Tradiční britští výrobci se chytají módních trendů
Už téměř 270 let nosí členové britské královské rodiny šperky od Garrarda. Poslední dobou si ale zboží v novém obchodě v moderní londýnské čtvrti Mayfair chodí prohlížet jak aristokrati s modrou krví, tak třeba hvězdy rapu. Revolver z černého onyxu, hustě posázený diamanty a zavěšený na šňůře z drahých kamenů, který je tam k mání za 352 199 dolarů, se skutečně hodí spíš pro rapového zpěváka než pro prince Charlese. A o to jde. „Máme na trhu jedinečnou pozici, protože dokážeme spojit stoletou tradici a klasický styl se současným designem,“ poznamenává Gianlucca Brozzetti, generální ředitel Asprey & Garrard UK (A&G), soukromé společnosti, která vlastní další zavedený britský podnik Asprey, známý výrobky ze stříbra a kůže.
Brozzetti má se svými britskými značkami dalekosáhlé plány. Tento osmačtyřicetiletý Ital, veterán trhu s luxusním zbožím, dříve zastával vedoucí pozice u Bulgariho a Louis Vuitton Möet Hennessy (LVMH) a dnes si klade za cíl zvýšit do roku 2010 tržby A&G z 50 milionů na 400 milionů dolarů. Během příštích pěti let proto hodlá investovat 316 milionů dolarů a zajistit tak oběma málo známým značkám pevnější postavení na trhu. Po celém světě bude otevřeno padesát nových obchodů a firma spolupracuje s mladými designéry, mezi nimiž nechybí například dcera slavného otce Jade Jaggerová. Finanční krytí zajišťují noví vlastníci A&G, kteří zároveň spolupředsedají představenstvu. Jsou jimi Silas K. F. Chou a Lawrence S. Stoll - duo, které změnilo značku Tommy Hilfiger ve světového giganta na trhu s oděvy - a spolu s nimi Edgar Bronfman Jr., který v červnu koupil za nezveřejněnou finanční částku čtyřicetiprocentní podíl ve společnosti. Loni získalo menšinový podíl v A&G i LVMH. „Tyto značky mají na trhu s luxusním zbožím dlouhou tradici, přesto je za hranicemi Británie málokdo zná,“ říká Brozzetti. „Myslím, že se to dá změnit.“
Ředitel A&G by nebyl první, kdo malou, zato uznávanou britskou luxusní značku změnil v mezinárodní hit. Lidé pohybující se ve světě módy by asi pokývali hlavou a řekli na jeho adresu něco jako “Aha, další Burberry”. Tento výrobce plášťů do deště se změnil z okoukané značky v moderní tím, že charakteristický kostkovaný vzor použil na jakýkoli kus oblečení, od minisukní až po bikiny. Červencová primární emise akcií Burberry Group vynesla 440 milionů dolarů. Provozní zisk za šestiměsíční období k 30. září dosáhl 87 milionů dolarů, což je oproti loňskému roku téměř třicetiprocentní nárůst.
Popelka se změnila v bohatou dámu a její příběh inspiruje celou řadu britských firem k tomu, aby zkusily přetavit staletou tradici v nové moderní image. Doufají, že se jim podaří ukrojit větší díl z celosvětového trhu s luxusním zbožím a také z 80 miliard dolarů, které se v něm každý rok točí. Obvykle jde o malé soukromé podniky. Mnohé z nich, například Asprey & Garrard, Smythson of Bond Street, který v Londýně provozuje obchod s luxusními psacími potřebami, či výrobce kašmíru Pringle of Scotland, se také k nelibosti konkurence mohou pochlubit královskými listinami, tedy hmatatelným důkazem, že právě jejich zboží nakupují členové vládnoucí dynastie. „Historie a ruční práce teď letí a to pro britské luxusní značky znamená velkou výhodu,“ říká Kim Winserová, generální ředitelka Pringle.
Tento skotský podnik na výrobu kašmíru, od jehož vzniku uplynulo 187 let, zažívá velkou proměnu. Winserová, třiačtyřicetiletá Skotka a bývalá členka představenstva Marks & Spencer, se chopila funkce před dvěma lety a od té doby sestavila nový tým návrhářů a uspořádala první módní přehlídku. Podzimní kolekce obsahuje mimo jiné twinset ozdobený umělou kožešinou za 462 dolarů nebo pošitý flitry za 391 dolarů. Winserové se líbí tradice říznutá špetkou něčeho nového. Stačí si všimnout třeba nových kabelek se vzorem skotské kostky. O financích firma nesděluje žádné informace, avšak říká se, že od příchodu Winserové stouply tržby o 80 procent.
I Smythson nasadil modernější design. Jeho návrháři pod vedením Samanthy Cameronové přišli s limitovanou sérií klasických diářů v netradičních barvách - třeba v jasně růžové nebo fialové - a s cenovkou hlásající 172 dolarů. Podle vedení firmy od té doby tržby čtyřnásobně vzrostly.
Móda je ale vrtošivá bohyně a na všechny, kteří chtějí jít ve stopách Burberry, se usmát nemusí. Zpomalení světové ekonomiky a prudké oslabení cestovního ruchu na obchod s luxusním zbožím těžce dopadají. „Spotřebitelé jsou vybíravější a kapitál vzácnější,“ podotýká Scilla Huang Sun, manažerka investičního fondu Clariden Luxury Goods Equity Fund v Curychu.
Značka jako Pringle navíc není Prada a nemá její finanční možnosti. Díky své velikosti mají podobné konglomeráty výhodu v marketingu, výrobě i distribuci a v tom se jim menší firmy zkrátka nemohou vyrovnat. „Stát se dalším Burberry je nesmírně těžké,“ říká Claire Kentová, analytička londýnské společnosti Morgan Stanley. Někteří výrobci aspirující na přední pozici ve světě luxusní módy mohou skončit jako pár klenotů v koruně nějakého konglomerátu. I když královských klenotů.
NOVÝ ŽIVOT
Tradiční britské značky s moderním image
PRINGLE
Skotský podnik vyrábějící pletené zboží, který proslavily kašmírové svetry se skotským vzorem, se pokouší o moderní design. Generální ředitelka Kim Winserová přivedla do firmy nový tým návrhářů a otevírá reprezentační obchody v Londýně a Tokiu. Další na řadě je New York.
ASPREY & GARRARD
Tandem klenotnictví se stoletou tradicí a výrobce luxusního zboží má od července 2000 nové vedení. Jeho šéf Gianlucca Brozzetti najal mladé designéry, jako například Jade Jaggerovou, a v následujících pěti letech plánuje otevřít po světě padesát nových obchodů.
SMYTHSON OF BOND STREET
Výrobce psacích potřeb a koženého zboží přichází s novými produkty, mezi nimiž je například kapesní diář v černé kůži nebo jeho supermoderní verze v jasně růžové barvě. Firma je zvlášť oblíbená u celebrit a dobývá si úspěch ve Spojených státech.
Pramen: BusinessWeek, zprávy jednotlivých společností
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Kamila Novotná