Menu Zavřít

Bude dial-up za paušál?

9. 6. 2003
Autor: Euro.cz

Pevný měsíční poplatek za vytáčené připojení k internetu bude možná už letosO zavedení měsíčních paušálů pro připojení k síti sítí přes normální telefonní linku usilují alternativní operátoři i uživatelé internetu. Hovoří se o tisícikoruně měsíčně.

Pevný měsíční poplatek za vytáčené připojení k internetu bude možná už letos

O zavedení měsíčních paušálů pro připojení k síti sítí přes normální telefonní linku usilují alternativní operátoři i uživatelé internetu. Hovoří se o tisícikoruně měsíčně.

Zatímco v Evropské unii má přístup k internetu zhruba 45 procent domácností, v České republice je to pouze 17 procent. Oproti ostatním kandidátským zemím na tom Češi nejsou nejhůře, ale v porovnání se západní Evropou, která však například zahrnuje „internetově nepříliš rozvinuté“ Řecko, Španělsko či Portugalsko, silně zaostáváme. Odborníci v telekomunikační branži tvrdí, že problém internetu v českých domácnostech nevyřeší ani výraznější rozšíření vysokorychlostního internetu ADSL, ale zavedení měsíčních paušálů pro vytáčené připojení k síti, tzv. dial-up.

Vytáčený internet není na odpis

Například generální ředitel Contactelu Michal Čupa říká, že vytáčený přístup k internetu v Česku stagnuje a potřebuje výrazný impulz. „ADSL není schopné masově nahradit dial-up, proto by tím impulzem mohlo hlavně být zavedení paušálního zpoplatnění vytáčeného připojení,“ uvažuje Čupa. Dial-up podle jeho názoru není rozhodně mrtvý a jako příklad dokládá čísla z Velké Británie, kde je tato forma přístupu na síť nejvíce využívanou nejen v domácnostech, ale i malých a středních firmách. „Více než 80 procent z nich je připojeno právě přes dial-up, a to buď normální analogový nebo ve formě digitální linky ISDN. Vytáčené připojení k síti dnes rozhodně není na odpis,“ dodává Čupa.

České domácnosti preferují dial-up

Druhá zpráva o stavu kandidátských zemí do Evropské unie z prosince loňského roku hovoří o tom, že v Česku má přístup k internetu již zmíněných 17 procent domácností. Podle odhadů a některých výzkumů naprostá většina domácností využívá právě vytáčené připojení k síti, především tzv. neplacený dial-up, kdy platí jen peníze za čas strávený připojením k síti, ne poskytovateli samotné služby připojení, takzvanému ISP.

Řešení by bylo

V případě zajímavého nastavení ceny měsíčního paušálu pro dial-up by tak jistě řada domácností na takový model přešla, a ti, kteří internet doma zatím nemají, by o něm přinejmenším mohli začít uvažovat. Dial-up navíc využívá řada malých a středně velkých firem (viz tabulka) - až 63 procenta v případě firem s dvaceti až 199 zaměstnanci. Vysoké procento středně velkých firem (průzkumy mluví až o čtyřiceti procentech) však přístup k internetu vůbec nemá. I zde by mohl paušál na dial-up zabrat. Současný model vytáčeného připojení k síti je založen na odlišné tarifikaci pro prvních 10 minut připojení a rozdílné sumě (nižší) pro čas na síti přesahujících 10 minut. Cena za minutu připojení je určena přímo v cenovém hovorném plánu, který si zákazník Českého Telecomu zvolí. Klient v současnosti nemá možnost vybrat si program, který by ho neomezoval v čase, kdy se připojuje, a délce samotného připojení. Právě proto prý rozvoj internetu v Česku nebezpečně zaostává.

Naplno, nebo jen víkendy?

Řešením by podle Čupy mohlo být zavedení časového kreditu, kdy si klient zakoupí zlevněný objem minut pro připojení k síti a postupně je vyčerpává. Druhou variantou je zavedení měsíčního paušálu - buď neměřeného (bez omezení doby, času připojení či množství přenesených dat) nebo tzv. intervalového (klient si zvolí časové období, kdy nebude muset platit další sumy za připojení - například mimo špičku, o víkendech atd.). Kvůli zavedení paušálu pro dial-up už vznikla platforma pro tuto ne snad příliš vzdálenou oblast - Řídící výbor Fóra pro internet (ŘVFI). Sdružuje v sobě zástupce všech „pevných“ operátorů včetně Českého Telecomu, Asociace provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí (APVTS), Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), ISP a zástupců uživatelů internetu. ŘVFI již rozhodlo, že paušál pro dial-up musí být zaveden nejpozději k 1. říjnu letošního roku. To ale, bohužel, neznamená, že od podzimu budou moci uživatelé brouzdat po síti přes vytáčenou linku za paušál, po tomto datu se totiž ještě musí operátoři mezi sebou dohodnout na cenách za fungování tohoto modelu.

Za tisícovku

Jeden z členů ŘVFI, Milan Sova ze sdružení Internet pro všechny, věří, že je reálné spustit paušály pro dial-up do konce roku. „Nejde o technické věci, je to především otázka ekonomická, například jaké varianty a ceny paušálů zvolit, aby se síť nezahltila,“ říká Sova. Podle jeho názoru však neobstojí argumenty Českého Telecomu proti zavedení pevných měsíčních plateb za dial-up. „Telecom tvrdí, že by to mohlo způsobit velké problémy, prý dokonce kolaps sítě, a že aby mohl být paušál pro dial-up funkční, musely by se zavést nákladné technické opatření. To jsou však velice pochybné argumenty,“ tvrdí Sova. Čupa i Sova se víceméně shodují na ceně, za kterou by se neomezený měsíční paušál (takzvané FRIACO) mohl nabízet. „Myslíme si, že tisícikoruna měsíčně za neomezený a neměřený přístup k síti by mohla být zajímavá,“ soudí Čupa. Sova uvažuje o sumě kolem 900 korun. „Aby měl takový paušál smysl, musí být do tisíce korun. Za pevný poplatek čtyř nebo pěti stovek by mohl být pro uživatele zajímavý i paušál pro připojení mimo špičku,“ uzavírá Sova.

Podíl malých a středních firem využívajících vytáčený přístup k internetu (tzv. dial-up) v ČR

Živnostníci 1-5 6-19 20-199 200 a více

zaměstnanců zaměstnanců zaměstnanců zaměstnanců

Využívají dial-up 37 % 50 % 61 % 63 % 46 %

Bezplatný dial-p 30 % 33 % 43 % 39 % 30 %

bitcoin_skoleni

Placený dial-up 7 % 18 % 23 % 30 % 28 %

PRAMEN: PANEL T/AUDIT, ÚNOR 2003

  • Našli jste v článku chybu?