PRAHA (bor) - Vládní meziresortní komise vybrala vítěze čtyř soutěží na dodávku 380 nákladních vagonů zhruba za 1,2 miliardy korun pro České dráhy. Tendr na dvě stě velkoprostorových krytých vozů s posuvnými stěnami, typ Habbillnss, vyhrály Ostravské opravny a strojírny. V dalších dvou soutěžích vyhodnotili odborníci jako nejlepší nabídku firmy LOSTR Louny. Společnost dodá železnici sto vozů pro přepravu chemických látek a potravin (typ Tadnss) a padesát vagonů určených na přepravu kontejnerů (typ Sggmmrss) za necelých 400 milionů korun. V posledním tendru na dodávku 30 cisternových vozů pro přepravu, například benzinu, zvítězila společnost z uskupení Trinity Group, která vagony vyrobí pravděpodobně v Rumunsku.
„Z obou vítězství máme ohromnou radost, mrzelo nás, že doposud byla většina zákazníků na nové vagony ze zahraničí. České dráhy se tak po několika letech opět stávají naším největším zákazníkem,“ řekl týdeníku EURO Jan Vaic, předseda představenstva LOSTR. Lounská firma se kromě výroby železničních vozů zabývá i jejich opravami. Největší objednávku kromě čerstvé zakázky pro ČD získala v roce 2003 od švýcarské společnosti Ahaus Alstätter Eisenbahn, a to na výrobu 550 kontejnerových železničních vozů za zhruba 500 milionů korun a zakázky na 80 kontejnerových vozů pro německé dráhy v objemu necelých 200 milionů korun.
Ostravské opravny a strojírny na rozdíl od firmy LOSTR s Českými drahami spolupracují dlouhodobě. Pro železnici vyrobily a dodaly v roce 2002 sto kusů obdobných železničních nákladních vozů. Předností železničního vozu Habbillnss je, že přepraví náklad v objemu tří kamionů. „Tyto železniční vozy jsou budoucností pro železnice, jelikož umožňují přesunutí transportu ze silnic na dráhy. Doufáme, že dráhy budou mít i nadále zájem o tyto nové vozy, kterých již v Evropské unii jezdí tisícové série,“ řekl týdeníku EURO ředitel společnosti Rudolf Šuška.
České dráhy budou nákup nových vozů financovat prostřednictvím leasingu. Soutěž na jeho poskytovatele skončila, komise stanovila pořadí uchazečů, vítěze zatím nevybrala. Nákup nových vozů železnici zvýší dopravní kapacitu a konkurenceschopnost silniční dopravě.