JIHOMORAVSKÁ METROPOLE Zájem mezinárodních společností o pronájem obchodních prostor ve středu Brna stále stoupá, což je impulzem pro investice do rekonstrukcí. Brňané tak dnes mohou přímo v centru města nakoupit zboží známých značek.
JIHOMORAVSKÁ METROPOLE Zájem mezinárodních společností o pronájem obchodních prostor ve středu Brna stále stoupá, což je impulzem pro investice do rekonstrukcí. Brňané tak dnes mohou přímo v centru města nakoupit zboží známých značek. Nezpochybnitelnou jedničkou českého realitního trhu je sice Praha, ale poslední dobou je zřejmé, že developerské a následně i obchodní aktivity se začínají rozšiřovat i do regionů. V první řadě to platí pro Brno, kde je nyní živo ve všech segmentech trhu. EXPANZE POKRAČUJE
Výrazný posun vykazuje především sféra maloobchodních objektů. Výstavba nových hypermarketů na periferii města se pravděpodobně zpomalí, nicméně aktivita developerů se přesouvá do vnitřních brněnských čtvrtí. Moravská metropole má dnes na každého obyvatele zhruba jeden metr čtvereční plochy v obchodních komplexech, což převyšuje celostátní průměr (v celém Česku je to 0,85 metru, ve vyspělých západních zemích 1,5 metru).
Pro nové obchody se tak hledají místa hlavně v historickém jádru města. „Prvním významným milníkem byl příchod módního řetězce H&M. Ten otevřel svůj megastore o velikosti 1800 čtverečních metrů na rohu České ulice a náměstí Svobody v roce 2004. Byl to první brněnský obchod H&M otevřený v centru města,“ říká Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield/Healey & Baker, který se pronájmu obchodních ploch věnuje. H&M brzy našel následníky, přičemž expanze obchodů renomovaných značek neustále pokračuje. Například letos na jaře se otevřou v České ulici prodejny o celkové rozloze přes 2700 metrů čtverečních módní značky Zara a Reserved.
To se pozitivně odráží na celkovém stavu nemovitostí v centru moravské metropole. Silné mezinárodní koncerny znamenají pro majitele objektů s prodejnami kvalitní a dlouhodobé nájemní vztahy. Představuje to příslib hraničící s jistotou, co se týká návratnosti jejich investic vložených do rekonstrukcí.
VÝJIMEČNÁ POZICE
Dynamický vývoj je i v oblasti administrativních budov. Ke dvěma už postaveným kancelářským palácům (Axis Office Park a Petrov Business Centre) v brzké době přibudou další dva: Spielberk Office Park a Brno Business Park, jejichž celková rozloha by měla dosáhnout 60 tisíc, respektive 39 tisíc metrů čtverečních.
Po jejich dokončení bude mít Brno v Česku téměř výjimečnou pozici. Až dosud totiž z celkem 1,8 milionu metrů moderních administrativních budov na regiony připadá pouhých 50 tisíc, stavějí se totiž takřka výhradně v Praze. Poptávka po kancelářských objektech mírně roste, ovšem Brnu v tomto ohledu přinejmenším u velkých nadnárodních koncernů konkuruje Bratislava. Oproti minulosti je patrné i oživení v bytové výstavbě, která ovšem dlouhodobě trpí nedostatkem vhodných pozemků. Několik desítek rezidenčních projektů je už ale v chodu - za zmínku stojí zejména Kamechy u Brněnské přehrady (855 bytů) či druhá etapa projektu Kouzelné Medlánky (184 bytových jednotek). V průměru se ceny nových bytů v Brně pohybují do 30 tisíc korun za metr čtvereční, s výjimkou atraktivních lokalit v jeho centru, kde se byty prodávají až za 35 tisíc korun za metr plochy. Z průzkumu realitní kanceláře Real Spektrum ale vyplývá, že na rezidenčním poli Brno za Prahou stále trochu zaostává i v kvalitě.
Nabídka luxusních bytů v cenách přes 60 tisíc korun za metr čtvereční tady vůbec neexistuje. Celkem se dnes v Brně staví zhruba tři tisícovky bytů.
PRVNÍ NÁJEMCI NA ŠPILBERKU Výstavba Spielberk Office Centrum, která pro brněnský realitní trh představuje událost zásadního významu, odstartovala teprve loni na jaře, ale první nájemci se už nastěhovali. Zatím byl dokončen první z pěti nízkopodlažních objektů (takzvané villy), kde se usídlily firmy Global Telesale (dceřiná společnost Lufthansy), Porr a Source Network. V přízemí tohoto domu vznikne třírozměrná prezentace celého projektu. V jarních měsících přibudou další dvě villy a výstavba celého komplexu bude pokračovat jednou z plánovaných výškových budov. Oproti původnímu harmonogramu to představuje změnu. Původně se v první etapě počítalo jen s villadomy, kde se ovšem nacházejí jen kanceláře luxusnějšího rázu, ovšem poptávka je také po „standardu“, který nabízejí právě domy výškové. NÁJMY OBCHODNÍCH PROSTOR
**(v dubnu 2005, cena za metr čtvereční a měsíc)
Praha 1 | 620 až 840 Kč |
Brno | 150 až 550 Kč |
Jihlava | 150 až 550 Kč |
Benešov | 300 až 480 Kč |
Zlín | 165 až 250 Kč |
Ostrava | 80 až 167 Kč |
Olomouc | 125 až 160 Kč |
Pramen: ARK ČR