Naděje na přežití se jmenuje Phoenix
Boj o zachování noblesní značky Rover trvá. Když jednání mezi německou firmou BMW a britskou investiční společností Alchemy Partners předminulý pátek ztroskotalo, objevil se nový potenciální zájemce – podnikatelské konsorcium Phoenix. Jenže zachránci schází dvě stě milionů liber. Právě tolik podle dobře informovaných zdrojů potřebuje, aby značku koupil a zachoval ji při životě. V sázce je až padesát tisíc pracovních míst. Přitom mnichovský autovýrobce nevylučuje, že v případě dalšího fiaska provozy za kanálem La Manche uzavře. Definitivní slovo, jak ujišťují Bavořané, má padnout ještě tento měsíc.
Britský Guardian tvrdí, že finanční ústavy HSBC, Barclays, Natwest a Lloyds Bank už Phoenixu úvěry odmítly. Naděje konsorcia, píše tentýž zdroj, se nyní upínají do Kanady a Spojených států. Zamítavý postoj bank vyvolala údajně intervence ministra průmyslu Stephena Byerse, který osobně apeloval na tyto potenciální věřitele. Experti přitom připomínají, že udržení Roveru nad vodou je v přímém zájmu těchto ústavů. Pokud výroba vozů v Roveru utichne, zkrachují i malé podniky v okolí a peněžní instituty přijdou o klienty.
Kolaps rozhovorů s Alchemy byl způsoben neschopností partnerů dohodnout se o tom, kdo a do jaké míry zaplatí odstupné propuštěným zaměstnancům. Akcie BMW se poté zřítily o 8,5 procenta, ale po oznámení plánu vyjednávat s Phoenixem se vyšplhaly o dva procentní body. Sdělení Guardianu o chladném přístupu bank provázel opět pád. „Důvodem jsou především obavy akcionářů o další budoucnost, sdělila analytička společnosti Merck, Finck and Co. Pia–Christina Schultzeová. Dodala, že prodej Roveru konsorciu by mohl Mnichovany vyjít dráže než prostá likvidace výroby na britských ostrovech.
Experti soudí, že uzavření Roveru bude pravděpodobnější, pokud se BMW a Phoenix nedohodnou na perspektivách malých vozů Mini a modelu R–30. Vláda, tlačená odbory, naznačila konsorciu případnou finanční pomoc. V reakci na návrh šéfa průmyslových svazů Rogera Lyonse, aby kabinet uvolnil část z 22,48 miliardy liber utržených v dražbě licencí na mobily třetí generace UMTS, zmínil ministr Byers cifru necelých sto padesáti milionů liber. Případná injekce ze státní kasy by ovšem podléhala souhlasu Evropské komise v Bruselu. Ta dala už v lednu najevo pochybnosti nad oprávněností subvence 152 milionů liber na zachování pracovních míst v Longbridgi a dalších závodech (EURO 1/2000), jež přislíbila Downing Street mnichovskému koncernu loni v létě.
Zprávu o nezdaru rokování s Alchemy a ochotě BMW jednat s Phoenixem, který hodlá zachovat výrobu v dosavadním rozsahu, přivítali ohrožení dělníci i závodní rada v Longbridgi s jásotem. „Vznáším se v sedmém nebi, netajil se odborář Ian Robinson, který se právě vrátil z demonstrace za zachování Roveru v Mnichově. V bavorské metropoli, stejně jako předtím desítky tisíc lidí v Británii, protestovaly davy proti zániku luxusní automobilové etikety. „Dostali jsme od BMW dostatečné množství informací a k práci jsme přistoupili s nadšením, nechal se slyšet oslovený šéf konsorcia Towers. Firma BMW hned zkraje ujistila, že o výsledku nerozhodne výše finanční nabídky. Podle Sunday Times jde Phoenix ke kulatému stolu s 1,2 miliardami liber.
Německá BMW, která vyfoukla Rover konkurenčnímu Volkswagenu v roce 1994, rozhodla o prodeji ztrátové divize osobních automobilů v půli března. Nováček v automobilové branži Alchemy chtěl přejmenovat Rover na MG Car Company, soustředit se na výrobu sportovních vozů a škrtnout většinu z osmi tisíc džobů v Longbridgi. Tyto plány popudily odbory i britské politiky. Fond nicméně nevyloučil, že vstoupí do rozhovorů ještě jednou. „Nechali jsme si dveře otevřené, uvedl jeho šéf Jon Moulton. Dluhy Roveru se loni prohloubily na 2,5 miliardy marek, prodej vozů včetně typů Mini a MG klesl o čtvrtinu na 250 tisíc kusů.
Nervozita panuje podle kuloárů také v BMW. Financial Times Deutschland vyrukovaly s odhalením, že koncern hledá nástupce dosavadního šéfa Joachima Milberga. Automobilka toto tvrzení odmítla jako naprostý nesmysl. Milberg by byl po předchůdci Berndu Pischetsriederovi už druhou vrcholnou obětí krize kolem Roveru.