Ředitelství silnic a dálnic se chystá zavést nový systém veřejných zakázek. Státní investor se inspiroval v komerčním sektoru, kde uchazeč o stavební zakázku může předložit kromě standardní nabídky i vlastní alternativní řešení, které by projekt zlevnilo.
Od této metody zvané design & build si ŘSD slibuje, že přenese část rizik na dodavatele stavby, a především eliminuje v Česku obvyklé vícepráce, které silnice dodatečně prodražují. U nás zaběhnutý systém, při kterém se během výstavby zvednou náklady o více než deset procent, se ostatně nelíbí ani Evropské unii. Kontrolorům se nezdá především to, že všechny vykazované vícepráce nešlo dopředu předvídat.
Pilotním projektem je výběrové řízení na opravu mostu v Kutné Hoře. Zahrnuje úpravu 267 metrů dlouhé trasy, z toho nosná konstrukce mostu činí 146 metrů. Předpokládaná cena je 165 milionů korun. Soutěž už běží, vítěz by mohl být znám v březnu. Uchazeč o zakázku může navrhnout alternativní technické řešení v rámci platného stavebního povolení, anebo se současným stavebním povolením nenechá svazovat a navrhne nový technický postup. V tom případě si ovšem bude muset sám zajistit veškerou potřebnou dokumentaci.
Uvedená možnost ale bude dostupná pravděpodobně jen pro velké firmy, které jsou schopny projektovat. „Tuto metodu výběrových řízení velmi podporujeme. Bude však potřeba, aby byla dodržována všechna pravidla, jako je dostatek času na nabídku a transparentní a kvantifikovatelná kritéria hodnocení. Všichni, kteří se do soutěží budou hlásit, by měli mít stejná pravidla hry,“ vítá novinku Martin Borovka, ředitel společnosti Eurovia, jedné z největších firem v silničním stavitelství.
Nadšení ovšem mírní Milan Oleríny, odborník na alternativní řešení veřejných zakázek v dopravě. „Tento systém je jedním z možných řešení pro snižování nákladů investičních projektů a dosažení optimalizace pořizovacích a provozních nákladů. Na druhé straně jej zadavatelé často považují za ,všelék‘. Někdy se mi zdá, že jej užívají jako brufen na všechny problémy staveb,“ říká expert. Chybí mu především analýza toho, proč vícepráce na stavbách vznikají. „Pokud je proveden rozbor těchto víceprací interně, je zřejmé, proč se projekty u nás navyšují. Na druhé straně zadavatel nerad zveřejňuje údaje o pochybeních na svých projektech. Často sám k nárůstu víceprací přispívá dalšími změnami a požadavky během výstavby,“ dodává.