Automobilka by dle manažerů měla cyklistický závod dále sponzorovat
Myslíte si, že by Škoda Auto měla odstoupit od sponzorování Tour de France?
- Ano 27,5 %
- Ne 53,2 %
- Nevím 19,3 %
Ani letošní průběh nejslavnějšího cyklistického závodu na světě Tour de France (TdF) se neobešel bez dopingových skandálů. Ze závodu museli kvůli problémům s dopingem odstoupit vedoucí závodník průběžného pořadí, Dán Michael Rasmussen, a jeden z jeho hlavních favoritů, Kazach Alexander Vinokurov. Jak by se měly zachovat firmy, jež tento závod sponzorují a ke kterým patří i mladoboleslavská Škoda Auto? Ta se vyjádřila, že dopingové aféry kolem TdF její postoj ke sponzorování závodu zatím neovlivní. V roce 2004 totiž uzavřela s jeho organizátory dohodu na čtyři roky. A výsledky sponzoringu hodnotí kladně, protože povědomí o značce se ve Francii, Itálii, Španělsku a dalších zemích, kde je tento sport populární, zvýšilo. S tímto jejím postupem souhlasí 53,2 procenta manažerů.
Tento respondent si však s odpovědí neví rady: „To tedy skutečně nevím. Závod jako takový má tradici a současný vývoj spíše hovoří o nedostatečném managementu a kontrole týmů. To však není problém jen cyklistiky. Nezdravá soutěživost a tah za vítězstvím, ať to stojí, co to stojí, drtí i jiné sporty. Tam, kde jde o velké peníze, existuje i snaha vítězit za každou cenu. Napomáhají tomu celé týmy odborníků, kteří vymýšlejí způsoby, jak kontrolu obejít.“
V těchto dvou odpovědích jasně zaznívá, že by Škoda Auto měla sponzorování závodu ukončit. Za prvé z důvodů etických: „Myslím si, že by to bylo vhodné. Je všem na očích, a přestože z pohledu automobilky jde možná o dobrý byznys, z toho etického je velmi nevhodné podporovat závod, který je tak proslulý neférovým přístupem jednotlivců i týmů.“ Za druhé kvůli dopingu: „Domnívám se, že by Škoda Auto měla odstoupit od sponzorování Tour de France. Jsem přesvědčen, že dopingové skandály již překročily únosnou mez a buď se musí doping legalizovat, nebo odstranit. A o to se TdF vůbec nesnaží.“
Opačně, ale velmi přesvědčivě odpovídá manažer: „Podle mne by odstoupit neměla, i když je to velmi choulostivá a složitá záležitost. Důvody jsou následující.
Za prvé Škoda Auto podporuje Tour de France jako celek, to znamená akci, která má více než stoletou historii a jež neodlučně patří k cyklistice. Škoda Auto nepodporuje ani cyklisty samotné, ani týmy. V každém sportu se nacházeli a nacházejí lidé, kteří se snaží získat výhody nedovoleným způsobem nebo na úkor ostatních. V žádném případě není možné jim to tolerovat, ale mělo by být v zájmu a kompetenci pořadatelů a organizátorů tomu zamezit. Věřím, že po zkušenostech letošního roku budou nastavena velmi tvrdá kritéria, která vzniku podobných situací zabrání.
Za druhé mediální a reklamní efekt pro Škodu Auto je při této akci obrovský (zřejmě tomu bude odpovídat i cena) - logo je vidět všude a při každém záběru. Je to srovnatelné s mistrovstvím světa v ledním hokeji, kde se Škoda Auto rovněž dobře prezentuje.
Dovedu si představit, že by se našla(y) jiná(é) automobilka(y), která(é) by o tento prostor měla(y) velký zájem, kdyby Škoda Auto od smlouvy odstoupila. Pak bychom se (a všichni ostatní) museli chtě nechtě dívat na jiné, méně líbivé (protože nikoli české) logo.“
Záporně odpověděl i tento respondent, uvádí však jiné důvody: „Marketingoví specialisté ze Škodovky si jistě uvědomují, jak velkým lákadlem a kolotočem peněz Tour de France je i přes stále nekončící dopingové aféry. Doping je zcela bez diskusí dlouhodobým problémem sportu jako takového. A to nejen vrcholové cyklistiky, kterou dopingové aféry decimují již řadu posledních let, a to včetně TdF. Ta však je a bude 'cyklistickým klenotem' s obrovskou sledovaností a výbornou možností 'zviditelnit značku'. Obavy, že by Škoda mohla být u zákazníků vnímána jako značka či firma podporující doping, jsou dle mne liché. Počet potenciálních zákazníků, kteří si nekoupí Škodovku z důvodu nevole k jejímu sponzoringu TdF, je téměř nulový - respektive zcela zanedbatelný.“
Rady se automobilka dočkala od jiného manažera: „Myslím, že by to byla přehnaná reakce a Škodu Auto by rychle nahradil jiný sponzor. Účinnější a mediálně přitažlivější by bylo, kdyby přispěla k vymýcení dopingu například tím, že by pravděpodobnost jeho odhalení byla stoprocentní.“
A razantní ne zaznívá i v odpovědi: „Myslím, že by měl být povolen doping, abychom se dozvěděli, jakých výkonů je člověk skutečně schopen.“
Odpovídalo 109 manažerů