VZTAHY BANK S KLIENTY Kodex chování českých bank ke klientům, který vypracovala bankovní asociace, není v rozporu s antimonopolním právem. Rozhodl o tom Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Používání kodexu tak již nic nebrání. České peněžní domy se pravděpodobně již od začátku roku začnou řídit kodexem chování českých bank ke klientům.
VZTAHY BANK S KLIENTY Kodex chování českých bank ke klientům, který vypracovala bankovní asociace, není v rozporu s antimonopolním právem. Rozhodl o tom Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Používání kodexu tak již nic nebrání.
České peněžní domy se pravděpodobně již od začátku roku začnou řídit kodexem chování českých bank ke klientům. Česká spořitelna vydává ještě vlastní a širší dokument. I ten shledal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) bez závad. Banky se v poslední době dostaly pod tlak státu, který požaduje, aby zlepšily přístup ke klientům.
Podle tiskového odboru antimonopolního úřadu poslaly spořitelna a bankovní asociace dokumenty na ÚOHS a požádaly o prozkoumání, zda nejsou v rozporu se zákonem. „Prostudovali jsme je se závěrem, že je vše v pořádku, a dál se touto věcí úřad nezabýval,“ uvedl mluvčí úřadu Kristián Chalupa.
Možné porušení zákona viděla bankovní asociace například v pasáži o informacích ke změnám v ceníku s předstihem 30 dnů. Spořitelna přitom podle člena představenstva banky Martina Škopka počítá, že pokud se budou ustanovení jejího a bankovního kodexu lišit, bude se peněžní dům řídit tím příznivějším pro klienty.
Vláda v prosinci schválila materiál, kterým chce ministerstvo financí zlepšit postavení klientů bank. Počítá v něm se změnami zákonů i s písemnou dohodou s bankami. Diskuze o změnách ve finančním sektoru projedná expertní skupina, otevřená zástupcům finančního trhu i spotřebitelům. Práce expertů se především zaměří na podmínky, za nichž získávají klienti informace od banky, a na revizi aktuálních nabídek produktů všech bank na trhu.
Vybrané typy finančních produktů mají být podle doporučení ministerstva financí popsány přehlednými infolisty se základními informacemi o podmínkách, cenách a rizicích produktu. Expertní skupina v letošním roce navrhne strukturu (pořadí), obsah a formu zveřejnění základních informací pro jednotlivé produkty, v případě číselných údajů i metodiku jejich výpočtu. Tento minimální standard informačních listů má být zakotven odpovídající normou, pravděpodobně vyhláškou ministerstva financí.
Experti mají rovněž pracovat na zpřehlednění cen služeb a podmínek, za kterých jsou bankovní služby poskytovány. Dále rozhodnout o povinném uvádění celkové ceny za službu (například u balíčků služeb) a o tom, jakou formou budou banky informovat o cenách. Současně by mělo padnout stávající slovíčkaření bank, kdy obdobné produkty nesou u různých bank různé názvy.
FINANČNÍ OMBUDSMAN
Bankovní asociace potvrdila, že má zájem na co nejrychlejším vzniku funkce finančního ombudsmana, který se bude zabývat ochranou spotřebitelů. S urychlením prací na přípravě tohoto projektu souhlasí i vláda. Ombudsman se má kromě stížností věnovat i stanovování pravidel vztahů mezi klienty a finančními institucemi. Ministerstvo financí má za úkol předložit věcný záměr zákona o finančním ombudsmanovi nejpozději do konce roku 2006.