AUTOMOBILOVÁ DOPRAVA Po několika městech, která už provozují vozidla městské hromadné dopravy na stlačený zemní plyn, míří toto palivo také do Prahy. „Doufáme, že aspoň polovina z 1300 autobusů bude plynofikována,“ říká Jaroslav Tománek z České plynárenské unie.
AUTOMOBILOVÁ DOPRAVA Po několika městech, která už provozují vozidla městské hromadné dopravy na stlačený zemní plyn, míří toto palivo také do Prahy. „Doufáme, že aspoň polovina z 1300 autobusů bude plynofikována,“ říká Jaroslav Tománek z České plynárenské unie.
Stlačený zemní plyn (CNG) je bezesporu palivem budoucnosti a možná se dá říci, že i přítomnosti. Zejména v zahraničí počet vozidel na tento pohon přibývá raketovým tempem. Podle ministra životního prostředí Martina Bursíka má plyn prakticky nulové emise jemného polétavého prachu a ve srovnání s klasickými motory i výrazně nižší emise dusíku a oxidu uhličitého. „S nárůstem emisí těchto látek přitom zápasí města nejen v Evropě,“ upozorňuje Bursík.
ŠANCE PRO VELKÁ MĚSTA
Zemní plyn má podle ministra perspektivu právě ve městech. „Potvrzuje to třeba příklad Berlína, který má projekt 1000 taxíků šetrných k životnímu prostředí a auta či autobusy na zemní plyn jsou tam běžným jevem. Ostatně s autobusy na zemní plyn se můžeme setkat i v řadě našich měst,“ potvrzuje Bursík. „Ministerstvo dopravy má svůj program obnovy vozového parku veřejné dopravy, kde podporuje právě autobusy na zemní plyn, čili cesta je otevřená,“ doplňuje ho náměstek ministra dopravy Petr Šlegr.
Podle pražského radního Petra Štěpánka má zemní plyn budoucnost i v Praze. „Využití zemního plynu v dopravě je také součástí akčního plánu pražské energetické koncepce, který jsme schválili minulý týden,“ říká Štěpánek. Podle něj by část autobusů městské hromadné dopravy mělo za pár let pohánět právě CNG. První vlaštovkou v tomto směru budou vozidla Pražských služeb.
MOŽNÁ PŘIJDE I POLOVINA
„Praha zaostává za některými městy v České republice v převádění autobusů z nafty na CNG,“ říká Jaroslav Tománek z České plynárenské unie. Dopravní podnik hlavního města Prahy zatím žádný autobus na zemní plyn nemá.
Podle radního Štěpánka se k případné obměně nyní chystají studie. Je prý ale nutné zjistit, kolik by změny stály. Není to jen o nákupu autobusů na plyn, ale o celé infrastruktuře. „Například všechny garáže jsou uzpůsobeny pro obvyklé autobusy,“ uvedl Štěpánek. Musí se také zjistit, jak velký vliv by měla obměna autobusů na životní prostředí a jaké jsou možnosti dotací. Rozhodování bude trvat měsíce, případná realizace roky. „Doufáme, že aspoň polovina z 1300 autobusů bude plynofikována,“ poznamenal Tománek.
PŘIBÝVAJÍ PLNICÍ STANICE
Komplikací pro motoristy, kteří chtějí již nyní v Česku jezdit na zemní plyn, je zatím malý počet plnicích stanic CNG. Už se ale blýská na lepší časy. Do konce roku jich má být na celém území 20, během následujících 12 let jich bude vybudováno až 400. Stovku z nich se zavázaly za určitých podmínek vybudovat plynárenské společnosti. Další otevřela v minulých dnech Severočeská plynárenská v Ústeckém kraji. Metropole tohoto kraje se tak stala součástí páteřní sítě plnicích stanic CNG skupiny RWE v České republice.
„CNG plnicí stanice jsou nyní v České republice dosažitelné v každém regionu. Jsme svědky začátku nového trendu, jen za loňský rok se zvýšil počet automobilů na CNG v České republice o 30 procent na 630 vozidel,“ uvedl předseda představenstva Severočeské plynárenské Roman Budinský.
VÝHODY PLYNU PROPAGUJE EXPEDICE
Na budoucnost zemního plynu jako ekologického paliva poukazuje také posádka vozu VW Caddy, která v rámci EcoFuel World Tour absolvuje cestu kolem světa s vozidlem na zemní plyn. Čtyřčlenný tým Rainera Zietlowa se od loňského října pokouší o zápis do Guinessovy knihy rekordů, aby dokázal, že se dá jen na zemní plyn projet pěti kontinenty.