Šéf rakouské Reed Exhibitions
Padesátník Johann Jungreithmair začínal v roce 1974 jako veletržní technik lokální rakouské firmy Contact Fachausstellungen. Po jejím převzetí britsko-nizozemskou skupinou Reed Exhibitions ve společnosti zůstal a stal se šéfem rakouských dcer nadnárodního koncernu - Reed Exhibitions Messe Wien a Reed Exhibitions Messe Salzburg. Loni jím řízené společnosti dosáhly obratu 52 milionů eur a rakouský trh jim přestává stačit. Proto svůj zájem směřují do dalších zemí, mimo jiné i do Česka. Jungreithmair si s týdeníkem EURO povídal o českém veletržnictví, vzájemné konkurenci mezi Brnem a Vídní, zrušení základní vojenské služby a také o fotbale.
EURO: Veletržnictví je oborem procházejícím určitými těžkostmi. Říká se, že podniky na veletrhy jezdí jen ze setrvačnosti. Nebezpečí pro váš obor podnikání může představovat i moderní komunikace, brzy bude možné uskutečňovat virtuální veletrhy. Jak se s tím vyrovnáváte? JUNGREITHMAIR: Účast společností na veletrzích rozhodně nepovažuji za pouhou setrvačnost, ale za způsob aktivního zpracovávání trhu. Odborné veletrhy mají mezi odbytovými nástroji stále významnou pozici. Každá firma si musí být vědoma, že veletrhy plní jiné funkce než ostatní marketingové nástroje. A jednotlivé nástroje nejsou vzájemně nahraditelné. Na důležitosti však nabývá efektivní řízení vynakládaných prostředků. Tedy profesionální stanovení cílové skupiny, propagace a udržování získaných kontaktů. Pokud jde o moderní technologie, v posledních letech se jasně ukázalo, že komunikační prostředky nepředstavují ohrožení pozice odborných veletrhů jako marketingového nástroje. Internet nedokáže nahradit osobní kontakt, tedy rozhovor mezi vystavovatelem a návštěvníkem veletrhu. Pro mne je smysluplným a užitečným doplňkem, ne konkurencí. Využíváme ho při pořádání veletrhů jako ideální doprovodné médium. Řada firem se již pokusila založit virtuální veletrhy, žádný z nich však nebyl skutečně úspěšný.
EURO: Jaká bude budoucnost veletrhů? Půjde spíše o velké masové akce, nebo o specializovaná setkání? JUNGREITHMAIR: Perspektivu veletrhů vidím v jejich důsledném rozdělení do kategorií. Zaprvé to budou lokální veletrhy pro širokou veřejnost (se spádovou oblastí do 100 kilometrů), zadruhé národní odborné veletrhy s celostátním záběrem a zatřetí meziregionální odborné veletrhy s akčním rádiem 250 kilometrů. Posledním typem budou mezinárodní veletrhy s celoevropskou působností. Důležitou součástí všech veletrhů musí být přednášky a konference, což zajistí vyváženost mezi mírou komerční prezentace a transferem odborného know-how.
EURO: Ve Vídni vznikly nové veletržní prostory, přitom ve vzdálenosti necelých 120 kilometrů existuje rozsáhlý brněnský výstavní areál. Neobáváte se této konkurence? JUNGREITHMAIR: Vlastníci veletržních ploch, tedy město Vídeň a Vídeňská hospodářská komora, investovali do nové veletržní a kongresové infrastruktury v Novém vídeňském veletržním centru kolem 170 milionů euro. Brno nevidím jako konkurenci, tamní a vídeňské veletrhy totiž plní odlišné funkce. Existuje jen málo oblastí, v nichž se témata akcí pořádaných v Brně a ve Vídni překrývají. Ostatně například v Salcburku, v němž jsme aktivní od roku 1992, slavíme úspěchy, i když Mnichov je vzdálen pouhých 100 kilometrů. Stejně jako v případě Brna nabízíme jiná témata než bavorská metropole.
EURO: Jak vnímáte český veletržní trh? Hodláte posílit přítomnost Reed Exhibitions v Česku? JUNGREITHMAIR: České veletrhy plní důležitou vnitřní funkci a tak to zůstane. Pro společnosti z České republiky, které se zabývají exportem, jsou totiž vhodnější rakouské a německé odborné veletrhy, na nichž mohou oslovit kupující z relevantních cílových trhů. Tento trend sleduje i strategie Reed Exhibitions. V Česku jsme přítomni pouze prostřednictvím veletrhu topenářské techniky Aquatherm. České podniky naopak hodláme přesvědčit, aby se účastnily našich vídeňských akcí.
EURO: Česko a Rakousko nedávno spojila sportovní událost – kvalifikační utkání pro mistrovství Evropy ve fotbale. Jak jste osobně nesl, že Češi obrátili utkání v posledních chvílích vývoj zápasu ve svůj prospěch? JUNGREITHMAIR: Český fotbalový tým je momentálně velmi dobrý a patří k evropské špičce. K tomuto mužstvu vám mohu jen pogratulovat. Naopak Rakousko má velmi mladý tým, který má málo mezinárodních zkušeností a jeho výkony jsou proměnlivé. Věřím, že se to brzy změní, a pak znovu změříme síly.
EURO: V Česku se ruší povinná základní vojenská služba. Uvažuje rakouská vláda o něčem podobném? JUNGREITHMAIR: V Rakousku se o zrušení všeobecné vojenské služby diskutuje neustále. Vytvoření profesionální armády však bylo zatím odloženo kvůli obtížné financovatelnosti takového kroku. Před několika týdny vznikla nadstranická pracovní skupina, která se bude zabývat reformou rakouské armády a jejím zapojením do budovaných profesionálních jednotek Evropské unie.