Menu Zavřít

Budoucnost vidí v automobilovém průmyslu

26. 7. 2004
Autor: Euro.cz

Z OBCHODNÍHO ZASTOUPENÍ SE STALA PROSPERUJÍCÍ FIRMA Beroha CR začínala jako obchodní zastoupení německé společnosti Benteler - jednoho z nejvýznamnějších výrobců dílů a komponentů pro automobilový průmysl a ocelových trubek. Dnes má svůj vlastní závod v Dobříši a ambice stát se specializovaným obchodně-servisním centrem celé skupiny pro střední Evropu.

Ředitel firmy Beroha CR Josef Žofka

bitcoin_skoleni

Z OBCHODNÍHO ZASTOUPENÍ SE STALA PROSPERUJÍCÍ FIRMA Beroha CR začínala jako obchodní zastoupení německé společnosti Benteler - jednoho z nejvýznamnějších výrobců dílů a komponentů pro automobilový průmysl a ocelových trubek. Dnes má svůj vlastní závod v Dobříši a ambice stát se specializovaným obchodně-servisním centrem celé skupiny pro střední Evropu. Na počátku činnosti společnosti Beroha CR v České republice byl průzkum potřeb českého trhu, zda se na něm uplatní produkty skupiny Benteler. „Museli jsme vyzkoušet trh a zjistit, zda je vůbec zájem o ocelovou trubku, případně jaký sortiment by byl pro zdejší trh nejzajímavější,“ říká dnes ředitel firmy Josef Žofka. Podle jeho slov se ukázalo, že zájem o ocelovou trubku na trhu opravdu je. Zákazník však neměl zájem o dodávky z německých skladů, ale o vytvoření zákaznického skladu s co nejširším sortimentem přímo v České republice, aby bylo možno uspokojit širokou potřebu celého českého průmyslu. Proto se v roce 1995 Beroha transformuje na samostatnou společnost s ručením omezeným a stěhuje se na Dobříš. ZAČÁTKY V PRONÁJMU „Zvažovali jsme možnosti, kde začít podnikat. Po důkladném, ale rychle provedeném rozboru jednoznačně vyhrála Dobříš,“ vzpomíná Žofka. Připouští sice, že tento okraj pražské aglomerace nepatří mezi nejprůmyslovější oblasti, rozhodla však dobrá dopravní dostupnost po zatím nepřetížené dálnici na rozdíl od jiných dálničních tahů na Brno, Plzeň nebo Mladou Boleslav. Dalším aspektem byla dostupná pracovní síla v regionu, který zápasí s nezaměstnaností. Beroha začala svoji činnost v pronajatých prostorách zemědělské společnosti na okraji Dobříše. „V yhledali jsme si prostory, pro které jejich majitel neměl využití. Provedli jsme úpravy, které si provoz budoucího skladu hutního materiálu vyžadoval, tedy například zajeřábování, vybavení skladovou a servisní technologií a začali jsme obchodovat,“ upřesňuje ředitel. Aktivity firmy se postupně rozšiřovaly, a to nejen v hlavní oblasti automobilového průmyslu, ale i ve strojírenství, kovoobrábění a celém zpracovatelském průmyslu. Vstřícný přístup místní radnice a iniciativa Berohy stály u vzniku průmyslové zóny, která se v krátké době na okraji Dobříše zrealizovala. STAVÍ SE NOVÁ TOVÁRNA Pronajaté prostory se postupně pro potřeby poskytování co nejkomplexnějších služeb ukázaly příliš malé, nebyla zde navíc žádná možnost růstu. Vedení společnosti tedy začalo uvažovat, zda investovat do nového závodu. V roce 2001 pak začala projektová příprava a v následujícím roce výstavba nového obchodně-provozního areálu firmy. „Celou koncepci jsme pojali tak, že zakoupenou plochu jsme zastavěli pouze z větší poloviny a druhou polovinu máme do rezervy pro další růst,“ pokračuje Žofka. Prvotním úkolem pak bylo upevnit postavení na trhu. „To se podařilo. Stavbu jsme zrealizovali ve stanovené lhůtě šesti měsíců a začali jsme postupně naplňovat strategické cíle rozvoje společnosti,“ konstatuje ředitel. Přibližně dvě třetiny obratu firmy, který se loni vyšplhal na 265 milionů korun, tvoří dodávky pro automobilový průmysl a strojírenství. Nová strategie chce tento podíl ještě zvýšit. Beroha není přímým systémovým dodavatelem automobilek, ale dodává poměrně širokému okruhu subdodavatelů, kteří kompletují dodávky pro konečnou montáž v automobilkách. To se týká nejen výrobců v České republice, ale i v řadě dalších evropských států. STRATEGIE POČÍTÁ S DALŠÍ EXPANZÍ Firma v letošním roce projednává strategii dalšího rozšíření aktivit v oblasti strojírenství a automobilového průmyslu. Strategie počítá s další koncentrací kapacit v Dobříši a s budováním specializovaného servisního centra skupiny pro Českou republiku a v budoucnu i pro region střední Evropy. „Chceme na sebe převzít co nejvíce operací, které by jinak dělal náš zákazník - jde zejména o dělení a kartáčování trubek, dále úpravu konců trubek, srážení hran či odmaštění trubky,“ popisuje Žofka činnosti, kterým se firma chce věnovat prioritně. Očekávané investice do nových technologií a realizace nové strategie by měly firmě přinést zvýšení letošního obratu na více než 300 milionů korun, a to za předpokladu mírného nárůstu pracovníků dělnických profesí. Cílem společnosti je poskytovat zákazníkovi komplexní službu. Dlouhodobá strategie počítá s dobudováním servisního centra a vybavením současné výrobní haly další technologií. V horizontu příštích let pak firma uvažuje o využití další části nezastavěného pozemku, což je plocha o rozloze přibližně 10 tisíc metrů čtverečních. Tato plocha by mohla být využita k další výstavbě provozních prostor. „Investice jdou jak z vlastních zdrojů, tak i ze zdrojů mateřské firmy. Konkrétní plán investic jsme zatím nedělali, strategie se teprve dotváří a musí se ještě dopracovat,“ dodává ředitel. ROZŠÍŘÍ SE I PRODEJNÍ SÍŤ**

