Howard Stringer nakupuje filmy a hudbu. Ale bude jejich obsah prodávat digitální elektroniku?
Společnost Sony čekala opravdu dlouho. Během posledních dvou let se tento japonský elektronický gigant připravoval na druhé pokračování své série Spider-Man, jejíž pavoučí hrdina v kinech utržil tučných 403 milionů dolarů. Nicméně od té doby se Sony v jakémkoliv ohledu příliš nepředvedla. Potápějící se prodej televizí, osobních digitálních zařízení a videorekordérů srazil loňské tržby, jež poklesly o 23,4 procenta na 851 milionů dolarů za fiskální rok ukončený 31. březnem. Příjmy z filmů se mezitím propadly o 40 procent na 320 milionů dolarů oproti roku s kasovním hitem Spider-man a na výnosech z hudby se podepsalo pirátství a slábnoucí podíl na trhu. V současné době proto u Sony vítají jakékoli známky oživení, ať omotané pavučinou či nikoli.
Hlavní roli v příběhu znovuoživení Sony hraje sir Howard Stringer, rozcuchaný dvaašedesátiletý top manažer z Walesu, jenž se snaží proměnit věčně ztrátovou zábavní divizi společnosti na rostoucí podnik. V uplynulých měsících sir Howard jednal rychleji než Spider-Man při cestě přes Times Square.
Velký risk.
Stringer vsadil svou největší kartu - pět miliard dolarů - na nabídku k odkupu studia Metro-Goldwyn-Mayer od magnáta Kirka Kerkoriana. Obchod by Sony zpřístupnil největší sbírku starších hollywoodských filmů právě v době, kdy se rozbíhají nové technologie, díky nimž se filmy brzy budou moci okamžitě nabízet prostřednictvím internetu nebo DVD. Akvizice MGM má být dalším krokem po dohodě z loňského listopadu, kterou sloučil potápějící se hudební divizi Sony s konkurenční jednotkou BMG společnosti Bertelsmann. Pokud spojení s MGM schválí evropské i americké regulační orgány, což analytici očekávají již letos, bude mít společnost čtvrtinový podíl na trhu a zároveň ušetří odhadem 250 milionů dolarů na nákladech.
Transakce přichází v pravý čas. Místopředseda Stringer čelí tlaku generálního ředitele Sony Nobujukiho Ideie snížit náklady o deset procent, který tuto hranici stanovil jako cíl pro pokles režie v rámci celé korporace. Zároveň s tím japonské vedení očekává, že Stringer konečně uspěje s dlouholetým – ale jen málokdy plněným – příslibem využití filmů, televizních pořadů a hudby jako odrazového můstku pro prodej nových formátů spotřební elektroniky. Top manažeři Sony odmítli situaci ve společnosti komentovat.
Zatím se Stringer zaměřil na ořezávání nákladů. Loni vystrnadil rozhazovačného hudebního šéfa Thomase D. Mottolu a na jeho místo jmenoval bývalého prezidenta NBC Andrewa Lacka, jenž zastupoval Stringera v době jeho šéfování v CBS. Lack zlikvidoval více než tisíc pracovních míst a ušetřil sto milionů dolarů. Ve filmových studiích Sony Stringer nařídil dočasně propustit přes pět set zaměstnanců a sdělil filmovým manažerům, aby stlačili podíly tvůrců na ziscích, jež byly jedny z nejtučnějších v oboru.
Vždy se však snáze likviduje, než vytváří. I když Sony vykázala zisk v devíti z posledních jedenácti čtvrtletí, Stringer chce stabilizovat příjmy spolknutím MGM, disponující knihovnou s více než čtyřmi tisíci filmů a generující 450 milionů v hotovosti z prodeje disků DVD a kabelové televize. Nicméně k uzavření obchodu s MGM je ještě daleko.
Pokud spojení s MGM uspěje, Sony hodlá získané filmy spojit se svou nynější tříapůltisícovou kolekcí a využít je k prosazení technologie DVD další generace nazývané Blu-Ray, jež díla nabídne ve vysokém rozlišení. Sony totiž potřebuje rozsáhlou sbírku k získání přízně Hollywoodu. Ten váhá a čeká na výsledek boje s konkurenčním vysokodefiničním formátem DVD, prosazovaným věčným rivalem firmy Sony, společností Toshiba, již podporuje Warner Bros. a možná se připojí i Microsoft. Aby Sony propagovala vlastní formát, hodlá dodávat své filmy ve verzi DVD Blu-Ray už v příštím roce.
Mezitím firma uvádí na trh zábavu na internetu zajišťovanou vlastní on-line službou Movielink, kterou nyní provozuje pět hlavních studií. Stejně jako v hudebním průmyslu se Sony snaží dostihnout konkurenty, mezi něž patří zejména společnost Apple Computer se systémem iTunes. Na jaře Sony spustila novou hudební on-line službu Connect. Kupony na skladby nabízí na základě dohody s McDonald's a United Airlines. Všechny tyto akce tvoří součást Stringerova úsilí protlačit japonský gigant do světa zábavy, než se jeho trh uzavře.
Stringerův plán
Spider-Man 2 zřejmě nebude jediný letní trhák firmy Sony. Dva nadcházející obchody jí mohou zajistit toužebně očekávaný náskok proti konkurenci:
Spolknutí MGM by jí mohlo zpřístupnit více než čtyři tisíce filmů, jež vygenerují 450 milionů dolarů v hotovosti ročně, a přesvědčit ostatní studia, aby používaly její vysokodefiniční formát Blu-Ray pro disky DVD.
Fúze hudební divize Sony s BMG by mohla uspořit 250 milionů dolarů na nákladech a doplnit velké množství skladeb nabízené ke stažení z internetové služby Connect.
Pramen: BusinessWeek.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Pavel Makovec, www.LangPal.com