Do prodeje přichází 1,5 milionu losů po 20 korunách
Desetiletý hoch v replice fotbalového dresu české reprezentace přemlouvá na poště babičku, aby mu za dvacetikorunu koupila stírací los Národní fotbalové loterie. „V létě spolu pojedeme do Portugalska na mistrovství Evropy. A k moři!“
Tohle třeštění právě začíná. Česko by brzy měla zaplavit vlna losů fotbalové loterie. Využijme fotbalového našení po postupu reprezentace na evropský šampionát, řekli si šéfové českého fotbalového svazu, když se rozhodli vydat půldruhého milionu losů. „Můžeme pro českou kopanou klidně vydělat deset milionů,“ říká Jan Kinda, ředitel společnosti STES, která je marketingovým partnerem Českomoravského fotbalového svazu (ČMFS). Kromě peněz lze v lotynce, kterou STES pořádá společně s firmou Českomoravská loterijní, vyhrát lístky na zápasy reprezentace, fotbalové dresy nebo míče.
„Losy se budou prodávat na všech poštách v zemi, v trafikách a novinových stáncích. Dohromady to je téměř pět tisíc prodejních míst,“ vypočítává Evžen Stöhr, místopředseda představenstva a obchodní ředitel Českomoravské loterijní (ČML). S vydáváním stíracích losů má firma určitou zkušenost, v loňském roce vypustila do oběhu dvě třímilionové emise lotynky Oko Bere s podobou hracích karet. „Ještě se neprodaly všechny kusy, ale zatím to můžeme hodnotit vysoce pozitivně. Losy jsou úspěšné především v hospodách a restauracích, zvýšený zájem pozorujeme i u pivovarů,“ říká Stöhr.
Napřed skromně.
Na českém trhu se prodá ročně zhruba třináct až čtrnáct milionů losů, jak konstatuje Stöhr, z toho asi polovinu pokrývá svou produkcí Sazka. „Emise losů se vydávají v různých objemech, od milionových po desetimilionové. My jsme pro začátek zvolili raději menší, jakousi zkušební sérii,“ říká Stöhr a dodává, že v případě zájmu není problém 1,5milionovou emisi kdykoli rozšířit. „Chceme nejprve otestovat zájem fanoušků. Je to menší riziko, jsme přece obchodníci.“
Před startem každé loterie musí firma, která losy vydává, požádat ministerstvo financí o licenci. Pokud ji dostane, musí u banky složit herní jistinu, jakousi garanci výher a zaplatit daň z loterie. „V případě Národní fotbalové dělá herní jistina tři miliony korun, tedy deset procent z očekávaných tržeb. Po odečtení sumy výher se dostáváme zhruba na 1,5 milionu, které musíme podle zákona o loteriích odvést státu,“ řekl Stöhr. V případě desetimilionové emise losů by Českomoravská loterijní musela jednorázově uložit depozit 20 milionů korun a zaplatit desetimilionovou daň.
Sázka na postup.
Nápadem vydávat fotbalové losy se manažeři ČML zaobírají od ledna letošního roku, v půlce srpna získala firma licenci a minulý týden odstartovala distribuci. „Také jsme si zaregistrovali název Národní fotbalová loterie. V tomto byznysu člověk nikdy neví,“ říká Stöhr. Mezitím se ČML spojila se Stesem, který se podílel na zaplacení herní jistiny. Spolupráce obou firem začala však již v minulosti, kdy Oko Bere bylo jedním z partnerů Gambrinus ligy. „Myslím, že je to rozumná a logická spolupráce. Oni na svá bedra vzali poplatky a ostatní vstupní investice, my jsme jim jako zástupce českého fotbalu zase umožnili takovou loterii udělat,“ tvrdí šéf Stesu Jan Kinda. Definitivní rozhodnutí vydat losy padlo na konci prázdnin, tedy ještě před koncem kvalifikace na mistrovství Evropy. „V té době jsme ještě neměli jistý postup, byl to trochu risk,“ konstatuje Kinda. Ve spojení fotbalového svazu se soukromou firmou nevidí místopředseda ČMFS Jaroslav Vacek žádný problém. „Jinou nabídku jsme nedostali, navíc i v zahraničí je běžné, že loterii neprovozuje samotný sportovní svaz,“ tvrdí. Šéf fotbalového svazu Jan Obst připouští, že v minulosti pociťoval tlaky ze strany Sazky, aby ČMFS loterii zrušil, ale zároveň říká, že Sazka svazu žádnou podobnou alternativu nenabídla. „Věřím, že se jim to nelíbí, ale to je asi tak všechno,“ řekl Obst týdeníku EURO.
