Opel
Brusel (AP) – Stejně jako na Volkswagen dopadla minulý týden trestající ruka Evropské komise i na automobilku Adam Opel, která je součástí gigantu General Motors. Úředníci v Bruselu usoudili, že nizozemská pobočka Opelu systematicky bránila zákazníkům v členských zemích unie, aby mohli nakupovat vozy této značky za příznivé ceny v Nizozemsku, a uvalili na podnik pokutu čtyřicet tři milionů eur. „Jde o jasný signál, že politika hospodářské soutěže musí sloužit spotřebitelům, uvedl antikartelový komisař Mario Monti.
Opel dal najevo rozčarování, před dalšími kroky se však hodlá zasadit o revizi verdiktu komise. Podobné provinění zkoumají bruselští komisaři u firem DaimlerChrysler, Peugeot–Citroe¨n a Renault ve Francii. „Právo získávat výrobky levněji v jiných členských státech unie je jednou z hlavních výhod jednotného trhu, zdůraznil Monti. Volnost nakupovat tam, kde je to cenově nejvýhodnější, zaručuje obyvatelům evropského prostoru smlouva EU. „Výše pokuty za její porušení se určuje podle závažnosti a doby trvání jednání, které této normě odporuje, uvedl jeden z Montiho mluvčích.
Komise sdělila, že nizozemský Opel bránil v období mezi zářím 1996 a lednem 1998 klientům z jiných zemí evropské patnáctky, aby si kupovali jeho automobily v Nizozemsku, kde jsou ceny před zdaněním nižší než třeba v Německu, Francii nebo Velké Británii. Stěžovali si především němečtí odběratelé. Kvůli zvýšené exportní poptávce vyvinul nizozemský Opel od září 1996 strategii, v níž uvalil na dealery omezení nebo jim bránil, aby prodávali vozy zákazníkům ze zahraničí. Postiženi byli podle komise především obchodníci v pohraničí, kterým odepřel Opel prémie za obchody s klienty z ciziny.
V případě Volkswagenu rozhodla komise už v roce 1998 o pokutě ve výši 102 milionů eur, protože znemožňoval italským smluvním partnerům, aby uspokojovali klientelu z Německa a Rakouska. Ta chtěla profitovat z nízkého kursu liry. Letos v červenci rozhodl Evropský soudní dvůr v Lucemburku o snížení trestu na 90 milionů eur. Automobilka se odvolala. Verdikt nad společností Daimler-Chrysler by měl padnout v příštím roce.