Menu Zavřít

BRUSEL NEODRAZUJE BMW OD ČESKA

10. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Na schvalování českých investičních pobídek je brzy

Ramiro Cibrián (51) Rodák z Baskicka, vystudoval řadu oborů včetně svobodných umění, politických i přírodních věd na univerzitách v Yale a Madridu. Dlouhou dobu se věnoval jaderné energetice, byl poradcem pro jaderné a ekologické otázky v krajském správním orgánu v Andalusii, vedoucím projektu v závodě na zpracování jaderného paliva v Madridu a v letech 1980 až 1988 působil v Mezinárodní agentuře pro atomovou energii ve Vídni. Jaderné energetice a životnímu prostředí se na různých postech věnoval i v Evropské komisi, v níž působí od roku 1988. Před dvěma lety se stal velvyslancem a vedoucím delegace Evropské komise v České republice. EURO: Systém českých pobídek pro zahraniční investory se stal terčem kritiky komisaře Maria Montiho, který má v Bruselu na starosti hospodářskou soutěž. Na druhé straně se zdá, že na expertní úrovni tak ostrý tón ze strany Evropské komise nezaznívá. Je podle vás možné říci, že české pobídky porušují pravidla Evropské unie? CIBRIÁN: Evropské smlouvy naprosto jasně stanovují pravidla hospodářské soutěže a státní pomoci. Země, které usilují o vstup do Evropské unie, musejí přijít s nezbytnými opatřeními, aby se těmto pravidlům přizpůsobily. Komisař Monti učinil obecné prohlášení, jež neadresoval přímo žádné kandidátské zemi. Cílem bylo zvýšit povědomí budoucích členů o nutnosti respektovat pravidla. Evropská komise neprohlásila, že český systém investičních pobídek porušuje pravidla Evropského společenství. Pro komisi je příliš brzy na to, aby rozhodla, zda tomu tak je, či nikoliv. EURO: Komisař Monti nicméně prohlásil, že české pobídky evropská pravidla možná porušují. CIBRIÁN: To však znamená možná ano, možná ne. Jestliže to komisař Monti takto řekl, chtěl pouze obrátit pozornost k možnému problému. Nebylo to ovšem definitivní stanovisko komise, které by bylo schváleno po formální stránce. Pozdější konzultace s Českou republikou byly velice užitečné pro to, aby se vyjasnila řada praktických otázek. EURO: Po těchto konzultacích se v českém tisku objevily články, podle nichž Evropská komise pochopila, že české pobídky jsou v pořádku.Na základě toho, co říkáte, se zdá tato interpretace poněkud přehnaná. CIBRIÁN: Beru to jako první reakci na konzultace. Ty určitě byly produktivní a potřebné, ale pokud jde o celkovou kompatibilitu českého systému investičních pobídek se závazky budoucího členství v Evropské unii, ta se musí teprve prokázat. EURO: Dalo by se říci, že vystoupení Maria Montiho mělo spíše politický charakter?