Společnost Beroha má v současné době pobočku v Olomouci, kde je sklad pro Moravu. „Zvolili jsme záměrně Olomouc. Důvodem je její strategická poloha a skutečnost, že se v této aglomeraci a v budovaných průmyslových zónách usídlují pro nás velice zajímaví a perspektivní zákazníci,“ vysvětluje Žofka. Další expanzi do regionů prostřednictvím poboček firma neplánuje, chce však dobudovat svou prodejní síť. „Chceme zajistit komplexní zákaznický servis,“ zdůraznil Žofka. V konkurenčním boji firmě pomohl ifakt, že je součástí silné skupiny Benteler a prakticky od začátku své činnosti podniká podle evropských standardů a norem. Vstup do Evropské unie tedy pro Berohu neznamenal žádnou převratnou změnu, přinesl pouze zjednodušení logistiky při odbavování dodávek materiálů od dodavatelů, usídlených převážně v zemích EU. „Pomohlo nám to trochu zkrátit dodavatelské termíny, ubyla administrativa,“ soudí Žofka. Jako nezbytnou nutnost a v dnešní době samozřejmost považuje firma zajišťování všech činností v prostředí certifikovaného systému kvality, který zavedla již v roce 1998. „V šechny zakázky v automobilovém průmyslu se řeší formou výběrového řízení. Jedním z neopominutelných faktorů je práce v systému certifikované kvality. Pokud bychom v tomto systému nepracovali, nemůžeme být dodavatelem,“ tvrdí Žofka.

  • Našli jste v článku chybu?