Menu Zavřít

Budoucnost jsme my

24. 11. 2014
Autor: Euro.cz

Roman Staněk buduje už třetí úspěšnou firmu. Ze Silicon Valley ji chce dovést až na Wall Street

Roman Staněk se v minulosti označil za člověka, jehož úkolem je vidět trendy. Podle historie jeho podnikání to vypadá, že je skutečně vidí. Ze svého posledního projektu se snaží udělat společnost světového formátu, která by jako druhá česká firma mohla vstoupit na burzu na Wall Street. Jeho firma GoodData dokázala přesvědčit jedny z nejvýznamnějších investorů v Silicon Valley a postupně si získává i významné zákazníky.

Řešení GoodData si může pořídit každý.

Za pravidelný poplatek funguje jako cloudová služba, do které můžete nahrát prakticky jakákoli data ze všemožných zdrojů (marketing, obchod, finance a podobně), a tento nástroj vám pak poví, jak jste na tom a co dělat dále; co podniknout, aby se ten a ten produkt prodával lépe, jak zefektivnit dodavatelský řetězec a mnoho dalšího. Stačí si „naklikat“, co potřebujete, a výsledek dostanete v podstatě v reálném čase.

Společnost GoodData nedávno získala další, tentokrát více než půlmiliardovou investici. Roman Staněk financuje rychlý růst a potřebuje k tomu hodně peněz. „Firma, která chce na burzu, by měla mít roční tržby zhruba 100 milionů dolarů a musí růst minimálně o 30 procent ročně. Pak je na IPO zralá,“ říká v Los Angeles v rozhovoru pro týdeník Euro.

* Platí stále, že byste v budoucnu chtěli na Wall Street?

Ta představa tady stále je a je velmi aktuální.

* Jaká vás ještě čeká cesta?

To je samozřejmě těžké předpovídat. Ale bude velmi těžká. Znamená to vybudovat firmu, která se dostane mezi absolutní světovou špičku a bude prodávat po celém světě. To je každodenní řešení problémů a neexistuje žádná zkratka.

* A čeho tedy ještě musíte dosáhnout?

Zrovna včera jsem na toto téma vedl diskusi. Firma, která chce na burzu, by měla mít roční tržby zhruba 100 milionů dolarů a musí růst minimálně o 30 procent ročně. Pak je na IPO zralá. Těch 30 procent znamená ročně přidávat 30 milionů dolarů, to není málo.

* Rostete v současnosti dostatečně rychle?

Každoročně se pokoušíme zdvojnásobovat tržby.

* A co zisk?

Dostáváme se do fáze, kdy generujeme zajímavá čísla a nejspíše už nebude investic tolik třeba. Ale platí, že stále investujeme do růstu. Růst je velice důležitý, je třeba mimo jiné rychle obsazovat trh.

* Teď jste v dalším investičním kole získali 25,7 milionu dolarů (přes půl miliardy korun), celkově už máte přes 101 milionů dolarů. Proč jste si v posledním kole vybrali fond Intel Capital?

Intel v poslední době investuje do velkých dat a je to pro ně prostředek, jak prodat hodně hardwaru, protože big data jsou velice náročná na výkon procesorů a podobně. Takže nás k nim přivedl právě zájem o big data. Hodně investují do big data firem a jsou v této oblasti experty. Intel má navíc historii investování v Česku (Mall.cz, Centrum.cz a AVG Technologies – pozn. red.).

* Jak funguje postupné sbírání peněz po kolech?

Uzavírat investice moc brzy znamená zbytečně odevzdat velkou část firmy. Je to dobré dělat po kolech vždy, když už má firma nárok na víc. Naopak uzavírat investice pozdě znamená narazit na nedostatek hotovosti. Je důležité najít zlatou střední cestu, kdy už máte co ukázat, a zároveň nesmí být moc pozdě.

* Je nutné brát investice, nebo by šla firma uživit z přirozeného růstu?

Když chcete růst rychle a prodáváte svůj produkt firmám, musíte získat investice, jinak to nefunguje. A druhá věc je, že u cloudových firem, které prodávají software za pravidelný poplatek, a ne ve formě jednorázových licencí, to funguje tak, že my zákazníky ze začátku financujeme. Musíme postavit serverovou infrastrukturu a financovat vývoj, za což nám pak zákazníci platí zpětně. V podstatě nám to poté splácejí. Zákazníci dříve museli koupit softwarové licence a vlastní hardware, to teď místo nich děláme my. Oni si platí službu, kterou my jim dodáváme. S tím je spojená další náročnost tohoto byznysu. Pořád se o zákazníky musíme starat a neustále produkt vylepšovat. Není to jako prodat licence a pak se věnovat jiným zákazníkům. Tohle všechno se bez počáteční finanční injekce udělat nedá.

* Plánujete do budoucna nabrat další investice?

