Město Brno zahajuje jednu z největších investičních akcí ve své historii. Za dvě miliardy korun dostaví během následujících dvou let kanalizaci v Tuřanech, Žebětíně, Ivanovicích, Bohunicích a části Řečkovic, řekl dnes agentuře Mediafax primátor Roman Onderka (ČSSD).
Foto: Profimedia.cz
Město nutně potřebuje podle Onderky opravit a dostavět kmenové stoky, tedy páteřní sběrače pro celou městskou aglomeraci. “Stavbaři dostavějí a opraví retenční a odlehčovací komory, abychom při prudkých deštích co nejvíce ochránili řeky protékající Brnem,“ řekl primátor. Zároveň dělníci opraví nebo přestavějí páteřní stoky zejména v jižních předměstích Brna.
Zhruba 44 procent z potřebné dvoumiliardové zakázky pokryjí dotace z evropských rozvojových fondů. Vedení města navzdory tomu neskrývá jistý respekt z celé investice. “Nebylo lehké se pro takovou obří zakázku rozhodnout, zvlášť ve chvíli, kdy Brno přichází kvůli sníženým výnosům sdílených daní o 900 milionů korun,“ řekl Mediafaxu Onderka.
Městu v této souvislosti nehraje do karet hospodářská recese ani snaha magistrátu o udržení vyrovnaného rozpočtu. “Hlavním impulsem k rozhodnutí bylo úspěšné získání dotace z Evropské unie,“ přiznal Onderka.
První náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) si od projektu slibuje ozdravění životního prostředí ve městě. “Po dokončení kanalizace konečně skončí nekontrolované vypouštění odpadních vod do řek a znečišťování podzemních vod,“ řekl.
Rozsáhlou dostavbu kanalizace rozdělili stavbaři na 13 dílčích projektů. “Dílo začne rekonstrukcí kmenové stoky mezi Sokolovou ulicí a Dufkovým nábřežím,“ řekl Mediafaxu tajemním magistrátu Pavel Loutocký.
Obyvatel Brna se podle něj významně dotkne pouze výstavba stoky mezi Aueswaldovou a Kaloudovou ulicí. “Během stavby výrazně omezíme provoz v oblasti Svitavského nábřeží, Husovické a Vranovské ulice a Sportovního nábřeží,“ řekl Loutocký. Dodal, že v této části Maloměřic, Obřan a Brna-severu zároveň stavbaři obnoví a přestavějí chodníky, silnice a koleje pro tramvaje. “V menším rozsahu pak budou muset strpět určité nepohodlí i lidé v části Řečkovic, ostatní stavby již vedou vesměs mimo existující silnice a chodníky,“ dodal Loutocký.