3+1 šance.
Za dvacet korun získá majitel losu tři šance na výhru, kterou zjistí po setření dobře známých stříbrných políček. Nejvyšší výhrou je milion korun. V hlavní hře se po setření objeví šest herních symbolů, částek, které lze v případě třech stejných symbolů vyhrát. Pokud hráč dosáhl výhry deset nebo 20 korun, může sumu znásobit v doplňkové hře Penalta. Další stírací pole s názvem Skóre má podobu fiktivního fotbalového utkání, v němž majitel losu představuje domácí tým. V případě remízy získává 500 korun, vítězství znamená tisícovku. „Na výhry je určeno více než 43 procent herní jistitny, celkově třináct milionů korun. Pravděpodobnost výhry je jedna ku 3,32 vydaným losům,“ vypočítává Kinda. Majitelé nevýherních losů mají další šanci vyhrát prostřednictvím mobilního telefonu. Mohou poslat SMS se správnou odpovědí na otázku uvedenu na zadní straně tiketu a čekat na losování v polovině května. Hlavní výhrou je zájezd pro dvě osoby na zápas českého týmu v Portugalsku, a také další ceny jsou spojené s fotbalem – vstupenky na evropský šampionát, reprezentační dresy s podpisy hráčů, fotbalové míče a losy. Právě možnost vyhrát zájezd do Portugalska bude největším tahákem „esemeskového“ soutěžení, míní Kinda.
Vyprodaný fotbal.
Kinda připouští, že se svaz snaží vytěžit z úspěchu reprezentace a hladu po fotbale co nejvíce. „Podařilo se nám kompletně naplnit portfolio partnerů pro reprezentaci i první ligu, dál už nemáme co prodávat. Snažíme se najít další způsob, jak vydělat peníze pro fotbal a toto je jedna z cest. Nikdo takovou loterii pro českou kopanou nikdy neudělal. Ani po úspěších v druhé polovině devadesátých let.“ Vzhledem k nízkým investicím vstupoval fotbalový svaz i STES do projektu Národní fotbalové loterie s téměř stoprocentní jistotu neprodělku. „Určité procento losů s prodá vždy,“ říká Kinda. Podle něj by loterie nebyla pro fotbal ztrátová ani kdyby se reprezentace na šampionát nedostala. „Po letošním podzimu jsem přesvědčen, že vyděláme sumu v řádech milionů, a je jen otázkou, zda budou tři, sedm, nebo třeba i deset. První emise se prodá určitě,“ je přesvědčen šéf Stesu.
Peníze do klubů.
Evžen Stöhr odhaduje ziskovost loterie v řádech milionů, úspěch se bude odvíjet od reklamy. „Prodá-li se alespoň 60 procent první emise, je to zisková záležitost,“ řekl týdeníku EURO. Pro další série počítají Stöhr s Kindou s vizuální obměnou losů, kde by se měla objevit společná fotografie reprezentantů Baroše, Kollera a Rosického slavících vstřelený gól. „Je to trochu podprahová záležitost zaměřená na emoce a pocit vítězství. Navíc by mohly losy posloužit ke sběratelským účelům,“ soudí Stöhr. Vydělané peníze zůstanou v českém fotbale, část přímo v ČMFS, možnost vydělat dostanou i kluby. „Provize z prodeje se pohybuje od deseti do dvaceti procent, navíc je možné losy koupit jako daňově uznatelný náklad, nechat na ně dotisknout své logo a poté rozdávat partnerům místo reklamních předmětů, nebo například jako dárek ke vstupence na fotbal,“ objasňuje šéf Stesu. „Bylo by super, kdyby měl každý sportovní svaz v zemi možnost získat podobný dodatečný zdroj peněz,“ míní místopředseda ČMFS Vacek.