FINANCE.czFINANCE.cz
Menu Zavřít

Brýle jako styl. Letí osmdesátky

24. 4. 2017
Autor: Euro.cz

Kvalitní boty, dobře střižené oblečení i pěkná kožená taška dokážou změnit váš vzhled. Zdaleka ale ne tolik jako brýle

Nechci zpochybňovat odvěkou pravdu o tom, co vlastně dělá člověka. Ale brýle jsem začala nosit krátce po narození, v době, kdy do konce minulého režimu zbývalo ještě více než deset let. Jako malé dítě jsem řešila jen to, že mi padaly a byly těžké. Jako větší jsem je musela neustále hledat, protože mi je občas bratr schoval a všichni víme, že brýle se bez brýlí špatně hledají. Rozbít je byl větší průšvih než dostat pětku z matematiky, protože nákup nových byl utrpením pro mě i moje rodiče. S přibývajícími roky jsem začala řešit, jak ošklivé jsou, kolik dětí se mi kvůli brýlím ve škole směje, a návštěvy optiky, kde měli na výběr tak troje dětské obroučky, jsem nenáviděla. Absolvovala jsme ale složitou operaci, zrak se mi postupně zlepšoval a na gymnázium už jsem nastupovala bez brýlí. Jak moc bych je teď chtěla nosit!

Co bylo dříve za trest, je dnes za odměnu. Na výběr je nepřeberné množství obrouček všech cenových kategorií, z high-tech materiálů, respektujících nejnovější módní trendy. Značku brýlí můžete sladit s oblečením od vašeho oblíbeného módního návrháře, ráno lze být za přísnou právničku a večer za atraktivní koketu. Brýle totiž dokážou změnit vzhled člověka mnohem víc než jakýkoli kus oblečení. O historii brýlí, tajemství jejich výroby i o tom, jak umějí člověka vhodně zvolené obroučky pozměnit, jsem si povídala s Luisou Deplazes de Andrade Delgado – výkonnou ředitelkou Safilo Group.

Italský rodný list

Safilo Group je druhým největším výrobcem brýlí na světě, za společností Luxottica Group. Obě společnosti sídlí v Itálii, což není náhoda. Brýle se na evropském kontinentu začaly vyrábět právě v Itálii v druhé polovině třináctého století. Sloužily výhradně jako pomůcka ke čtení, byly mimořádně drahé a běžným lidem nedostupné. „Itálie je jejich evropskou kolébkou. Naše společnost vznikla v roce 1878 v Cadore, v oblasti Benátska, jako první společnost zabývající se výrobou brýlí. Místní zemědělci neměli v zimě obživu, ale byli šikovní a uměli pracovat rukama. V nedalekém Muranu zas byli špičkoví řemeslníci té doby, kteří pracovali se sklem a dokázali vyrobit i brýlové čočky. A tak se brýle začaly dělat ve větším měřítku a Safilo bylo u toho,“ vysvětluje mi Luisa Delgado. V té době se ovšem všechny komponenty zhotovovaly ručně, stejně jako se ručně montovaly veškeré brýlové součásti. „V roce 1934 koupil naši výrobu Guglielmo Tabacchi, syn italských emigrantů, který se narodil ve Spojených státech. Vrátil se i s rodiči do Itálie. Byl to vizionář, Američan. Viděl velký svět a nebál se ho. Vymyslel způsob, jak vyrábět brýle průmyslově ve větším množství a v kratším čase, i když některé součásti byly stále zpracovávány a montovány ručně. Tím začala moderní historie Safilo Group, ale i průmyslové produkce brýlí jako takové,“ dokončuje historický exkurz Delgado.

O desítky let později přišli Tabacchi a jeho syn s nápadem výroby brýlí pro významné módní značky na základě obchodních licencí a díky tomuto kroku dnes můžete běžně nosit dioptrické i sluneční brýle se značkou i nezaměnitelným stylem velkých módních domů. Brýle jsou funkčním, ale zároveň módním doplňkem. Jsou zpravidla prvním, čeho si na vás kdo všimne. Svou roli v tom hrají i sociální sítě. Kvůli selfies si přece brýle sundávat nebudete, naopak, ukážete je světu, protože nosit výrazné brýle je in.

Podle čeho vybrat?

„Styl, perfektní technické řešení, odolnost, nositelnost, pohodlí, krásný vzhled a značka, se kterou se chcete ztotožnit, to všechno jsou kritéria, která musejí dobré brýle splňovat.

