Menu Zavřít

Brusel zahájil právní kroky vůči Česku kvůli emisním pravidlům

8. 12. 2016
Autor: ČTK

Evropská komise dnes zahájila právní kroky vůči sedmi členským zemím Evropské unie včetně České republiky a Německa. Důvodem jsou nedostatečná opatření proti porušování pravidel pro emise automobilů, uvedla Komise. Brusel tímto způsobem reaguje na emisní skandál německé automobilky Volkswagen. České ministerstvo dopravy uvedlo, že se chystá novela, která v této věci sladí českou a unijní legislativu. Německo a Británie se naproti tomu vůči kroku Bruselu důrazně ohradily.

„Evropská komise se dnes rozhodla zakročit proti České republice, Německu, Řecku, Litvě, Lucembursku, Španělsku a Spojenému království za to, že nedodržují pravidla EU o schvalování typu vozidel,“ píše se v tiskové zprávě komise. Členské státy mají nyní dva měsíce na to, aby na předložené argumenty zareagovaly. Pokud jejich reakci komise shledá neuspokojivou, může na ně podat žalobu u soudu EU.

Podle ministerstva dopravy se výtka vůči ČR netýká přímo kauzy Dieselgate, protože vozidla společnosti Volkswagen nebyla schvalována v ČR. V současné české legislativě už existuje správní delikt spočívající v uvedení na trh vozidla nezpůsobilého ke schválení, novela pak specifikuje sankce za toto jednání, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Úřad věří, že se celou věc s Evropskou komisí podaří vyřešit domluvou a věc nevyústí v žádné sankce.

Komise uvedla, že Německo, Lucembursko, Španělsko a Británie neuplatnily na automobilku Volkswagen své sankční předpisy, přestože firma používala nezákonný software, který umožňoval manipulovat s měřením emisí. V případě Česka, Litvy a Řecka komisi vadí, že tyto země systém sankcí, který by výrobce odrazoval od porušování emisních pravidel, do svého vnitrostátního práva ani nezavedly.


Více ze světa automobilů čtěte na webu Autobible.cz


Komise se navíc domnívá, že Německo a Británie porušily právo, neboť jí odmítly předložit veškeré technické informace, které shromáždily při zkoumání potenciálních nesrovnalostí u emisí oxidů dusíků z automobilů společnosti Volkswagen i dalších výrobců na jejich území. Komise tak nemohla uplatnit svou kontrolní roli.

Německé ministerstvo dopravy obvinění Bruselu z nečinnosti odmítlo. Poukázalo na to, že Německo je jedinou zemí EU, která podnikla kroky, které do budoucna zabrání manipulacím s emisními testy. „Evropská komise dostala návrh na změnu příslušné regulace a na přijetí nových technologií, které zlepší kvalitu systému kontroly emisí,“ uvedl mluvčí v e-mailu zaslaném mimo jiné agentuře Reuters.

Británie uvedla, že na obvinění komise „co nejrozhodněji odpoví“. „Jsme tímto mimořádným krokem překvapeni, protože od roku 2009 u nás platí zákony, které tento problém řeší, což jsme komisi už letos jasně sdělili,“ řekl mluvčí britského ministerstva dopravy.

„Dodržování práva je v první řadě povinností výrobců automobilů. Vnitrostátní orgány v celé EU však musejí zajistit, aby výrobci automobilů vedené předpisy skutečně dodržovali,“ uvedla komisařka Elžbieta Bieńkowská. Ta je zodpovědná za vnitřní trh, průmysl a podnikání. Pro budoucnost podle ní předložila Komise návrhy na zavedení většího evropského dohledu.

bitcoin školení listopad 24

Evropský parlament ustavil vyšetřovací komisi k emisnímu skandálu německé automobilky Volkswagen v březnu. Mimo jiné má zjistit, které chyby na národní úrovni a které na evropské umožnily výrobci dlouhodobě podvádět. Že nejspíše budou zahájena jednání o porušení pravidel s národními státy, oznámila Bienkowská již letos v září. Vyšetřovací komise europarlamentu má závěrečnou zprávu předložit v lednu příštího roku.

Volkswagen loni v září přiznal, že software, který umožňuje manipulovat s testy emisí, instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozidel Škoda Auto.

Čtěte dále:

Volkswagen dostal v Koreji rekordní pokutu za klamavou reklamu

Volkswagen zruší 30 tisíc míst, uspoří 100 miliard korun ročně

Drsná data pro Volkswagen. Prodej aut v USA se výrazně propadl

 Volkswagen

  • Našli jste v článku chybu?