Menu Zavřít

Brusel schválil fúzi pivovarů. Prazdroj se zřejmě musí prodat

24. 5. 2016
Autor: CC BY-NC-ND 2.0: Robert Wallace via Flickr

Evropská komise schválila plánované převzetí druhého největšího pivovaru na světě SABMiller jeho větším konkurentem Anheuser-Busch InBev. Podmínkou však je, že AB InBev prodá skoro všechny pivovarnické aktivity SABMilleru v Evropě, tedy zřejmě i Plzeňský Prazdroj.

AB InBev, který je největším výrobcem piva na světě, transakcí získá zhruba třetinový podíl na světovém trhu s pivem. Zamýšlená akvizice ale v některých zemích naráží na obavy z narušení hospodářské soutěže. Komise v předběžném vyšetřování zjistila, že transakce mohla ve své původní podobě vést k vyšším cenám prakticky ve všech zemích osmadvacítky, kde SABMiller dosud působil.

„Evropané koupí každý rok pivo za zhruba 125 miliard eur, takže i relativně malý cenový nárůst by spotřebitelům mohl způsobit citelnou újmu,“ uvedla eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. „Bylo tudíž velmi důležité zajistit, že převzetí SABMilleru společností AB InBev neomezí konkurenci na evropských trzích z pivem,“ dodala.

Skupina AB InBev od počátku navrhovala, že se zbaví všech aktivit kupované firmy ve Francii, Itálii, Nizozemsku a Británii, aby tak zmírnila obavy Bruselu, že v těchto zemích získá příliš silné postavení na trhu. Skupina již přijala nabídku na odkoupení těchto aktivit od japonského pivovaru Asahi.

Přečtěte si o zájemci o plzeňský pivovar:

Prazdroj bude zřejmě znovu patřit Japoncům

 Prazdroj (ilustrační foto)

AB InBev rovněž nabídl, že se zbaví aktivit SABMilleru v České republice, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku, aby rozptýlil další obavy komise, které se objevily v průběhu předběžného zkoumání dopadů transakce. Komise následně rozhodla, že plánované transakci dá zelenou, ovšem pouze pod podmínkou, že AB InBev všechny tyto závazky splní.

Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, když belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů amerického konkurenta Anheuser-Busch. Ve svém portfoliu má asi 200 značek z celého světa.

Podle nezávislého analytika a bývalého ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého bude mít o Plzeňský Prazdroj určitě zájem nizozemský Heineken i severoamerický pivovar Molson Coors. „Ale ani jeden z nich to nemůže dostat, protože každý z nich by měl na českém trhu 65 a více procent, takže by jim transakci neschválil český antimonopolní úřad,“ sdělil dnes Veselý.

Rodinné stříbro

Heineken vyrábí v České republice především pivo Krušovice, zatímco pivovaru Molson Coors patří značka Staropramen. Skupiny by se tedy podle Veselého musely rozhodnout, že prodají své pivovary na území ČR.

Jednou z možností je podle Veselého i to, že by Plzeňský Prazdroj koupily například čínské nebo japonské firmy. „Firma Asahi už zde vyrábí léta ve Staropramenu v licenci Asahi Super Dry pro Evropu, k tomu by mohlo dojít,“ dodal Veselý. Další variantou by pak byla japonská skupina Kirin. Japonci by se podle analytika k českému pivu chovali podobně jako současný vlastník SABMiller, tedy jako k „rodinnému stříbru“.

AB InBev, který vyrábí například pivo Stella Artois nebo Corona, získá plánovaným převzetím SABMilleru za více než 100 miliard dolarů (2,4 bilionu korun) třetinový podíl na světovém trhu s pivem. Sloučený podnik bude podle Evropské komise na globální úrovni prodávat dvakrát více piva a bude mít čtyřnásobný zisk než Heineken, což je současná trojka na světovém trhu s pivem.

