Chceme být našim klientům blíž, proto už pracujeme na zásadním rozšíření naší pobočkové sítě, říká šéf Vojenské zdravotní pojišťovny
Vojenská zdravotní pojišťovna ČR (VoZP), která má přes 700 tisíc klientů, dostala po osmi letech nového ředitele. Josef Diessl, který se se ujal své funkce v březnu 2017, vystudoval Vysokou školu ekonomickou.
V letech 2003 až 2011 vedl pobočku Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra v Hradci Králové. Poté stál dva roky v čele Vysokomýtské nemocnice a následně působil v představenstvu nemocnic akutní péče v Pardubickém kraji. Od roku 2015 pak byl provozně-technickým ředitelem krajské společnosti Nemocnice Pardubického kraje.
* Jaké byly vaše první kroky v pozici generálního ředitele VoZP?
Velmi rychle se zorientovat vchodu Vojenské zdravotní pojišťovny, která je pro mě, byť ve zdravotnictví působím již velmi dlouho, stále trochu ne zcela zřetelnou. Jedním z prvních velmi citlivých kroků bude i pohled na náš přístup k protonové léčbě. Je nutno se objektivně podívat na vztah s Proton Therapy Centrem, tj. jak výhodná je smlouva pro obě smluvní strany a hlavně jaké ze spolupráce plynou výhody pro naše pojištěnce oproti léčbě v komplexních onkologických centrech.
* Proč jste se rozhodl kandidovat na pozici generálního ředitele VoZP?
V oblasti zdravotního pojištění jsem byl činný téměř deset let. Poté jsem byl na straně poskytovatelů, jak v nemocnici následné péče, tak posledních tři a půl roku v nemocnicích, které zajištovaly akutní lůžkovou péči. Poté, co jsem okrajově sledoval vývoj ve Vojenské zdravotní pojišťovně a viděl vypsané výběrové řízení na pozici ředitele, rozhodl jsem se kandidovat. Jsem přesvědčen, že přináším nad rámec znalosti zdravotního pojištění i přidanou hodnotu ve formě svých zkušeností ze strany poskytovatelů zdravotní péče. Těch deset let jsem žil v takovém vyhraněném prostředí: na jedné straně pojišťovna a na té druhé straně barikády je poskytovatel. Toto jsem si poupravil - není to tak. Sice se mluví o tom, že všichni jsme na stejné lodi, že naším eminentním zájmem je pojištěnec, ale - ruku na srdce - v mnoha případech se nám ten pojištěnec trochu ztrácí. A já budu dělat vše pro to, aby se nám pojištěnec neztrácel a byl spokojeným klientem VoZP.
* Myslíte, že by zdravotní pojišťovny měly více motivovat lékaře, aby se věnovali prevenci a vedli své pacienty ke zdravému životnímu stylu?
Naším zájmem je, aby praktičtí lékaři byli vstupní branou do systému. Máme množství preventivních prohlídek, které jsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění. Víme, že mají nejen ekonomický efekt, ale především efekt zdravotní pro konkrétní lidi. Musí to být a bude to snahou za mého působení, aby byla VoZP vnímána jako jeden ze vzorů preventivní péče.
* V Poslanecké sněmovně se nachází návrh nového přerozdělení pojistného (PCG). To má pojišťovny motivovat k lepší práci s chronicky nemocnými pacienty. Máte již představu, jak se k tomu postaví VoZP?
Ano, v našem zdravotním systému narůstá skupina dlouhodobě chronických pacientů, kteří jsou léčeni neskutečně drahými technologiemi a medikamenty. Ale to je naše poslání. Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby těch peněz přišlo více, ale ono jich více nepřijde. Přijde stejný balík peněz, jen se jinak přerozdělí. Co získáme více na chronické pacienty, o to se nám ubere na ostatních pacientech. Naší snahou a věřím, že i napříč všemi zdravotními pojišťovnami, bude najít systém, jak bychom se o tyto chronické pacienty mohli starat už v zárodku jejich nemoci, která jednou sice skončí neléčitelným, ale udržujícím stavem. Musíme o t om diskutovat napříč pojišťovnami, jestli toto má být předmětem našeho konkurenčního boje. Měla by to být platforma, na které budeme v rámci pojišťoven spolupracovat. Přerozdělení pojistného nás k té spolupráci bude ekonomicky motivovat.
* Chystáte pro vaše klienty v letošním roce nějaké novinky nebo změny?
Samozřejmě. Chceme být našim klientům blíž, a proto už pracujeme na zásadnějším rozšíření naší pobočkové sítě. Sice se to může zdát ve světě komunikace prostřednictvím internetu a sociálních sítí jako krok nemoderní. My ale z našich průzkumů přesně víme, že pro klienty VoZP je osobní kontakt na pobočce velmi zásadní a pro nás je zase zcela zásadní se našim klientům osobně věnovat.
Sice se mluví o tom, že naším eminentním zájmem je pojištěnec, ale - ruku na srdce - v mnoha případech se nám pojištěnec trochu ztrácí. A já budu dělat vše pro to, aby se nám pojištěnec neztrácel.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz