Přehřívající se akumulátory, jež jsou problémem elektronických přístrojů, ...
Celý podtitul: Přehřívající se akumulátory, jež jsou problémem elektronických přístrojů, by u automobilů mohly způsobit katastrofu
Letošní léto je mezníkem v ekologickém automobilismu. Společnost Mitsubishi Motors se sídlem v Tokiu brzy začne prodávat za 48 000 dolarů svůj elektrický minivůz i-MiEV, čímž porazí firmy Subaru, Nissan Motor a čínskou BYD Auto, jež všechny mají spadeno na trh elektromobilů.
I když se automobilky předhánějí, která z nich předvede nové ekologické vozidlo, někteří odborníci vyjadřují obavy. Trápí je to, že by zkraty – nebo poškození následkem havárie – mohly u nejnovější generace akumulátorů využívajících lithium-iontové technologie způsobovat přehřívání. U mobilních telefonů, laptopů a dalších přístrojů se to stává u jednoho z pěti až deseti milionů článků tvořících akumulátor, což znamená, že spálení je vcelku vzácné. Avšak akumulátor laptopu tvoří obvykle půl tuctu článků, elektromobily jich budou potřebovat nejméně 75 či 80, což znamená, že by jeden z 60 000 elektromobilů ženoucích se po dálnici mohl mít problém. „Nebude se to stávat až tak často, ale důsledky by mohly být katastrofální,“ předvídá Brian Barnett, odborník na akumulátory u technologické vývojové společnosti Tiax z Cambridge ve státě Massachusetts.
Otázkou je, zda elektromobily budou méně bezpečné než vozidlo naplněné čtyřiceti až osmdesáti litry benzinu. Protože tento druh akumulátorové technologie je dosud v počátcích, je obtížné to kvantifikovat, ale nemusí jít o zanedbatelnou věc. „Významným rizikem je, že selhání jednoho článku s sebou vezme další a potom by se [problém] mohl rozšířit,“ poukazuje Menahem Anderman, prezident kalifornské poradenské společnosti Advanced Automotive Batteries. I kdyby požáry akumulátorů nebyly o nic rozšířenější než požáry benzinových vozů, palcové titulky v novinách by mohly každý přechod na elektrická vozidla pozdržet.
BEZPEČNĚJŠÍ NEŽ BENZIN? Odborníci tvrdí, že vady akumulátorů by se nemusely projevovat hned. Znamená to, že by po silnici mohly jezdit tisíce elektromobilů, než by se stala první nehoda. I kdyby nedošlo k žádnému úrazu, automobilové společnosti by utrpěly ránu. Když firma Sony stáhla v roce 2006 vadné laptopy Vaio, přišlo ji to na 258 milionů dolarů. U elektromobilů, kde akumulátory tvoří asi polovinu ceny vozidla, by selhání baterií mohlo být daleko dražší. Výrobci trvají na tom, že jejich vozy budou bezpečné. Nissan tvrdí, že akumulátory potahuje zvláštním materiálem, který minimalizuje riziko přehřívání a izoluje ty články, které se příliš zahřejí. U Mitsubishi i-MiEV jsou akumulátory chráněny jednak pevnou kostrou vozu, jednak klecí proti nárazům. Nabíjení budou ovládat čipy, jež budou neustále monitorovat výkon každého článku. Když se vezmou v úvahu všechny tyto prostředky ochrany, benzin je „daleko nebezpečnější“ než akumulátory, prohlašuje Osamu Masuko, prezident společnosti Mitsubishi Motors. Sám používá červeno-bílý i-MiEV s šoférem už bezmála dva roky bez jakýchkoli potíží. Aby zajistily bezpečnost, automobilky své akumulátory přísně testují. Například společnosti Nissan a Mitsubishi je vystavují extrémnímu horku a chladu, neustále je nabíjejí a vybíjejí a drtí je, aby simulovaly havárie. „Museli jsme myslet na každou situaci, kterou jsme si dovedli představit,“ říká Hideaki Horie, který vede akumulátorovou skupinu Nissanu. A až Toyota přijde koncem letošního roku na trh s hybridními vozy značky Prius s lithium-iontovými akumulátory nabíjenými ze zásuvky, bude to na základě leasingu, aby společnost mohla vozy sledovat. Starostlivé odborníky taková opatření plně neuklidňují. „Dokud nedáte akumulátory do automobilu a nenecháte ho někoho řídit pár let,“ prohlašuje Sejdži Ezaki, analytik tokijské firmy Fuji-Keizai Group zabývající se průzkumem trhu, „nebudete vědět, jak ojetý ten vůz bude nebo jak obstojí akumulátor při jízdě v reálném světě.“
BOX:
Vadné akumulátory v laptopech Vaio stály v roce 2006 společnost Sony 258 milionů dolarů. Pro automobilky by selhání baterií mohlo být daleko nepříjemnější
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl