Menu Zavřít

Brno vytvoří koncern městských firem, chce ušetřit

5. 9. 2017
Autor: Profimedia.cz

Brno má v plánu vytvořit koncern městských firem. Vzniknout by mohl na konci října nebo začátkem listopadu. Jeho součástí bude devět podniků se stoprocentním podílem města včetně Veletrhů Brno nebo Dopravního podniku města Brna (DPMB). Záměr už schválili brněnští zastupitelé. Podle primátora Petra Vokřála (ANO) to povede k úsporám. Krok kritizovala část opozice.

Rada bude zastupovat město jako řídící člen koncernu a dávat pokyny. Vznikne i poradní koncernový výbor se zastoupením všech společností.

Pro vznik koncernu zvedlo ruku 33 zastupitelů, šest bylo proti a 12 se jich zdrželo. Město vlastní vedle veletrhů a dopravního podniku i Brněnské komunikace, Starez-Sport, Sako Brno, Teplárny Brno, Technické sítě Brno, Lesy města Brna a Pohřební a hřbitovní služby města Brna. Koncern bude mít dohromady obrat kolem devíti miliard korun a zhruba 5000 zaměstnanců.

Podle Vokřála město získá ucelený přehled o ekonomice firem jako celku. V minulosti firmy investovaly stovky milionů korun, aniž o tom zastupitelstvo vědělo. Právě zastupitelstvo by mělo nově dávat souhlas s investicemi přes 50 milionů korun. Podle politiků tak budou investice veřejně známé. Firmy čeká od příštího roku také jednotná koncernová účetní osnova. Politici si od změny slibují také větší zapojení firem do rozvoje města.

Vokřál uvedl, že všechny společnosti jsou provozně zdravé, Veletrhy Brno jsou ale zadlužené kvůli výstavbě pavilonu P. Díky koncernu bude možné refinancování závazku veletrhů vůči bankám. „Místo abychom platili úvěry bankám, otočí se peníze z volných zdrojů,“ podotkl primátor.


Přečtěte si: Křetínský nekoupí brněnské teplárny. Město nabídku odmítlo

Brno


Jako další příklad úspor uvedl Vokřál zakázky v takzvaném režimu in-house, což znamená například to, že teplárny budou moct dodávat elektřinu jiným městským firmám. Letos dopravní podnik jejich nabídku nemohl přijmout, protože jiná firma nabídla nižší cenu a teplárny byly druhé. Zakázka přitom byla zhruba za 100 milionů korun, které mohla utržit jiná městská firma. „Společnosti v koncernu mohou sdílet služby vzájemně bez toho, aby musely soutěžit. Finanční prostředky města budou zůstávat v režimu města,“ doplnil brněnský radní Pavel Staněk (ANO), který má koncernové řízení na starosti.

MM25_AI

Vokřál očekává od koncernu i vzájemnou výpomoc mezi firmami. Třeba Brněnské komunikace budou moct stavět na výstavišti a nebude nutné hledat externí firmy. Koalice si na počátku volebního období stanovila, že dostane z městských firem politiky. Podle Vokřála to trvalo dva a půl roku a nebylo to jednoduché, ale počet politiků ve vedení firem se výrazně snížil.

Vznik koncernu nepodpořili někteří zastupitelé z ČSSD, ODS a KSČM. Bývalý primátor Roman Onderka (ČSSD) řekl, že v koncernu vidí nebezpečí jak pro firmy, tak i pro občany z hlediska cen energií. Uvedl, že pokud budou firmy jiným koncernovým podnikům půjčovat peníze, nebudou mít prostředky na vlastní investice. Opoziční Petr Kratochvíl (ODS) zase mluvil o tom, že městské firmy ovládne úzká skupina lidí, dokonce zmínil spekulace o prodeji tepláren nebo společnosti Sako.

Dále čtěte:

Uber v Brně jezdit nesmí. Soud vydal další předběžné opatření

Pražská superfirma získává kontury. Spravovat ji má Pražská plynárenská holding


  • Našli jste v článku chybu?