Živnostenský zákon
Odstranění nadbytečné administrativní a byrokratické zátěže podnikatelů je často diskutovaným tématem v souvislosti s vytvářením podmínek pro rozvoj ekonomiky, a to nejen v České republice, ale i ostatních členských státech EU. V rámci takzvaného projektu ZAP (Zjednodušení administrativních postupů při zahájení a v průběhu podnikání), který vypracovalo ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s ostatními dotčenými resorty a zástupci podnikatelů, byla přijata novela živnostenského zákona (zákon č. 214/2006 Sb.), která vstoupila v účinnost 1. srpna 2006 a která by měla pro podnikatele přinést řadu důležitých změn a zjednodušení a upravit i možnosti vzájemné komunikace mezi jednotlivými orgány státní správy.
Centrální registrační místa.
Na základě výše uvedené novely živnostenského zákona byla od 1. srpna 2006 na všech obecních živnostenských úřadech zřízena centrální registrační místa (CRM), kde může podnikatel nebo budoucí podnikatel společně s ohlášením živnosti nebo žádostí o koncesi učinit rovněž registrace a oznámení ve vztahu k finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení, úřadu práce a zdravotní pojišťovně. Nově je tedy možné na živnostenském úřadě učinit vedle úkonů dle živnostenského zákona i další nezbytné úkony související se zahájením podnikání, jako jsou podání přihlášky k registraci k jednotlivým daním, oznámení správě sociálního zabezpečení o zahájení samostatné výdělečné činnosti osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) a přihlášky k důchodovému a nemocenskému pojištění, ohlášení volného pracovního místa nebo jeho obsazení úřadu práce a oznámení o zahájení nebo ukončení samostatné výdělečné činnosti příslušné zdravotní pojišťovně. Podnikatel může na živnostenském úřadě nahlásit rovněž změnu či doplnění údajů ve vztahu k výše uvedeným úřadům, pokud tak učiní v souvislosti se změnou nebo doplněním údajů podle živnostenského zákona.
Jednotný registrační formulář.
Když se podnikatel rozhodne spolu s ohlášením živnosti, žádostí o koncesi nebo oznámením změny či doplněním údajů podle živnostenského zákona současně provést i registraci či oznámení vůči jinému správnímu úřadu či zdravotní pojišťovně, musí k tomu použít tiskopis vydaný ministerstvem průmyslu a obchodu, takzvaný jednotný registrační formulář. Požadované náležitosti formulářů jednotlivých úřadů byly zjednodušeny a sjednoceny do tohoto jednoho formuláře, čímž se odstranilo opakované vyplňování totožných údajů. Na živnostenských úřadech a webových stránkách ministerstva průmyslu a obchodu jsou k dispozici dva základní typy jednotných registračních formulářů pro právnické a fyzické osoby spolu s pokyny pro jejich vyplňování.
Nedoplatky na pojistném na veřejném zdravotním pojištění.
Nově je jednou ze všeobecných podmínek provozování živnosti skutečnost, že fyzická osoba, pokud na území České republiky podniká nebo podnikala, nemá nedoplatky na pojistném na veřejném zdravotním pojištění. Tato skutečnost se pak živnostenskému úřadu dokládá čestným prohlášením ohlašovatele nebo žadatele. Text příslušného čestného prohlášení je součástí jednotného registračního formuláře.
Méně dokladů.
Podnikatel již nadále nemusí předkládat živnostenskému úřadu výpis z rejstříku trestů a potvrzení o neexistenci daňových nedoplatků a nedoplatků na platbách sociálního zabezpečení. Když podnikatel tyto doklady živnostenskému úřadu nepředloží, je živnostenský úřad povinen si tyto doklady zajistit od příslušných úřadů sám. Po dobu vyřízení žádosti o obstarání těchto dokladů ze strany živnostenského úřadu však neběží lhůta pro vydání živnostenského listu nebo udělení koncese, což může v praxi způsobit zpomalení vydání živnostenských oprávnění v těch případech, kdy nejsou všechny doklady podnikatelem předloženy.
Další zjednodušení.
Další zjednodušení pro podnikatele přinesla novela živnostenského zákona ve vztahu k prokazování bezúhonnosti cizinců z nečlenských států EU a prokazování právního důvodu užívání prostor, ve kterých má podnikatel místo podnikání, sídlo či sídlo organizační složky. Pozitivně pro podnikatele vyznívá i zrušení povinnosti právnických osob ustanovovat odpovědného zástupce pro volné ohlašovací živnosti, nejsou-li provozovány průmyslovým způsobem.
Cesta správným směrem.
Zavedení centrálních registračních míst a jednotných registračních formulářů a postupné zavádění systému, kdy by úřad neměl po podnikateli požadovat informaci, která je již v databázi nějaké státní instituce obsažena, je nepochybně pozitivní změnou v přístupu k získávání informací od podnikatele. Možnost provést několik úkonů na jednom úřadě by měla do budoucna šetřit čas podnikatele strávený na dalších úřadech a ve zdravotní pojišťovně a učinit jeho jednání s úřady snazší. Na druhé straně s ohledem na skutečnost, že databáze jednotlivých úřadů nejsou zatím odpovídajícím způsobem propojeny, může v praxi docházet k prodlení a zdržení s vydáním příslušných živnostenských oprávnění v důsledku vyžádání si nepředložených dokladů od jiných úřadů. V tomto ohledu je nespornou výhodou nové právní úpravy centrálních registračních míst a možnosti nepředložení některých dokladů ze strany podnikatele to, že je koncipována jako fakultativní možnost podnikatele, nikoli jeho povinnost. K zajištění bezproblémového fungování zaváděného systému bude nezbytné ještě změnit obecnou právní úpravu sdílení dat ve veřejném sektoru a provést tomu odpovídající technická opatření.