Teď jsme jednu nabrali, takže to ještě není jasné. Ale znovu opakuji, že rychle rostoucí byznys stojí spoustu peněz.

* Co vás teď stojí nejvíc?

Budování datových center, najímání a placení dobrých inženýrů, vývoj, marketing. Vždy jsou to peníze, které musíme vydat předtím, než nám zákazníci zaplatí.

* Údajně chystáte spuštění datového centra vedle Spojených států také v Evropě?

Přesně tak, konkrétně ve Velké Británii, půjde na to část peněz z poslední investice. Děláme to hodně kvůli evropské legislativě. Ale podobné problémy máme i jinde po světě, v Asii, Kanadě, Austrálii, všude. Jednou, jestli to půjde dobře, budeme muset mít datové centrum ve spoustě zemí a na všech kontinentech. Teď to vypadá třeba na Švýcarsko, protože není součástí Evropské unie, a tak podobně.

* V minulosti jste se zmínil, že tentokrát už firmu nebudete prodávat, ale že naopak budete nakupovat. To platí?

Firma se nikdy neprodává, firmu musí někdo koupit. To není jen hraní se slovíčky, to je velký rozdíl. Ale jinak ano, samozřejmě se díváme na různé firmy a technologie a na možnosti, jak urychlit budování společnosti.

* Takže už máte něco vyhlédnutého?

Ano.

* A díváte se jenom v Silicon Valley, nebo po celém světě?

Všude, cloud je dnes globální trh.

* A co to je za firmy?

Různé. Chodí za námi i malé firmičky, kterým se příliš nedaří a které mají zajímavou technologii a třeba jen jednoho či dva zaměstnance. Nabízejí, ať je koupíme, a ani za to nic nechtějí.

* Sledujete i české projekty?

Moc ne, jen občas někde něco zaslechnu. Vždy jsem čekal, až se v Evropě objeví nějaké Silicon Valley, takže mě spíš zajímají věci, které vznikají v Berlíně nebo Stockholmu. Evropě se to ale pořád nedaří, stále tam není něco, co máme v Silicon Valley. Tady je jedno velké propojené technologické prostředí. V Evropě to všichni chtějí mít u sebe doma, všechno je fragmentované, a proto tam celá oblast poněkud pokulhává.

* To je jediný rozdíl?

Když začnu dělat startup ve Státech, okamžitě cílím na 300 milionů lidí mluvících jedním jazykem, kteří dost často mají nejnovější iPhone a Android, navíc na rychlé mobilní síti. Schopnost rychle růst v Americe se nedá s Evropou měřit. Proto i firmy jako Spotify, které chtějí podnikat z Evropy, jdou co nejrychleji do Států, minimálně za zákazníky.

* Jaká je vaše pozice vůči Česku?

Nám se v Česku líbí a chceme tam neustále rozšiřovat vývojová centra, která máme v Praze a Brně. Dokonce za mnou chodí hodně lidí, co mají pobočky na Ukrajině či v Rusku, a ptají se mě, jestli se mají přestěhovat do Čech. Česko je mnohem lepší destinace, než jakou byla před lety. Mám tu zemi moc rád, jsou tam šikovní lidé, kteří umějí dělat vysoce kvalitní software.

* Máte k rodné zemi nejaký vztah z pohledu byznysu?

Nemám. Firma GoodData v Česku zaměstnává přes 160 lidí, kterým umožňujeme podílet se na budování velkých věcí, tím můj vztah ale končí. Do Česka se dostanu na několik dní v roce.

* Do Česka se chystáte, co tam budete dělat?

Kultura, kultura, kultura. Tím myslím firemní kulturu. Vysvětlovat, co děláme, proč to děláme, jak to děláme. Každý ze zaměstnanců se mě bude moci zeptat. Je to hlavně o tom, aby si lidé v hlavě mohli poskládat, co se děje ve světě, a zeptat se mě, jak já to vidím.

* Co v případě GoodData firemní kultura znamená?

Jsme firma, která spravuje zákazníkům data, což je dost cenná věc. Takže naše kultura musí být hodně inovativní, kde lidé musejí chtít dělat nové věci a technologie, ale na druhé straně to musí být také kultura trochu konzervativní, kde nemůžeme udělat žádnou chybu a vše musí fungovat nepřetržitě, vše musí mít správné zabezpečení a podobně. Je to něco, jako kdyby mladá firma typu Twitter a banka spolu měly dítě. Tak by to mělo vypadat (smích).

* GoodData působí na trhu, kde spolu s dalšími firmami narušuje doposud klidný život obrům typu SAP, Oracle atd. Jaké to je jít proti nim?

Jednoduché to samozřejmě není, jinak by to dělal každý. Ale dá se to. Především, našimi spojenci jsou byznysoví uživatelé, jako jsou šéfové marketingu, prodeje či financí. Nechodíme – na rozdíl od SAP, Oraclu a dalších – pouze do IT oddělení.

