Dopravní odboráři dnes vyhlásili kvůli mzdám řidičů linkových autobusů celostátní stávkovou pohotovost. O případné stávce rozhodnou 20. února po jednání vlády s Asociací krajů. Odborářům vadí, že slíbené zvýšení mezd zatím respektuje jen malá část zaměstnavatelů.
Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 Kč a rozhodla i o vyšších platbách za čekání a příspěvku za práci v náročném prostředí. Podle odborů ale kvůli různým výkladům nařízení se v řadě krajů mzdy nezvýšily o očekávané tisícikoruny, ale maximálně o stokoruny.
Stávková pohotovost se týká všech 15 tisíc členů odborového svazu zaměstnaných v různých profesích v dopravě. Případného protestu by se ale účastnili pouze řidiči autobusů, kteří mají na starosti veřejnou dopravu v krajích. Těch je v Česku zhruba 11 tisíc.
Přečtěte si, kde ještě se kvůli nízkým mzdám stávkovalo:
Na poště stávkuje zhruba 80 lidí. Počty by měly stoupat
Potíže s udržením stávajícího rozsahu autobusových linek mohou podle Pomajbíka nastat i tehdy, pokud odbory stávku nevyhlásí. Kvůli nízkým mzdám má totiž mnoho šoférů připravené výpovědi. Odchod tisícovky z nich by podle předáka dopravních odborů způsobil kolaps dopravy na mnoha místech.
Zvýšení mezd řidičů podle vládního nařízení vyjde kraje na 1,2 miliardy korun, při započtení všech odvodů jde o částku 1,5 miliardy korun. Panují přitom značné rozdíly v přístupu jednotlivých krajů, které autobusovou dopravu objednávají.
Část krajů uvedla, že na zvýšení mezd šoférů peníze má a že je ochotna je dopravcům prostřednictvím uzavření dodatků ke stávajícím smlouvám vyplatit. Zbylé kraje ale chtějí peníze dopravcům poslat poté, co jim náklady na zvýšení mezd vykompenzuje vláda. Ta je zatím v této otázce nejednotná, finanční podporu krajům prosazuje jen ČSSD.
Budou řidiči v budoucnu zapotřebí? Čtěte o blížící se revoluci v dopravě: