Capgemini
PRAHA (vlp) - Podíl tržeb generovaných přímým bankovnictvím se do roku 2010 zdvojnásobí. Vyplývá to ze studie společnosti Capgemini. Firma oslovila vedoucí představitele 41 retailových bank z celého světa (16 bank v eurozóně, patnáct mimo eurozónu, pět v Číně a pět v Severní Americe). Výzkum potvrdil rostoucí význam, který přisuzují bankéři kanálům přímého bankovnictví, a to jak z hlediska míry využívání přímého bankovnictví klienty, tak i z hlediska tržeb, které kanály přímého bankovnictví generují. „Mezi dotázanými bankami je v současnosti v průměru poskytováno 18 procent veškerých služeb prostřednictvím internetu a devět procent přes telefon. Podle našich odhadů vzroste tento podíl do roku 2010 na 28 procent transakcí prostřednictvím internetu a dvanáct procent prostřednictvím telefonu,“ uvedl generální ředitel společnosti Capgemini Patrik Horný. Firma odhaduje, že podíl transakcí uskutečněných přímo na pobočce klesne do roku 2010 ze současných 42 procent na přibližně 30 procent. Ačkoli panují v rámci míry využití přímého bankovnictví rozdíly v jednotlivých zemích a regionech, na faktu, že podíl základních bankovních operací uskutečněných na pobočkách bude nadále klesat, se bankovní experti shodují. „Česká republika je ve srovnání s ostatními zeměmi ve využívání kanálů přímého bankovnictví vyspělou zemí. Zákazníci zde realizují prostřednictvím internetu nebo telefonu větší podíl transakcí, než je světový průměr,“ řekl Horný. Růst zájmu o přímé bankovnictví bude mít rovněž dopad do tržeb bank. V současné době připadá na transakce provedené po internetu pět procent tržeb a na telefonní bankovnictví osm procent tržeb. „Do roku 2010 se podíl tržeb generovaných kanály přímého bankovnictví více než zdvojnásobí. Internetové bankovnictví se bude na tržbách podílet 17 procenty, telefonní třinácti procenty,“ dodal Horný. Podíl tržeb generovaných pobočkami se sníží ze současných 86 procent na 67 procent v roce 2010.