DaimlerChrysler&Volkswagen
DaimlerChrysler a Volkswagen uzavřely marketingovou dohodu o propagaci dieselových motorů na americkém trhu. Evropští rivalové budou v reklamách na nízkoemisní naftové agregáty používat jednotný termín Bluetec, jenž dosud exkluzivně patřil značce Mercedes. Volkswagen se podle svého amerického mluvčího Steva Keyese domnívá, že by spolupráce s dalšími výrobci marketingovou sílu skupiny ještě více posílila.
Dieselová auta mají v USA pověst hlučných a kouřivých neohrabanců. Němečtí výrobci si však slibují, že motorová nafta s nízkým obsahem síry, která se od října v USA prodává, jim v kombinaci s jejich „čistými“ motory pomůže při prodejích audi, volkswagenů, mercedesů a dalších modelů koncernu DaimlerChrysler. „Touto společnou iniciativou chceme dosáhnout lepšího povědomí o kvalitách současných dieselových motorů,“ říká CEO DaimlerChrysler Dieter Zetsche. Volkswagen by na americkém trhu zase například rád uspěl s malým SUV Tiguan, který minulý týden představil na Auto Show v Los Angeles.
V každém případě by označení Bluetec mělo v USA vyvolávat představu čistého spalování, jako se to podařilo Toyotě a Hondě s hybridem. DaimlerChrysler, Volkswagen a také BMW, který se však k dohodě nepřipojil, plánují prodávat auta s nejmodernějšími vznětovými motory ve všech 50 kontinentálních státech USA v roce 2008. „Zatímco v Evropě podíl osobních vozů s dieselovým motorem dosahuje padesáti procent, ve Spojených státech jezdí na naftu pouze pět procent této kategorie automobilů,“ dodal Zetsche. V současnosti prý nejsou diesely dostatečně čisté na to, aby se vůbec směly nabízet v Kalifornii, New Yorku, Vermontu, Massachusetts a New Jersey. „Jednou z cest přímé podpory dieselových motorů by mohly být i nižší marže na vozech ve srovnání s benzinovými,“ říká Zetsche.
Volkswagen ale hodlá označení Bluetec používat jen v reklamách. Své konkrétní modely bude i v USA nadále označovat osvědčeným TDI, protože spojení se slovem Bluetec by mohlo vyvolávat představu Mercedesu, který svou naftovou image na americkém trhu dlouho a intenzivně buduje. (rek, zao)