CIBRIÁN:
Určitě. Montiho vystoupení mělo především zvýšit povědomí o celé problematice a vyslat signál, že se jí bude Evropská komise zabývat v rámci předvstupního procesu. Pokud chcete, bylo to takové zazvonění zvonečkem, které mělo ukázat, že komise bude velmi důkladně posuzovat kompatibilitu státní pomoci s pravidly společenství. V této fázi ovšem od kandidátských zemí žádáme nezbytné dodatečné informace. Kompatibilitou se budeme zabývat potom. EURO: V Česku však Montiho vystoupení nebylo pochopeno jako pouhé zazvonění, ale jako kritika českého systému pobídek. Myslíte si, že to bylo pouhé nedorozumění? CIBRIÁN: Jsem o tom přesvědčen. Myslím, že komisař neměl na mysli žádný konkrétní systém. Lze to říci i tak, že měl na mysli všechny systémy a přitom žádné. Podobné pobídky existují v dalších zemích, jako Maďarsko a Polsko, a některé z nich jsou velmi úspěšné. Určitě nešlo jen o český případ. EURO: Česko v současné době usiluje o významnou investici automobilky BMW. Zazněly tedy obavy, že Mario Monti jen reagoval na lobbistický tlak některých členských zemí Evropské unie, především Německa, jež by třeba právě o investici BMW nerado přišlo. Co vy na to? CIBRIÁN: Nemyslím si, že jakákoliv jednotlivá záležitost může mít vliv na tak všeobecné prohlášení komisaře. Jde o mnohem širší problém, daleko přesahující hranice jednotlivé investice, a to i tak významné jako v případě BMW. Česká republika je v oblasti státní pomoci jednou z kandidátských zemí, které mají nejlepší bilanci, pokud jde o přijímání závazků podle pravidel Evropské unie. Uvítal bych, kdyby situace v ostatních oblastech byla také tak dobrá. V minulosti jsme se zabývali třeba případem pobídek pro závod automobilky Škoda na výrobu motorů a převodovek. Obě strany po náročných a odpovědných konzultacích dospěly k dohodě o úrovni celkové intenzity státní pomoci, která byla v souladu s pravidly Evropské unie. Myslím, že takovou vstřícností v oblasti investic se nemůže pochlubit žádná jiná kandidátská země. Není tu důvod, aby byla zpochybňována důvěryhodnost České republiky v oblasti státní pomoci, a to ani v tak citlivé oblasti, jakou je automobilový průmysl. Česká republika se nyní snaží přilákat investici BMW, o kterou měla zájem řada zemí uvnitř i za hranicemi Evropské unie. Všichni vědí, že tato případná investice bude muset být v souladu s pravidly Evropské unie, stejně jako to bylo v případě nového závodu Škoda. EURO: Záměr komisaře Montiho mohl být jakýkoliv, ale jeho slova také mohla vyvolat určité pochybnosti o zdejším systému pobídek,a to zvláště ve společnostech,které uvažují o investicích v Česku,ať už je to BMW nebo jiná firma.Nebo myslíte, že ne? CIBRIÁN: Investoři z Evropské unie, a tím spíše velké mezinárodní firmy velmi dobře znají místní pravidla pro poskytování státní pomoci. Není zde nic, čím by komise mohla překvapit BMW, Siemens nebo Peugeot. Jsem názoru, že komisař Monti především potvrdil, že v Evropské unii nebude existovat druhořadé členství a že pravidla vnitřního trhu je nutné uplatnit od prvního dne členství. Oblast volné hospodářské soutěže je klíčovou součástí vnitřního trhu. Je velmi těžké si v této oblasti představit nějaké přechodné období. Pokud někteří investoři nemají zcela jasno v tom, zda mohou být zachovány nekompatibilní pobídkové systémy, komisař Monti tuto otázku pomohl vyjasnit. EURO: Jaké změny v českém systému pobídek očekáváte? Z některých ohlasů zřejmě vyplývá, že Evropská unie nepovažuje za ideální systém daňových úlev. Měli by Češi uvažovat spíše o podpoře prostřednictvím dotací či úvěrů? CIBRIÁN: Nemáme striktní pravidla týkající se forem pomoci. Máme kritéria pro intenzitu pomoci, která vycházejí