Pokud takový produkt nemáte, neprodáte ho,“ objasňuje mi Luisa Delgado základní pravidla byznysu a přirovnává brýle k hodinkám. Zajímá mě, jaké jsou nejčastější požadavky zákazníků, kteří si brýle pořizují. Vybírají podle vzhledu? Je pro ně podstatné technické řešení, to aby byly brýle lehké, měly pohyblivé stranice, byly takřka nezničitelné? „To je různé,“ říká Luisa Delgado, „záleží, jestli brýle kupuje muž, či žena, jestli se jedná o brýle dioptrické, nebo sluneční. U dioptrických brýlí je nejdůležitější jejich tvar. Může to být překvapivé, ale tvar obličeje a jemu odpovídající obroučky jsou hlavní. Ke každému obličeji se hodí jeden až dva tvary obrouček.

Musejí vám perfektně padnout, budete je nosit celý den. A tak by měl být optik schopný ukázat zákazníkovi ten typ obrouček, který mu bude sedět, a nechat ho vybírat v jeho rámci.“

Pak už přicházejí na řadu osobní preference zákazníků, někomu jde o design, někdo hledá brýle, které mu vydrží do konce života, jiný zas chce obroučky, které mu budou vyhovovat při práci i při sportu.

„Brýle by měly být dokonalým spojením funkce a designu, jsou uměleckým dílem i produktem dokonalé řemeslné práce,“ vypráví poutavě Delgado a ukazuje mi nepřeberné množství brýlových obrouček.

Na každých je něco zvláštního – materiál, funkčnost, zdobení podle aktuálních kolekcí módních domů, pro které Safilo brýle navrhuje a vyrábí. Obdivuji jedny od Max Mary a ujišťuje mě, že jsou to brýle přesně pro mě, ale na víkendy mi doporučuje něco barevnějšího: „Miluji Max Maru, každá žena touží mít od Max Mary kabát, protože je nádherný, má dokonalý střih a je z úžasného materiálu. Navíc vydrží navěky.

To samé jsme chtěli promítnout do jejich brýlí.“

Brýle jako módní doplněk

Před námi jsou vystavené brýle těch nejvěhlasnějších světových značek od Diora po Elie Saab. Snažím se proto zjistit, jak takové brýle vlastně vznikají. Dozvídám se, že je nenavrhují návrháři jednotlivých domů, ale designéři výrobce v úzké spolupráci s nimi. Na brýlích se objevují prvky aktuálních kolekcí, někde výrazně, jinde jen v náznaku.

Zatímco sluneční brýle si mohou dovolit extravaganci, dioptrické brýle sázejí na klasiku a eleganci. To, co odlišuje značkové brýle od těch neznačkových, jsou špičkové materiály, stranice a řemeslná propracovanost. Brýle od značky Elie Saab či od Diora se stále ve velké míře vyrábějí ručně. Každý jednotlivý model musí být odsouhlasen módním domem.

Málokdo má ve svém šatníku modely od Diora, brýle od velkých módních značek jsou ale mnohem dostupnější a umožňují svým nositelům užít si kousek luxusu za docela přiměřenou cenu. Luisa Delgado mi ukazuje detaily jednotlivých obrouček, pro každou značku je typické něco jiného: „Kolekce brýlí respektují módní sezonu, každý rok představujeme tři kolekce – v lednu, dubnu a v srpnu. Brýle nesou znaky kolekcí příslušných módních domů, ty dioptrické většinou na stranicích, ty sluneční zase na přední straně, klidně na skle, lidé to milují. Zatímco v dioptrické řadě se snažíme zachovat nadčasové populární modely, které se v novém provedení liší třeba jen materiálem či barvou, sluneční brýle jsou typickým módním zbožím. 90 procent kolekcí tvoří nové modely“.

Zbývá zjistit trendy pro aktuální a nadcházející sezonu. „Nejvíc v módě jsou teď velké oversized brýle, nejen sluneční, ale i dioptrické. Vracejí se modely z osmdesátých let, samozřejmě v moderním provedení.

Také se stírají rozdíly mezi dámskými a pánskými modely,“ říká Luisa Delgado a ukazuje mi své brýle s tím, že by je stejně tak dobře mohl nosit i muž. Nosit se budou výrazné barvy a slunečním brýlím nebudou chybět viditelné ozdoby. Možná se to na první pohled nezdá, ale právě brýle jsou designovým kouskem, který máme denně doslova na očích.

bitcoin školení listopad 24

Málokdo má ve svém šatníku modely od Diora, brýle od velkých módních značek jsou ale mnohem dostupnější a umožňují svým nositelům užít si kousek luxusu za docela přiměřenou cenu.

O autorovi| Klára Donathová, donathova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?