NÁDRAŽÍ PRAHA - VYŠEHRADProjekt přestavby historické budovy nádraží Praha-Vyšehrad končí u soudu. Původní zájemce o nádražní prostory požaduje, aby mu železnice vrátila vložené peníze. České dráhy přesto hledají nového investora.V roce 2000 uzavřela tehdy ještě státní organizace České dráhy nájemní smlouvu se společností Nádraží, s.
NÁDRAŽÍ PRAHA - VYŠEHRAD Projekt přestavby historické budovy nádraží Praha-Vyšehrad končí u soudu. Původní zájemce o nádražní prostory požaduje, aby mu železnice vrátila vložené peníze. České dráhy přesto hledají nového investora.
V roce 2000 uzavřela tehdy ještě státní organizace České dráhy nájemní smlouvu se společností Nádraží, s. r. o. Na jejím základě se tato firma stala nájemcem stanice Praha-Vyšehrad. Ve zchátralé budově chtěla vybudovat kulturní centrum moderního typu.
„Od začátku jsme se potýkali s těžkostmi, které brzdily či přímo bránily realizaci podnikatelského záměru,“ vzpomíná představitel společnosti Nádraží Ivan Mečl. Nejprve prý byla část pronajatých objektů prohlášena za kulturní památku. To znamenalo nejen podstatný zásah do možnosti jejich využití, ale zároveň to omezilo rozsah jejich rekonstrukce. Ivan Mečl tvrdí, že dráhy již v době uzavírání smlouvy věděly, že se některé z dotčených objektů kulturní památkou stanou.
SPORY O VLASTNICTVÍ
To horší ale mělo teprve přijít. V roce 2003 došlo k transformaci drah. Nástupnickými subjekty se staly akciová společnost České dráhy a státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Nedokonalá právní úprava způsobila, že nádraží Vyšehrad mělo náhle dva vlastníky. Pozemky pod nádražím patřily akciovce, budova a další objekty železniční správě.
„Na novou právní situaci bylo třeba reagovat rovněž v nájemním vztahu. Nástupnické subjekty se však bránily úpravě. S poukazem, že je třeba uzavřít dodatek k původní nájemní smlouvě, respektive uzavřít novou nájemní smlouvu,“ pokračuje Mečl. Nebylo ale jasné, kdo má za pronajímatele dodatek ke smlouvě o nájmu podepsat.
PŘEKVAPIVÉ ROZUZLENÍ
V letech 2003 a 2004 se tedy stále řešilo, kdo je majitelem objektu a kdo má právo podepisovat smlouvy. V závěru roku 2004 se nejasná situace překvapivě vyjasnila. Dráhy společně se správou oznámily, že nájemní smlouvu pokládají za neplatnou, protože nájemce nesplnil termíny, ke kterým se zavázal. „Už tenkrát jen tak pod čarou padlo vysvětlení, že nové vedení Českých drah má zájem Vyšehrad prodat. Na to, že pronajímatel se ve smlouvě zavázal poskytnout nájemci ke splnění termínů nezbytnou součinnost, se jaksi zapomnělo,“ připomíná Mečl.
Podle jeho slov vynaložila společnost Nádraží, s. r. o., na samotnou přípravu rekonstrukce Vyšehradu miliony korun, které jí ani jeden ze dvou současných vlastníků Vyšehradu nehodlá vrátit. „Nezbylo nám tedy nic jiného než se obrátit na soud se žalobou o náhradu škody,“ dodává zástupce nájemce s tím, že soud zatím v této věci nijak nerozhodl.
HLEDÁ SE NOVÝ ZÁJEMCE
Na pozadí tohoto sporu řekl mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj Profitu, že České dráhy vypíší ještě v únoru nebo březnu výběrové řízení na nového majitele nádražní budovy. Hlavním kritériem při rozhodování bude cena. Již předem lze odhadovat, že se vítězkou tendru stane firma, která bude chtít budovu přestavět do administrativního objektu. Vzniknout by zde mohla také kavárna a restaurace.
Plány na opravu nádraží ale nejsou jednoduché. Společnost Nádraží totiž hodlá prodeji budovy zabránit do doby, než se dráhy a železniční správa nevypořádají se smluvním partnerem. „Bez tohoto vypořádání považuji hledání nového majitele budovy za nesolidní. Vynasnažíme se, aby soud označil výběrové řízení za nezákonné,“ informuje Mečl.
DRÁHY VINU NECÍTÍ
Samotné České dráhy tvrdí, že vztah se společností Nádraží skončil nedodržením smluvních termínů pro zahájení rekonstrukce budovy. Vinu na táhnoucích se jednáních o majiteli objektu necítí. Za změnou rozhodnutí budovu pouze pronajmout na její prodej stojí fakt, že se do současné polohy nádraží již osobní železniční doprava zřejmě nikdy nevrátí.
„Nádraží totiž stojí v oblouku, což podle současných předpisů zamezuje tomu, aby tady zastavovaly vlaky,“ říká Ondrůj. V rozsáhlé nádražní budově by si tak dráhy ponechaly pouze prostory nezbytně nutné k řízení železniční dopravy a zbytek by prodaly.
MILNÍKY KAUZY2000: České dráhy vypsaly tendr na pronájem většiny prostor nádraží Vyšehrad, nájemní smlouvu uzavřely se společností Nádraží, která zde chtěla vybudovat moderní kulturní centrum2002: začínají spory o to, komu vlastně budova patří a kdo může se společností Nádraží podepsat dodatek smlouvy2004: dráhy a železniční dopravní cesty označily nájemní smlouvu za neplatnou, společnost Nádraží se obrací na soud2007: České dráhy oznámily úmysl vypsat v únoru nebo březnu výběrové řízení na prodej většiny prostor v budově nádraží Vyšehrad |