především z podmínek jednotlivých regionů a také celkového objemu investic. Pokud jde o to, zda má jít o zvýhodněné úvěry nebo daňové úlevy, pravidla jsou dost flexibilní. EURO: V případě České republiky tedy byla tato kritéria zatím splněna? CIBRIÁN: Nebylo by správné posuzovat investice třeba ze začátku devadesátých let podle pravidel Evropské unie. Dnes už jsme v situaci, kdy se Česká republika rozhodla přijmout pravidla unie pro státní pomoc a investiční pobídky a tyto záležitosti důkladně konzultovat. Je to ovšem na základě asociační dohody, nikoliv evropských smluv. Ty zatím nejsou pro Českou republiku právně závazné. Pokud má Evropská unie pochybnosti o tom, jak jsou tato pravidla uplatňována, přicházejí na řadu konzultace nebo mechanismus pro řešení sporů podle asociační dohody. Tak to bude do okamžiku českého vstupu do Evropské unie. Mimochodem, zatím šlo pouze o konzultace, na nichž jsme žádali o dodatečné informace. V minulosti jsme už měli konzultace k řadě záležitostí a vždy vedly k uspokojivým řešením. Buď byla komise spokojena s vysvětlením, jež se jí dostalo, nebo se česká strana rozhodla upravit systém investičních pobídek. EURO: Česká strana zdůrazňuje, že pobídky v různých formách existují i v členských zemích Evropské unie. Jako příklad pro český systémse často uvádí Irsko.Myslíte si, že můžeme využívat irského příkladu? CIBRIÁN: Určitě. A také řady dalších příkladů. Irsko je do značné míry mostem pro severoamerické investice v Evropské unii. Existují i další mosty, jako Španělsko či Portugalsko, které zase spojují Evropu s Latinskou Amerikou. Očekáváme, že Česká republika podobně jako další kandidátské země bude hrát podobnou roli ve vztahu k části východní Evropy za hranicemi rozšířené Evropské unie. Pravidla unie jsou velmi jasná a komise určitě nebude nikoho diskriminovat. Pokud budou české pobídky podobné, nebo dokonce identické jako irské, a komise irské připouští, bude muset akceptovat i ty české. EURO: Domníváte se, že pobídky skutečně pomáhají lákat zahraniční investory? CIBRIÁN: Ano, jsou velmi významné pro lákání investorů. Ale jsou tu pochopitelně i jiné faktory. V kandidátských zemích se investoři kromě pobídek těší řadě dalších komparativních výhod. Investoři si jsou určitě vědomi takových předností České republiky, jako je rozsáhlá dopravní síť, vzdělaná pracovní síla a její konkurenceschopná cenová úroveň. EURO: V čem naopak vidíte hlavní slabiny? CIBRIÁN: Tyto slabiny jsou velmi dobře známy podobně jako přednosti. Na prvním místě je to nedokonalé právní prostředí pro podnikání, byť pozorujeme jistý pokrok. Minimálně stejně důležité jako pobídky jsou snahy harmonizovat právní prostředí, ať už jde o bankrotové právo, možnost realizovat zástavy, posílení věřitelů ve vztahu k dlužníkům. EURO: Souhlasil byste s formulací, že systém pobídek nám vlastně umožňuje lépe se připravit na vstup do Evropské unie tím, že přispívá k hospodářskému rozvoji? CIBRIÁN: Bezpochyby. Do té míry, do jaké jsou pobídky tím faktorem, který pomáhá lákat investory, vytvářet nová pracovní místa, formovat prostředí, jež je schopné čelit konkurenci, modernizovat českou ekonomiku a společnost. EURO: Česká vláda hodlá preferovat české společnosti při zadávání veřejných zakázek. Jak to vnímáte? CIBRIÁN: Pravidla v oblasti veřejných zakázek jsou přirozenou součástí vnitřního trhu Evropské unie. Tato pravidla vycházejí z principu nediskriminace mezi členskými zeměmi unie. Až tedy do ní Česká republika vstoupí, bude muset uplatnit tento princip bez jakýchkoliv omezení. EURO: To znamená, že pokud je tomu zatím jinak, jde o dočasnou záležitost, která nicméně nemusí být v rozporu s asociační dohodou? CIBRIÁN: Ano, je