VYHLEDAVAČE Řada internetových surfařů pátrá po stránkách ve vyhledavačích. Buďte na nich jako první a návštěvníci přijdou za vámi. Dostat www stránky "nahoru" je ale hotová alchymie. Každý návštěvník na firemní internetové stránce může znamenat zisk. Objedná si, nabídne spolupráci, nebo naopak něco výhodně dodá.
VYHLEDAVAČE Řada internetových surfařů pátrá po stránkách ve vyhledavačích. Buďte na nich jako první a návštěvníci přijdou za vámi. Dostat www stránky „nahoru“ je ale hotová alchymie.
Každý návštěvník na firemní internetové stránce může znamenat zisk. Objedná si, nabídne spolupráci, nebo naopak něco výhodně dodá. Jenže jak takového dobrého návštěvníka přilákat právě k vám? Vylepšením internetových stránek, ale nikoli třeba jen lepší grafikou.
Řada surfařů si totiž stránky nejprve vyhledá v prohlížeči. Hledají-li někoho, kdo prodává počítače, najdou si ve vyhledavačích (jako jsou například Google nebo Seznam) několik obchodů a na jejich stránky se teprve podívají podle výsledku hledání. Zkušenosti i průzkumy potvrzují, že největší úspěch mají zpravidla stránky zobrazené na první stránce ve vyhledavači. Dosáhnout takového umístění není hračka, a tak se na to přímo specializují některé firmy.
Posouvání stránek na přední pozice ve vyhledávačích funguje pomocí SEO (Search engine optimalization, což je ve volném překladu optimalizace internetových stránek pro vyhledávací servery). V praxi to vypadá tak, že se předem majitel stránek a firma, která SEO dělá, dohodnou na klíčových slovech, jež by měla dovést zájemce na firemní stránky.
Dobrý příklad je třeba stránka www.drevenekoralky.cz. Majitel se zabývá prodejem nejrůznějších výtvorů z dřevěných korálků. Původně byla ve výsledcích při hledání klíčových slov „Dřevěné korálky“ kdesi vzadu, dnes je v nejpoužívanějším vyhledavači na světě Google.com na prvním místě.
„Trochu jsme předělali design stránky, ale především jsme ji právě optimalizovali přímo pro vyhledavače na slovní spojení dřevěné korálky. To je totiž spojení, které majiteli těchto stránek přináší nejvíce peněz,“ říká manažer marketingu společnosti Atweb Pavel Hilbert. Právě Atweb pro drevenekoralky.cz udělal SEO. Příliš do hloubky jít nechce, protože to jsou recepty, které si každá firma hlídá.
Při pohledu na www stránky je však jasné, že jedna z věcí, jak stránku optimalizovat, je co nejčastější používání dané fráze na celých stránkách. Dalším receptem je prý častá aktualizace. „Doporučujeme si ke stránkám založit třeba populární internetový deníček - blog - a pravidelně na něm publikovat,“ dává další návod Hilbert. Čím více se prý stránka doplňuje, tím více se posouvá ve vyhledavačích nahoru. Optimalizace se prý na žebříčcích projeví do několika měsíců.
Na druhou stranu to není levná záležitost a nehodí se pro každého. Firmy, které prostřednictvím internetu nenabízejí služby nebo produkty a jejichž zákazníci je nehledají na internetu, nemusí do SEO investovat. Byly by to zřejmě vyhozené peníze a nebylo by jich málo. Cena za optimalizaci stránek totiž začíná zhruba na 20 tisících korunách.
**ZNÁMÉ INTERNETOVÉ VYHLEDAVAČE