Anheuser-Busch InBev (AB InBev)
Největší pivovarnická skupina na světě. Firma AB InBev vznikla v roce 2008, kdy v Belgii sídlící skupina InBev převzala amerického konkurenta Anheuser-Busch (AB) za 52 miliard dolarů (tehdy asi 892 miliard korun).
InBev vznikl v roce 2004 spojením belgického pivovaru Interbrew a brazilské nápojové společnosti AmBev. Kořeny společnosti se dají vysledovat až k belgickému pivovaru Den Horen v Leuvenu, kde se začalo vařit pivo již v roce 1366. Tady se zrodila značka Stella Artois. Kořeny pivovaru AB sahají do roku 1852, kdy George Schneider založil v americkém St. Louis Bavorský pivovar. Ten koupil v roce 1860 Eberhard Anheuser, který ho spolu se svým zetěm Adolphusem Buschem v roce 1879 přejmenoval na Anheuser-Busch Brewing Association.
Společnost AB InBev v loňském roce prodala 458 milionů hektolitrů nápojů. Z toho bylo téměř 410 milionů hektolitrů piva. Tržby měla přes 43 miliard dolarů (zhruba 1,05 bilionu korun) oproti 47 miliardám v roce 2014, provozní zisk (EBITDA) činil 16,8 miliardy dolarů (407 miliard korun), v roce 2014 to bylo 18,5 miliardy dolarů.
Společnost působí takřka na celém světě, k největším trhům patří USA, Brazílie, Evropa, Čína a Rusko.
Do portfolia AB InBev patří 200 značek piv, nejrozšířenější jsou Budweiser, Stella Artois, Jupiler, Beck’s, Leffe, Hoegaarden, Brahma, Antarctica, Corona, Modelo.
Společnost zaměstnává 155 tisíc lidí v 25 zemích světa, globální sídlo má v belgickém Leuvenu.
V Česku společnost v roce 2009 prodala Pivovary Staropramen a další aktivity ve východní Evropě firmě CVC Capital Partners, od které je získala severoamerická pivovarská skupina Molson Coors Brewing Company.
Americká společnost Anheuser-Busch vede již více než 100 let spory o ochranné známky „Budweiser“ a „Bud“ s českým Budvarem. Američané ve sporu s Budvarem argumentují, že Budweiser se jako první značkové pivo v USA vaří v St. Louis už od roku 1876, zatímco pivovar Budvar byl založen až v roce 1895. Češi ovšem namítají, že právo vařit pivo má město od roku 1265, tedy tradice českého Budweiseru (od německého názvu pro Budějovice - Budweis) jsou o nějakých 800 let starší.
V roce 2014 skupina koupila budějovický pivovar Samson, v roce 2011 koupil AB společnost Budějovický měšťanský pivovar (BMP), která vznikla v témže roce 2011 zbytkový podnik poté, co byl původní BMP rozdělen na samostatnou a. s. Pivovar Samson, na kterou přešel majetek, technologie i zaměstnanci pivovaru, a BMP, které zůstaly ochranné známky k budějovickým pivům a pozemky se zdrojem vody.
SABMiller
Firma vznikla v roce 2002 sloučením jihoafrické společnosti SAB a americké Miller a byla světovou pivovarskou jedničkou, dokud v roce 2008 nevznikla skupina Anheuser-Busch InBev. Nyní je světovou dvojkou.
Samotný SAB vznikl v roce 1895 v Johannesburgu, pivovar Miller založil v roce 1855 Frederick Miller v americkém Milwaukee.
SABMiller, který se z jihoafrického výrobce piva stal světovou pivovarskou dvojkou, expandoval od 90. let prostřednictvím řady akvizic. Začal převzetím Plzeňského Prazdroje a dalších pivovarů ve střední a východní Evropě, pokračoval koupí nizozemského Grolsche a americké Miller Brewing a v roce 2011 převzal velký australský pivovar Foster's.
Společnost v uplynulém finančním roce končícím v březnu 2016 roce prodala 331 milionů hektolitrů nápojů, z toho 249 milionů hektolitrů piva. Tržby klesly v uplynulém finančním roce, který skončil letos 31. března, nominálně o dvě procenta na 24,1 miliardy dolarů (583 miliard korun), provozní zisk (EBITDA) činil 7,1 miliardy dolarů (172 miliard korun), o rok dříve to bylo 7,8 miliardy dolarů.
Skupina má 69 tisíc zaměstnanců ve více než 80 zemích světa.
Společnost má ve svém portfoliu kolem 200 značek. Součástí SABMilleru jsou vedle Plzeňského Prazdroje a jeho značek Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Radegast také například slovenské pivovary Šariš a Topvar. SABMiller vyrábí kromě značky Miller nebo Foster's i piva značek Peroni či Grolsch a je spolumajitelem nejprodávanějšího piva v Číně.
Podnik má sídlo v Londýně.

Čtěte dále:

Budweiser mění název, dočasně z něj bude America

bitcoin_skoleni

Carlsberg věří fotbalu. Rozjíždí kampaň za 2,2 miliardy

AB InBev navrhl prodat část aktivit majitele Plzeňského Prazdroje

  • Našli jste v článku chybu?