to stejné jako v případě pobídek. Do data vstupu se řídíme asociační dohodou. Nemyslím, že bychom žádali o revizi této dohody. Ale protože je oblast veřejných zakázek důležitou součástí vnitřního trhu, nebude Evropská unie nakloněna nějakému významnému přechodnému období po vstupu. EURO: Další oblastí, na kterou v případě České republiky poukazuje komisař Monti, je státní pomoc bankám. Evropská komise v současné době posuzuje stížnost Nomury jako bývalého vlastníka Investiční a Poštovní banky.Na co přesně si Nomura stěžuje? CIBRIÁN: Nomura tvrdí, že objem státní pomoci poskytnutý Českou republikou Československé obchodní bance ke koupi IPB není v souladu se závazky vyplývajícími z asociační dohody. Tato stížnost bude posuzována kompetentním útvarem Evropské komise, tedy generálním ředitelstvím pro volnou soutěž. Nebylo by však správné mluvit vyloženě o vyšetřování. Asociační dohoda stanoví, že je na kompetentních úřadech samotných kandidátských zemí, aby zajistily uplatňování pravidel hospodářské soutěže a státní pomoci. Sama Evropská komise nemůže o stížnosti rozhodnout. Kdyby dospěla k závěru, že stížnost má své oprávnění, musela by požádat o zvláštní konzultace s českou stranou a případně uvést do chodu mechanismus pro řešení sporů. EURO: Jak velký význam přikládáte celé záležitosti kolem Nomury v kontextu vztahů mezi Evropskou unií a Českou republikou a v kontextu toho, jak nás Evropská komise vnímá? CIBRIÁN: Stížnost Nomury bude posuzována se vší vážností a přísně na základě faktů. Všichni vědí o problémech, které systematicky působily na český finanční sektor. Osobně si myslím, že v posledních dvou třech letech se situace ve finančním sektoru zlepšuje. Problémy nebyly zcela překonány, ale většina lidí pozoruje takový pokrok. EURO: Dosud jsme mluvili o tom, jak se Česká republika vypořádá s pravidly Evropské unie. Myslíte, že se tato pravidla budou v budoucnu výrazněji měnit? Nebude unie čím dál méně ochotna státní pomoc tolerovat? CIBRIÁN: Pravidla se určitě budou měnit, neboť se vyvíjí celý vnitřní trh. Je tu snaha, aby uplatňování pravidel pro hospodářskou soutěž bylo nanejvýš konzistentní a koherentní. Hlavní trend tedy spočívá v tom, že chceme být přísnější při poskytování státní pomoci. EURO: Na předvstupních jednáních s Evropskou unií čeští vyjednavači stáhli některé žádosti o přechodná období. Jak hodnotíte takový přístup? CIBRIÁN: Při podobných jednáních se vždy všichni snaží být zpočátku opatrní. Myslím si, že česká strana byla příliš opatrná v tom, že žádala o velké množství přechodných období. Nyní se v rámci rozhovorů stále více dostáváme k zásadním věcem a je pochopitelné, že se česká strana některých žádostí vzdává. Navíc už byl schválen třeba energetický zákon. Když si vezmeme, k čemu se v tomto zákoně Česká republika zavázala, je naprosto evidentní, že žádost o přechodné období v elektroenergetice přestává mít smysl. To samé se týká řady záležitostí v oblasti životního prostředí. Může tedy jít o oblasti, ve kterých měla žádost opodstatnění před třemi lety, ale od té doby jsme v nich zaznamenali značný pokrok. EURO: Zdejší vládní kritici říkají, že je sice dobré vzdát se žádostí o výjimky, pokud ovšem to samé učiní také druhá strana. Dá se třeba očekávat, že Evropská unie stanoví přesné datum budoucího rozšíření? CIBRIÁN: Jsem naprosto přesvědčen, že s konstruktivními kroky budou na jednání přicházet obě strany. Možná že to nebude ve formě stanovení přesného data, ale určitě lze během rozhovorů očekávat stejnou nebo větší pružnost a konstruktivnost ze strany Evropské unie. Může to být třeba ve formě přijetí některých českých žádostí o přechodná období.

  • Našli jste v článku chybu?