* To ale dnes IBM, SAP, Oracle a mnozí další giganti také tvrdí, že už nechodí prodávat pouze „ajťákům“, ale právě lidem, co řídí byznys.

No, já myslím, že jejich obchodníci stále nevědí, jak najít cestu z IT oddělení jinam. Tvrdit samozřejmě mohou opak, ale jejich finanční výsledky mluví o něčem jiném.

* Takže jak tyto značky vidíte do budoucna?

Tyhle firmy jsou velmi pravděpodobně na konci svého životního cyklu. Už jen to, že se podniky jako Hewlett-Packard či Symantec musejí rozdělit, jsou náznaky, že je to s nimi skutečně velice špatné. Před pár lety jsem dokonce předpovídal, že se HP jednou rozdělí, a nyní je to tady. A rozdíl mezi HP a IBM je pouze pět let, IBM to také dožene. Teď už začíná být vidět, že je na tom IBM opravdu bledě. Myslím, že se z těchto firem jednou stanou nějaké konzultační firmy. Koupí je nějaký indický integrátor – třeba jednou Infosys bude mít divizi HP.

* A nástupcem tedy budou firmy jako GoodData či Salesforce.com?

A Workday, NetSuite… Samozřejmě, že to tak bude. To je budoucnost. A druhá část budoucnosti jsou Amazon, Google. A také všem říkám, že kdybych neinvestoval do GoodData, vybral bych si Microsoft. Ten je na velice dobré cestě.

* Tihle velcí hráči nicméně mnohdy do cloudových akvizic investují i miliardy dolarů, zejména Oracle.

Nejsem si jistý, že ty akvizice fungují dobře. Něco jiného je firmy nakupovat a něco jiného pak udržovat onu kulturu a jednotu. To je ten problém. Mladé cloudové firmy mají úplně jinou kulturu než společnosti typu Oracle. Je těžké to spojovat.

* IBM teď do cloudu převádí svoji umělou inteligenci Watson a investuje miliardy do koupeného cloudu SoftLayer. Watson mimo jiné umí pracovat i s daty. To vám vrásky nedělá?

Ne, to jsou všechno takoví poslepovaní Frankensteini. Vezme se 50 starých produktů, vše se sešije dohromady a udělá se z toho „nová“ věc. To nemá smysl ani moderní IT architekturu. To samé platí pro SAP, Oracle a další. A IBM SoftLayer – tam už jsou hlavní hráči daní, trh ovládají Amazon, Google a Microsoft.

* Jak velkou roli může firma GoodData v tomhle novém světě hrát?

Mám představu, že GoodData jednou bude velká, veliká firma, která bude spravovat data stovkám tisíc zákazníků. Jednou se firmy ťuknou do hlavy a řeknou si, že stejně nikdy data spravovat neuměly, a stejně jako dnes nemají vlastní kanceláře a nedělají spoustu dalších věcí, dají někomu jinému i data. Potenciál je neomezený a bude záležet jen na nás, jaká si uděláme partnerství. A také trochu na štěstí.

* Kdo vám teď nejvíce konkuruje?

Nebudu jim dělat reklamu, ale konkurenci máme. Dříve jí bylo skutečně hodně, teď zbyly dvě výrazné firmy. Já si myslím, že je správné mít jednoho až dva konkurenty, je důležité se s nimi porovnávat. Například Amazon donedávna neměl konkurenci a bylo to špatně. A teď mu začínají Google s Microsoftem šlapat na paty a teprve nyní zahajuje zásadní rozvoj celého cloudu.

Do Česka jedu kvůli kultuře. Tím myslím firemní kulturu. Vysvětlovat, co děláme, proč to děláme, jak to děláme. Myslím, že obchodníci Oraclu a SAP stále nevědí, jak najít cestu z IT oddělení jinam. Tvrdit samozřejmě mohou opak, ale jejich finanční výsledky mluví o něčem jiném. Před pár lety jsem předpovídal, že se HP jednou rozdělí a nyní je to tady. A rozdíl mezi HP a IBM je pouze pět let, IBM to také dožene. Tyhle firmy jsou velmi pravděpodobně na konci svého životního cyklu.

bitcoin_skoleni

Roman Staněk (48) • Vystudoval elektrotechniku na ČVUT. • Před GoodData vybudoval dvě společnosti. Systinet za 105 milionů dolarů koupila firma Mercury (dnes součást společnosti Hewlett-Packard) a NetBeans zase Sun Microsystems (dnes Oracle). • GoodData buduje ze sídla v San Francisku, s kolegy Zdeňkem Svobodou a Michalem Dovrtělem firmu rozjel v roce 2007 v Praze a Brně. • Společnost GoodData už posbírala investice v hodnotě více než 101 milionů dolarů. Podílely se na nich slavné fondy, jako jsou Intel Capital, Andreessen Horowitz či Fidelity Growth Partners.

O autorovi| Jan Sedlák, sedlakj@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?