Velké technologické firmy, jako je třeba Amazon, už několik let pracují na doručování zboží přímo do domů svých zákazníků s pomocí dronů. Bulharští bratři Svilen a Konstantin Rangelov se ale rozhodli bezpilotní letadla využít jiným způsobem. Jejich firma Dronamics vytvořila unikátní stroj s názvem Black Swan (česky Černá labuť), který má převážet zboží na delší vzdálenosti.
Velkou výhodou dronu je schopnost využívat i krátké přistávací dráhy. „Letecká nákladní doprava obvykle znamená jedno velké letadlo, z něhož se po přistání přeloží zboží na nákladní auta. Ta pak míří do třídícího centra, kde se dodávka znovu překládá pro další etapy své cesty do konečných cílů. Přeprava menšího nákladu blíže ke konečnému příjemci může snížit náklady a být alternativou vůči kamionové dopravě,“ řekl BBC Svilen Rangelov.
Labuť zvládne i bezemisní let
Dron se svými tenkými a dlouhými křídly vypadá velmi podobně jako konvenční lehké letadlo, postrádá však pilotní kabinu. Jeho konstrukci tvoří kombinace lehkých kompozitních materiálů a standardního pístového motoru, který je poháněn benzínem. Stroj se má pohybovat ve výšce kolem šesti kilometrů, tedy hluboko pod úrovní využívanou běžnými aerolinkami. Podle Dronamicsu je toto výškové pásmo nevyužité, a tedy ideální pro jejich záměr.
Do jednoho letounu Black Swan se má vejít náklad o hmotnosti až 350 kilogramů, tedy přibližně stejně jako do malé kurýrní dodávky. Firma také testuje nové, syntetické letecké palivo, jehož cílem je umožnit i lety bez emisí uhlíku. Dronamics ale nechce letadla jen vyrábět, bratři plánují přímo založení „první evropské nákladní letecké společnosti využívající výhradně drony“. Firma si bude za převoz zboží účtovat podle jeho hmotnosti, nabízí se však i varianta přímo pronajímat charterové lety.
Na spolupráci jsou bratři Rangelovi předběžně domluveni s německým logistickým gigantem Hellmann, v němž má tuto iniciativu na starosti provozní ředitel Jan Kleine-Lasthues. Ten se domnívá, že drony umožní společnosti přepravovat mnoho zboží, které dříve cestovalo po silnici. Konkurence pro stávající nákladní letadla to ale podle něj není.
Hellmann zatím plánuje, že by se drony mohly začít testovat pro přepravu zásilek mezi menšími řeckými ostrovy. „Drony budou létat častěji než trajekty a můžeme je použít k rozdělení dodávek do několika balíků, což povede ke zvýšení frekvence dodávek. Black Swan tedy představuje velkou změnu, protože nabízí rychlost a flexibilitu,“ tvrdí Kleine-Lasthues.
Drony se začnou využívat už letos
Dronamics u svých letadel uvádí dolet 2500 kilometrů, což by mělo stačit na pokrytí téměř všech vzdáleností mezi členskými státy Evropské unie. Zatímco menší verze dronu již v Bulharsku létají, plnohodnotný prototyp by měl vzlétnout začátkem letošního roku. Stroj už také získal omezenou licenci k provozu od Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).
I díky tomuto povolení je společnost Hellmann o úspěchu bulharského dronu přesvědčena. Kleine-Lasthues pak dokonce tvrdí, že vynález bulharských bratrů se uchytí mnohem pravděpodobněji než doručování zboží s pomocí dronů přímo do domů zákazníků. „Nikdy jsem nevěřil myšlence balíkových dronů. To je důvod, proč spolupracujeme s Dronamics, nabízí nám totiž mnohem reálnější řešení,“ doplnil provozní ředitel.