tisíc korun měsíčně, sjednán je i success fee ve výši 180 tisíc. Telička, který působil také jako evropský koordinátor železniční sítě Rail Baltica, nebude lobbovat sám. Ve svém týmu má i zkušeného „dopraváka“ – Johna Hugha Reese, který dlouhá léta vedl železniční odbor generálního ředitelství dopravy při Evropské komisi.
BXL Consulting má s českou veřejnou správou dobré styky. Kromě Brna zastupuje momentálně také pražský magistrát ve věci dotace na modernizaci Ústřední čistírny odpadních vod. Firma loni dostala zakázku i od někdejšího ministra dopravy Víta Bárty.