Evropská komise dnes znovu rozhodla, že 11 leteckých společností v nákladní dopravě uzavřelo v minulosti kartelovou dohodu a opět jim udělila pokuty v celkové výši skoro 776,5 milionu eur (přes 21 miliard korun). Původní rozhodnutí Komise z roku 2010 zrušil v prosinci 2015 evropský soud z procedurálních důvodů.
Komise v listopadu 2010 uvedla, že pokutované aerolinky se v letech 1999 až 2006 domlouvaly na výši palivových a bezpečnostních příplatků. Pokuty vyměřila společnostem Air France, KLM, Martinair, British Airways, Cargolux, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile, Qantas, SAS a Singapore Airlines. Dvanáctým účastníkem kartelu byla Lufthansa, která ale spolupracovala a pokutě se vyhnula.
Kartelovou spolupráci firem místo soutěže s cílem nabídnout zákazníkům lepší služby dnes odmítla Margrethe Vestagerová, eurokomisařka odpovědná za otázky hospodářské soutěže. „Dnešní rozhodnutí zajistí, že společnosti, které byly částí kartelové dohody v letecké nákladní dopravě, budou za své chování potrestány,“ dodala.
Qantas se kvůli této záležitosti obrátil v roce 2010 na evropský soudní dvůr. Ten o pět let později rozhodnutí Komise anuloval kvůli procedurální chybě. O existenci kartelu však nerozhodoval.
Komise je nadále přesvědčena, že společnosti se na kartelové dohodě podílely. Dnešní rozhodnutí řeší procedurální chybu, kterou identifikoval evropský soud, je však shodné pokud jde o kartelovou dohodu samotnou. „Rozhodnutí je potvrzením, že Komise nenechá kartely bez potrestání. Kartely jsou nelegální a poškozují spotřebitele a podnikání,“ uvedla Komise.
Největší pokutu dostala francouzská společnost Air Francie (téměř 183 milionů eur) a nizozemská KLM (přes 127 milionů eur).
Čtěte dále: